Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

tak, det var lige hvad jeg forsøgte at finde :)
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
6
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 114 gange

Indlæg af Fiffer »

John Skov Jensen skrev: 29 dec 2020 17:23 Man behøver ikke nødvendigvis låne til en bil, det er jo lovligt at spare op først :great:

Det er individuelt hvor meget man ønsker at spare i omkostninger ved at skifte bil, man kan jo være af den overbevisning at det ikke behøver være billigere, og det er helt fint. Selv oplever jeg at min bil går både længere på de liter benzin den bruger end den bil jeg havde før som er sammenlignelig i størrelse , samt generelt at den er billig at drifte.

Man kan også vælge at syntes at det er uden betydning om man kører i en gammel p.. diesel, der ryger , soder og lugter, og at folk der køber en mere "grøn" løsning bare er nogle hippier og økofreaks, det er helt fint.

Et par dobbelte weber der brølede, kan ikke sammenlignes med noget af det nye i dag
Er en euro4 godkendt motor, så at kalde det en pis diesel der ryger, soder, og lugter, det er nok lige at ta munden fuld, personligt generer det mig ikke, og skal jeg være helt ærlig, så er jeg ret græsk/ katolsk omkring andres mening også, jeg tager mine valg, så kan andre ta deres, og hvis i vil kaldes hippier, eller økofreaks, så for min skyld ingen alarm😁har personligt ikke noget problem ved at være politisk ukorrekt ved mit valg af drivmiddel, og dømmer heller ikke andre for deres. Så bare gi gas, eller hvad man nu gør i en elbil😂
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
pendec

Indlæg af pendec »

Fiffer skrev: 29 dec 2020 23:27 Er en euro4 godkendt motor, så at kalde det en pis diesel der ryger, soder, og lugter, det er nok lige at ta munden fuld, personligt generer det mig ikke, og skal jeg være helt ærlig, så er jeg ret græsk/ katolsk omkring andres mening også, jeg tager mine valg, så kan andre ta deres, og hvis i vil kaldes hippier, eller økofreaks, så for min skyld ingen alarm😁har personligt ikke noget problem ved at være politisk ukorrekt ved mit valg af drivmiddel, og dømmer heller ikke andre for deres. Så bare gi gas, eller hvad man nu gør i en elbil😂
Undskyld, er det ikke en mening som udtrykkes, selvom du skriver andet? :twisted:

Og så sviner min Atkinson 2.5 liter motor nok lige så meget som min gamle Ecoboost 1.5 liter benzin , det lyder bare bedre nu, når jeg giver den gas 😂
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Ifølge Hyundai.dk så er der kommet opdateret priser med forbehold for justeringer.
Kona Hybrid stiger ca 14.000 mens at prisen på Kona Electric bibeholdes. Altså ingen prisreduktion til el-bilen.
Capture.PNG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Man må sige Hyundai er mindre opfindsomme, så lige deres reklame for Kona Electric.

Long Range Performance

Det er slet ikke sådan Tesla beskriver deres varianter af biler :)

Det må da næsten være en Tesla beskrivelse? eller?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

- Så må vi jo se om det holder stik..... :roll:
pendec

Indlæg af pendec »

Nå,
så stiftede jeg endelig bekendtskab med 100% brændstof kørsel. Efter små 24 timer uden brug, så skulle jeg på en tur i Fakta som er ca. 8 km , den klarede det med ca. 50% el i starten og som det blev koldere den senere tid (4 - 5 grader) tabte den 15% vil jeg mene.

Idag kunne den slet ikke give mig bare 1% el, fra kold start til Fakta, var det med 9.5l/100km , det er sgu en sjat :)
Hjemturen var dog bedre efter den havde kørt lidt, og jeg fik 2.5km på el.

Men bilen er helt sikkert ikke glad for -2 grader udenfor lige nu, eller man skal kunne tilslutte el, og opvarme bilen inden man kører i en 10-15mins, så kan den nok godt spille med på de 2.5-3km på el på den tur, med kulden udenfor.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 17 jan 2021 20:37 Nå,
så stiftede jeg endelig bekendtskab med 100% brændstof kørsel. Efter små 24 timer uden brug, så skulle jeg på en tur i Fakta som er ca. 8 km , den klarede det med ca. 50% el i starten og som det blev koldere den senere tid (4 - 5 grader) tabte den 15% vil jeg mene.

Idag kunne den slet ikke give mig bare 1% el, fra kold start til Fakta, var det med 9.5l/100km , det er sgu en sjat :)
Hjemturen var dog bedre efter den havde kørt lidt, og jeg fik 2.5km på el.

Men bilen er helt sikkert ikke glad for -2 grader udenfor lige nu, eller man skal kunne tilslutte el, og opvarme bilen inden man kører i en 10-15mins, så kan den nok godt spille med på de 2.5-3km på el på den tur, med kulden udenfor.
I fredags med et par graders kulde oplevede jeg faktisk at den fint kørte på ren el et stykke af vejen hjem fra Føtex - Blev også lidt overrasket da jeg troede at batteri måske ville være for koldt til andet end hjælpe til i accelerationen. Men nu er mit jo ikke så stort så det er vel også hurtigere at varme op.

Dog kan jeg godt se at det koster lidt nu når temp. ligger nede omkring - og under - minus.

Kørecomputer siger gennemsnitlig omkring de 19,3 i øjeblikket - altså lidt under 1 km mindre pr liter.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 17 jan 2021 21:20 Kørecomputer siger gennemsnitlig omkring de 19,3 i øjeblikket - altså lidt under 1 km mindre pr liter.
Er din kørecomputer på trip ture eller for en tankfuld brændstof og snit igennem mange km?
Det kunne være at har du 400km på højt elforbrug og 200km med ingen, så vil den kun falde 30% :)

btw, så fortæller bilen også at brændstof bruges fordi der er gang i opvarmning af bilen, så noget afsløres klart der af bilen selv, den kan nok ikke varme bil op på el. Så vil brændstof motor måske automatisk bare bruges til kørsel.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"