Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 26 mar 2019 23:04 Pendec vil gerne styre, hvad der skal skrives i denne tråd. Solceller for eks. mener han ikke hører til her.

Som trådstarter ønsker jeg alle former for energikilder diskuteret her. Gerne holdt op mod det at tænke på / have varmepumpe.

Mit ønske. Manges ønske. Lad os komme videre uden en masse vrøvl og gætterier om petitesser.
Det handler om forum plig, den har du bevist du ikke har i andre folks tråde, og du bestemmer i dine egne tråde, det er vi helt enige i.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Jeg bor på et forblæst nedlagt landbrug fra 1920 med gulvarme på det ene badeværelse og resten er panelvarme og radiatorer. Min pumpe har under kraftig blæst ved 1gr. ude, været oppe at snuse til 50gr. fremløb. Vi snakker måske 4-5 timer at den har kørt i det område og jeg er ikke blevet flået på elregningen.
Den beregning jeg fik lavet af Vølund var med 55gr fremløb, da jeg troede jeg var nødtil at køre med så høj fremløb.
Mange gør en VP til en dyr varmekilde og du skal kunne kør med meget lav fremløb og dit og dat ellers duer det ikke. Men det gør det altså. Lavede jeg gulvarme i det hele og kunne nøjes med 30gr. fremløb, så ville jeg måske spare 1500kr i forhold til nu.
Planen er at der skal laves gulvarme i hele stueetagen, men det er ikke for at spare 1500kr om året, det er for at nyde et lunt gulv, som os i et gammelt hus vil få og om selve investeringen i gulvarme tager 50 år om at tjene sig selv ind, så tænker jeg på komforten.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Nemlig Kreller.
Man investere efter hvad man har råd til, og efter hvilket arbejde man vil lægge i det at kunne få varme i huset.

Som du, var vi også revnede ligeglad med hvad den nye installation ville koste. Vigtigst af det hele, det skulle være så lidt arbejdskrævende som overhovedet muligt. Og det fik vi. Samme som dem der investere i de dyre pillefyr. Efterfølgende så lidt arbejde som muligt.
At få, på dette forum ikke helt har forståelse for den beslutning, mærker man meget tydeligt. Kommer man uheldigvis til at ytre sig lidt for glad for sin investering, bliver man øjeblikkelig flået. Forsøger man samtidig at give sin erfaring videre til andre, der søger råd og vejledning, bliver man mildes talt hængt.
At der er kommet VPer på markedet, der kan udkonkurrere pillefyr i driftsøkonomi, er en udvikling som ikke lader sig stoppe. Og heldigvis da for det. Det er da fantastisk, der er noget at vælge i mellem.
Om den lidt aggressive holdning til Vp blandt nuværende pillefyr bruger skyldes, at de er bage for at vpen over tid vipper pillefyrene ud af fyrrummet, er frygten nok ikke helt ved siden af.
At os med VP så samtidig får billig strøm til opvarmning, er jo miljørigtigt og herligt. Med rette kan vi sige, vores investering i el opvarmning gør, at vi bidrager i rigtig retning for miljøet.
God dag til alle.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Indlæg af BWJ »

Troldmand. skrev: 27 mar 2019 08:32 At os med VP så samtidig får billig strøm til opvarmning, er jo miljørigtigt og herligt. Med rette kan vi sige, vores investering i el opvarmning gør, at vi bidrager i rigtig retning for miljøet.
God dag til alle.
Miljørigtig og herlig strøm :shock: det er vist kun hvis man filtrerer strømmen fra som stammer fra affald, olie, kul/brunkul og naturgas :|
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
6
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af Centrifugal »

BWJ skrev: 27 mar 2019 19:46 Miljørigtig og herlig strøm :shock: det er vist kun hvis man filtrerer strømmen fra som stammer fra affald, olie, kul/brunkul og naturgas :|
Det miljørigtige går nok også på udnyttelsesgraden - prop en kwh ind i dyret og få 4 kwh ud. Det kan man vist ikke med piller endnu :-)
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
6

Indlæg af Centrifugal »

Så fik jeg lige den skøre tanke - hvis man altså insisterer på at bruge piller. En gengasgenerator som driver en generator, der forsyner en varmepumpe med den nødvendige strøm. Kan det samlede energitab i konstruktionen holdes under 70% er der gevinst. Se perspektivet - alt det man kan nørde med - der bliver ikke tid til at spise...
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
pendec

Indlæg af pendec »

Centrifugal skrev: 28 mar 2019 09:25 Det miljørigtige går nok også på udnyttelsesgraden - prop en kwh ind i dyret og få 4 kwh ud. Det kan man vist ikke med piller endnu :-)
Var det ikke dig som forklarede i en anden tråd, at smed man 1 kwh ind, så fik man 5kwh ud på træpiller (kilo) Så det er vel opfyldt hvis man følger dine beregninger :) Så jo , det har du sagt er rigtigt.
for at uddybe, noget med ens totale enerigforbrug i huset, f.eks 30.000 , så tog man COP og dividerede op i energiforbrug, og samme med træpillers kwh, så 30.000/3 eller 30.000/5 ? Eller er det ikke hvad du mente der?
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
6

Indlæg af Centrifugal »

pendec skrev: 28 mar 2019 10:05 Var det ikke dig som forklarede i en anden tråd, at smed man 1 kwh ind, så fik man 5kwh ud på træpiller (kilo) Så det er vel opfyldt hvis man følger dine beregninger :) Så jo , det har du sagt er rigtigt.
for at uddybe, noget med ens totale enerigforbrug i huset, f.eks 30.000 , så tog man COP og dividerede op i energiforbrug, og samme med træpillers kwh, så 30.000/3 eller 30.000/5 ? Eller er det ikke hvad du mente der?
Det mindes jeg ikke. Men cop på et nyt pillefyr må vil ligge mellem 0,8 og 0,95 :-)
pendec

Indlæg af pendec »

Centrifugal skrev: 28 mar 2019 10:17 Det mindes jeg ikke. Men cop på et nyt pillefyr må vil ligge mellem 0,8 og 0,95 :-)
Nå, jeg kan ikke finde den info. Men det eneste den værdi betyder, er du skal tage brændværdi på poserne og gange med f.eks 0.93 , så derfor er det vel stadig korrekt, når nogen mener man kan tage energiforbrug i et hus og regne bagud på COP og brændværdien.
Det er så , når værdierne for 1000 wH /kr og 1000 gram/kr er dem som man mener skal bruges i den formel. Og så får man måske 3000 wH ud af en VP og ca. 4500 ud af 1 kilo træpiller når kedels virkningsgrad er inkluderet.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
6

Indlæg af Centrifugal »

pendec skrev: 28 mar 2019 10:36 Nå, jeg kan ikke finde den info. Men det eneste den værdi betyder, er du skal tage brændværdi på poserne og gange med f.eks 0.93 , så derfor er det vel stadig korrekt, når nogen mener man kan tage energiforbrug i et hus og regne bagud på COP og brændværdien.
Det er så , når værdierne for 1000 wH /kr og 1000 gram/kr er dem som man mener skal bruges i den formel. Og så får man måske 3000 wH ud af en VP og ca. 4500 ud af 1 kilo træpiller når kedels virkningsgrad er inkluderet.
Der er en anden diskussion end den oprindelige, som handler om virkningsgrad. 1 kg træpiller giver ca. 4,9 kWh varme, hvis pillefyret har en virkningsgrad på 100 procent. Sidst jeg købte piller gav jeg kr. 2,29/kg. Min ovn har en virkningsgrad på 90%. Det giver 42 øre pr. kwh. Hertil kommer afskrivninger på mindst 10% af anskaffelsessummen samt reparationer. Så mon ikke min varme fra pilleovnen ender med at koste ca. 1 kr. pr. kwh.

Jeg gav sidste år kr. 2,03 pr kwh i det hus hvor vi har en LV VP. Den har en COP på 3,5 - dvs 58 øre pr. kwh varme fra VP. Hertil kommer afskrivninger på mindst 10% og reperationer, så min varme fra VP ender med at koste ca. kr. 1 pr. kwh.

Der er i begge tilfælde tale om meget billige installationer, da det er noget jeg selv laver. Løsningerne har kostet det samme - lidt under kr. 20.000,- pr. anlæg.

Det er mest miljøvenligt at bruge biomasse i stedet for elektricitet - ingen tvivl om det - men i min husstand koster varme det samme, uanset om den kommer fra en pilleovn eller en VP.

Tilbage til "Varmepumper"