Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

- Og på camper-market .

Dog endnu kun som koncept.

https://www.danskautocamperforening.dk/ ... utocamper/
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 20 mar 2021 19:50 - Og på camper-market .

Dog endnu kun som koncept.

https://www.danskautocamperforening.dk/ ... utocamper/
Altså.... Det kan jeg dårligt vende mig i, eller have plads til hundene :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Så er det slut med at køre ud i det blå. Ihvertfald hvis der ikke er et lade stik.
Også en vinter version, gad vide hvor længe man kan holde varmen i -10 C, inden man løber tør for strøm
Så også at Landrover ville komme i en el version. Næppe en der skal køre gennem sahara....;o)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Indlæg af MichaelK »

Ja, der er scenarier, hvor elbiler bare ikke er udviklet nok til fornuftig brugbar teknologi.
Privat brug er en ting, men erhvervsmæssig brug er ofte en helt anden problemstilling.

Til dagligt futter jeg rundt i en Iveco skrammelkasse med 3500 kg. tilladt totalvægt, og
har næsten dagligt behov for at kunne trække 3500 kg. på krogen.
Uanset, hvor udskældt dieselmotorer er, så eksistere der ikke noget reelt alternativ til
det setup jeg har brug for. Jeg har end ikke set, at der skulle være noget på vej?
Bevares, der findes varevogne på eldrift, men ingen til store trailere.

Udviklingen starter i det små. Lette autocampere, små varevogne, og firhjulstrækkere,
men jeg tror der går år, inden elektrificeringen bevæger sig op i tungere vogntog?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev: 21 mar 2021 17:23 Udviklingen starter i det små. Lette autocampere, små varevogne, og firhjulstrækkere,
men jeg tror der går år, inden elektrificeringen bevæger sig op i tungere vogntog?
De er på vej men Elon har stoppet sin plan indtil videre

https://www.cnbc.com/2021/01/28/tesla-s ... eries.html
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Indlæg af MichaelK »

pendec skrev: 21 mar 2021 17:34 De er på vej men Elon har stoppet sin plan indtil videre

https://www.cnbc.com/2021/01/28/tesla-s ... eries.html
Ja, lastbiler. Kategorien, der i teksten benævnes " Light pick-ups and vans", er udsat på
ubestemt tid. Derudover tror jeg man kommer til at kigge mange år frem, før der er reelle
og brugbare varebiler, der samtidig kan trække store trailere (3500 kg.).

Jeg tror dieselbiler vil eksistere mange år endnu?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev: 21 mar 2021 19:19 Jeg tror dieselbiler vil eksistere mange år endnu?
Du har helt ret, som veteran biler, vil diesel bilen eksistere i mange år men regler på veje, områder med restriktioner og påbud, vil forhindre ældre biler i at færdes hvor de før var velkommen. Så de må nok køre lidt rundt men det bliver nok ikke efter 2030 som flere har mål om at udfase diesel.

https://www.berlingske.dk/oekonomi/mett ... -benzin-og

Så du kan nok finde dem, de vil dog udfases hvis regulativer og andet begrænser dem i at komme rundt.
Vil elbilen overtage? om 6-8 år, kan udviklingen have ændret meget på opfattelsen af elbiler i 2021 som din er nu.

Det er i hvert fald hvad jeg mener her.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 21 mar 2021 19:26 Du har helt ret, som veteran biler, vil diesel bilen eksistere i mange år men regler på veje, områder med restriktioner og påbud, vil forhindre ældre biler i at færdes hvor de før var velkommen. Så de må nok køre lidt rundt men det bliver nok ikke efter 2030 som flere har mål om at udfase diesel.

https://www.berlingske.dk/oekonomi/mett ... -benzin-og

Så du kan nok finde dem, de vil dog udfases hvis regulativer og andet begrænser dem i at komme rundt.
Vil elbilen overtage? om 6-8 år, kan udviklingen have ændret meget på opfattelsen af elbiler i 2021 som din er nu.

Det er i hvert fald hvad jeg mener her.
Pendec - Jeg vil gerne se hvordan de vil nå at udfase diesel-lastbiler inden 2030. Prøv lige at tænke dig hvor meget gods der fragtes rundt i lille Danmark på store og mellemstore lastbiler - Dertil kommer et hav af små varevogne som fiser rundt nat og dag fordi vi efterhånden forventer "Dag-til-dag" levering.

Skal det på jernbanen ? Glem det - Jernbanen er alt for ineffektiv til at fragte gods når vi kræver så hurtig leveringer.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 21 mar 2021 20:50Pendec - Jeg vil gerne se hvordan de vil nå at udfase diesel-lastbiler inden 2030.
Jeg tror ikke de udfaser dem som sådan, de udelukker bare køb og deres færden, så folk stille og roligt ikke ser nogen mening i at købe dem mere, selvom dem som har, nok bliver rigtig sure.

Lastbilerne kan udelukkes fra byen, nye tømme-stationer dukker op, hvor man tømmer lastbilen, og mindre elbiler kører rundt i byen med varerne og ikke de store lastbiler mere :) Enkel løsning, og koster så lidt mere i starten indtil el-lastbilen er på plads.

Jeg glemte de små transporter, du har hørt om droner? i 2030 er de nok mere udbredt.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 21 mar 2021 21:04

Lastbilerne kan udelukkes fra byen, nye tømme-stationer dukker op, hvor man tømmer lastbilen, og mindre elbiler kører rundt i byen med varerne og ikke de store lastbiler mere :) Enkel løsning, og koster så lidt mere i starten indtil el-lastbilen er på plads.
Jeg er fuldstændig enig i at det er sådan de nok ønsker at det skal forløbe - Tror bare ikke helt på ideen inden for tidsrammen.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"