Kører den godt din MGM-Easy ?pendec skrev: 14 dec 2018 21:28 Ja, den fik jeg skruet over gevind, da jeg ikke fattede at der var gennemløb selvom overvågning sagde lukket.
Fik talt med Danfoss og fik noget teknisk babble omkring dens algoritme skulle sikre gennemløb og fin justering af temp. Det endte med at jeg fik ødelagt kransen da skruen ikke kunne spænde mere.
Så fik jeg erfaret at jeg skruede dem forkert på, når jeg ikke tog krans af og satte på ventil først, satte den i "monterings position" og så skruede selve hoved på, så skulle det virke. Synes det hjalp. Monterings tilstand er ikke at være slukket som jeg følte det i midten, så derfor gik det galt første gang, så trak pladen sig helt tilbage indeni hovedet.
Lige for at afslutte min plan og hvorfor pillefyr og ikke VP, så tror jeg ikke jeg bliver her i huset 10-15 år mere, så er det spild af penge når tilbagebetaling i huset her på lolland pt er så lavt, og merværdi ikke er investering værd, og jeg kan nok ikke vinde nok over 10 år til at tjene det hjem, og så stoler jeg ikke på regeringen(Igen, så vores glade solcelle ejere), så jeg satser lavt og billigt (mener jeg) og så er der motionen og den smule spændig ved at optimere, som Karsten/MGM ved alt om når vi taler den entry model jeg har købt.
Tør slet ikke tænke på den tvungne fjernvarme nogen kommer ud for, og den lille chance for mig også bliver trukket ind i det.
Luft vand varmepumpe.
-
- Stoker VII
- 14
- Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
- Areal: 130 m2
- Brændsel: pillefyr
- Fremviser gerne i postnummer: 9240
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: ?
- Har takket: 10 gange
- Blevet takket: 28 gange
Re: Luft vand varmepumpe.
-
- Stoker XVI
- 17
- Har takket: 132 gange
- Blevet takket: 141 gange
Den med fjernvarme har jeg helt frisk i erindring.pendec skrev: 14 dec 2018 21:28 Ja, den fik jeg skruet over gevind, da jeg ikke fattede at der var gennemløb selvom overvågning sagde lukket.
Fik talt med Danfoss og fik noget teknisk babble omkring dens algoritme skulle sikre gennemløb og fin justering af temp. Det endte med at jeg fik ødelagt kransen da skruen ikke kunne spænde mere.
Så fik jeg erfaret at jeg skruede dem forkert på, når jeg ikke tog krans af og satte på ventil først, satte den i "monterings position" og så skruede selve hoved på, så skulle det virke. Synes det hjalp. Monterings tilstand er ikke at være slukket som jeg følte det i midten, så derfor gik det galt første gang, så trak pladen sig helt tilbage indeni hovedet.
Lige for at afslutte min plan og hvorfor pillefyr og ikke VP, så tror jeg ikke jeg bliver her i huset 10-15 år mere, så er det spild af penge når tilbagebetaling i huset her på lolland pt er så lavt, og merværdi ikke er investering værd, og jeg kan nok ikke vinde nok over 10 år til at tjene det hjem, og så stoler jeg ikke på regeringen(Igen, så vores glade solcelle ejere), så jeg satser lavt og billigt (mener jeg) og så er der motionen og den smule spændig ved at optimere, som Karsten/MGM ved alt om når vi taler den entry model jeg har købt.
Tør slet ikke tænke på den tvungne fjernvarme nogen kommer ud for, og den lille chance for mig også bliver trukket ind i det.
I sommer kom der fjernvarme op af vores vej. Vi bor på landet Hammer bakker. Aalborg kommune lægger også fjernvarme ned ude på landet.
Heldigvis var der ingen tilslutningspligt.
For os ville det have kostet.
12m rør af 900kr meteren. = 10800,-
Et hul boret i et trægulv til røret at komme ind af 3500kr. (jeg havde selv bor, men måtte ikke selv bore hullet i mit trægulv )
Vvs til instalation af alt det nødvendige ca 25000,-
Som et engangs beløb, vi kunne låne rentefrit over 20 år 40000,- De kaldte det noget med et etablerings / vedligeholdses beløb.
Kommunen kørte rundt og lavede beregning, for hvad det ville koste at få fjernvarme. Der hvor det gik galt for os, var at kommunen ikke havde en beregningsmodel fra skift fra pillefyr til fjernvarme.
Tiden gik, og gravearbejdet gik i gang, og vi fik ingen beregning, fik derfor heller ikke fjernvarme.
Meget kort,
Ja, hvis man lige tager lidt redundans støj og nogle unødvendige stop pga varme jeg ikke kunne komme af med, eller hvad Karsten kaldte det, så er jeg ellers tilfreds, Karsten har hjulpet her i opstarten.
Jeg tog den billigste pris der (20mm stikledning), ved ikke hvad det ville betyde med større mm , udover prisen vokser pr. meter men ikke aktuelt lige nu. Jeg håber der ikke sker meget der, næsten som snakken om kloakering herude som også skulle blive tvungen ned over hovedet, så dyrt at bo på lolland og en grund til at flytte, hvis begge ramte samtidig.Troldmand. skrev: 14 dec 2018 22:00 Heldigvis var der ingen tilslutningspligt.
For os ville det have kostet.
12m rør af 900kr meteren. = 10800,-
-
- Stoker XVI
- 17
Her blev samme type stikledning gravet ned til alle, og det uanset om den var kort eller lang.pendec skrev: 14 dec 2018 23:17 Meget kort,
Ja, hvis man lige tager lidt redundans støj og nogle unødvendige stop pga varme jeg ikke kunne komme af med, eller hvad Karsten kaldte det, så er jeg ellers tilfreds, Karsten har hjulpet her i opstarten.
Jeg tog den billigste pris der (20mm stikledning), ved ikke hvad det ville betyde med større mm , udover prisen vokser pr. meter men ikke aktuelt lige nu. Jeg håber der ikke sker meget der, næsten som snakken om kloakering herude som også skulle blive tvungen ned over hovedet, så dyrt at bo på lolland og en grund til at flytte, hvis begge ramte samtidig.
Min nærmest nabo fik 65m gravet ned - fy det var dyrt + de havde et gasfyr som skulle afmeldes. Som jeg husker kostede afmelding af gas 10000kr. Ialt kom fjernvarmen til at koste dem over 100000,-
På et tidspunkt da jeg kiggede på varmepumpe, var de også var på ideen med en varmepumpe. Men efter de havde været ude at besøge nogen med en gammel varmepumpe, sprang de fra. Begrundelse, de ville ikke have sådan en larmende kasse stående ved huset. Tilmed var de bekymret ved opstillingen af min varmepumpe.
Min varmepumpe står med retning direkte mod deres soveværelse vindue. Afstand ca. 70m. Ofte spørger jeg dem, om de kan sove for larmen fra pumpen. Heldigvis må de indrømme, de hører intet til den. For os der går lige op af varmepumpen, er den så lydløs, at man skal stå ret tæt på den, for at bemærke den køre.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Ved godt at det ikke har noget med tråden at gøre. Men vi er altså nogen der venter på en update vedr. det nye fyrpendec skrev: 14 dec 2018 23:17 Meget kort,
Jeg tog den billigste pris der (20mm stikledning), ved ikke hvad det ville betyde med større mm , udover prisen vokser pr. meter men ikke aktuelt lige nu. Jeg håber der ikke sker meget der, næsten som snakken om kloakering herude som også skulle blive tvungen ned over hovedet, så dyrt at bo på lolland og en grund til at flytte, hvis begge ramte samtidig.

-
- Stoker XVI
- 17
Økonomi med varmepumpen ved frysepunktet.
Det ligger efterhånden fast, at med flere dage med temperatur omkring frysepunktet, snupper varmepumpen 1.Kw i timen for at holde ca. 120m2 opvarmet til 22 grader. Resten af huset bliver holdt lunt (værelser) + 50m2 værksted opvarmet til ca. 8 - 10 grader.
Varmepumpens temperatur føler viser ca. 2til3 grader mere end udedørs termometer. Årsagen - måske fordi v-pumpen står under tag (i hus). Jeg har ikke fundet ud af hvor udetemperatur føleren i v-pumpen er placeret. Sider den i nærheden af elektronik, der afgiver lidt varme, kan det måske være årsagen til den lille merevisning!
Alt i alt holder vi varmen, for ca. hvad èn sæk træpiller koster!
https://www.dropbox.com/s/8lg3mk4bycqky ... 8.jpg?dl=0
Det ligger efterhånden fast, at med flere dage med temperatur omkring frysepunktet, snupper varmepumpen 1.Kw i timen for at holde ca. 120m2 opvarmet til 22 grader. Resten af huset bliver holdt lunt (værelser) + 50m2 værksted opvarmet til ca. 8 - 10 grader.
Varmepumpens temperatur føler viser ca. 2til3 grader mere end udedørs termometer. Årsagen - måske fordi v-pumpen står under tag (i hus). Jeg har ikke fundet ud af hvor udetemperatur føleren i v-pumpen er placeret. Sider den i nærheden af elektronik, der afgiver lidt varme, kan det måske være årsagen til den lille merevisning!
Alt i alt holder vi varmen, for ca. hvad èn sæk træpiller koster!
https://www.dropbox.com/s/8lg3mk4bycqky ... 8.jpg?dl=0
-
- Stoker XVI
- 17
Når den det?
Der er kun 9 dage til min Vp, T-cab bliver 4 måneder gammel siden opstart.
Når den at brug strøm, for hvad der svare til køb af én palle piller inden sin 4 måneders perfekte varme ydelse ?
Mit gamle pillefyr havde slugt mindst `to paller piller, for samme ydelse!
Vildt. Fantastisk maskineri ;-) Går da også ud dagligt og takker :-)
https://www.dropbox.com/s/u1bl9y4rexbhs ... 8.jpg?dl=0
Der er kun 9 dage til min Vp, T-cab bliver 4 måneder gammel siden opstart.
Når den at brug strøm, for hvad der svare til køb af én palle piller inden sin 4 måneders perfekte varme ydelse ?
Mit gamle pillefyr havde slugt mindst `to paller piller, for samme ydelse!
Vildt. Fantastisk maskineri ;-) Går da også ud dagligt og takker :-)
https://www.dropbox.com/s/u1bl9y4rexbhs ... 8.jpg?dl=0
-
- Stoker XVI
- 17
Det er godt nok utroligt. For ca 25kr i døgnet, får vi al den varme, vi har behov for.
Om det hjælper, den får en krammer hver dag, ved jeg ikke.
Modsat dem op af vejen her, der fik fjernvarme i sommer, føler vi os rigtig godt tilpas med valget af varmepumpen.
https://www.dropbox.com/s/v7dt4ga8mhrzb ... 8.jpg?dl=0
Om det hjælper, den får en krammer hver dag, ved jeg ikke.
Modsat dem op af vejen her, der fik fjernvarme i sommer, føler vi os rigtig godt tilpas med valget af varmepumpen.
https://www.dropbox.com/s/v7dt4ga8mhrzb ... 8.jpg?dl=0
-
- Stoker XVI
- 17
Ja.
Og sådan vil det måske fortsætte. For mig er enetale helt ok. Vigtigst er at gøre opmærksom på, at man kan få varmen med andet end træpiller.
Hver gang jeg laver et opslag til tråde, er der mindst 100 der kigger.
Jeg er helt overbevist om, at mange kigger og tænker - skulle man skifte til Vp.