Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 24 jan 2020 19:15 Link til hvor "mit" står: https://www.ford.dk/personbiler/kuga/ud ... kraft#phev
Yep, du har læst om de forskellige muligheder, ikke alene plugin-hybrid modellen.
en helt nye Ford EcoBlue Hybrid-dieselmulighed omfatter en lille elektrisk motor med et 48-volts batteri, der hjælper med at forbedre motorens effektivitet.

Dette er et Mild-Hybrid elektrisk drivaggregat, som ikke kan køres udelukkende på elektrisk strøm.
Plugin-hybrid 225hk er 2,5-liters Duratec-benzinmotor
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 24 jan 2020 19:17 Yep, du har læst om de forskellige muligheder, ikke alene plugin-hybrid modellen.

Plugin-hybrid 225hk er 2,5-liters Duratec-benzinmotor
Okaaaaayyyyy - :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Lidt interessant hvad sådan en hybrid kører på L efter de 50km når den har suttet batteriet flad. Hvad bidrager hybrid delen så med når den opsamler energi ved motorbremse osv i forhold til en alm benzin model
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Indlæg af MichaelK »

Der er to typer hybridbiler. Se f.eks. her:
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... gin-hybrid

Det oplyste brændstofforbrug er vist også lige vel optimistisk?
https://ing.dk/artikel/plugin-hybridbil ... rug-212874

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Indlæg af pendec »

Nu kom den KIA ceed reklame igen, og de mener det er 50km på ren el, i deres bil, og hele 76,9km/l blandet kørsel , Lyder som plugin-hybrid er fremtiden eller bare et PR stunt som kan udnytte den nye måde at regne WLTP ud på, så det hele lyder flot og 780kr i ejerafgift på den.

Der er vel også nogle afgifter som "formildnes" når den kører på el, så derfor kan de måske gøre det billigere.
Men at KIA Ceed koster 260.000 for 141hk, så skal Ford kuga til 270.000 med 224hk måske nok få lokket nogen ud og sammenligne på udstyr.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Ja så en plug in hybrid er ikke super økonomisk efter at batteriet er tom

Så på en tur på 300km vil de sidste 250km trække noget ned i regnskabet
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Det er lidt svært med hvad man skulle vælge - Ens kørselsmønster indgår jo meget deri.

Kunne jeg bruge en el-bil med en rækkevidde på reelle 200 km i rækkevidde - For det meste, ja - Men så er der lige sommerferien med campingvogn.
Så er der Hybrid-bilen - Den kan nok efter alt at dømme trække campingvognen men for jeg fordel ud af at den kan lade under kørslen med vores normale kørsel.
Skal vi mod Aalborg så kører vi først 2 km, derefter ind i lille by og derefter 16 km ud af lige landevej - 2 rundkørsler og så er vi i Føtex. Tror ikke den oplader meget på sådan en tur hvis det er via opbremsninger og de-accelerationer der lades.
Så den skal nok i stikket alligevel hvis man vil have strøm på.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 24 jan 2020 19:37 Hvad bidrager hybrid delen så med når den opsamler energi ved motorbremse osv i forhold til en alm benzin model
Mon ikke det er et meget svævende tal afhængig af ens kørestil og kørselsmønster.
Har man 150 km til og fra arbejde og de 140 foregår på motorvej opsamles der vel sådan set "nada" - Altså hvis man kører fornuftigt og følger trafikken.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 24 jan 2020 20:19 Tror ikke den oplader meget på sådan en tur hvis det er via opbremsninger og de-accelerationer der lades.
Så den skal nok i stikket alligevel hvis man vil have strøm på.
Med plugin-hybrid er det heller ikke meningen du starter og kører og lader op, som den ene artikel nævner som MK linkede til, så glemmer folk at lade op hjemmefra, så du skal starte med opladning og det skal være sommer :) Så kan du nok nå den tur, hvis du ikke kører hasarderet.
Om den så klarer hjemturen, det kunne det tyde på den ikke gør. Men reelt lige nu, og valget absolut skulle være Kuga? Så vil 280.000 være mere tiltalende end den anden benzin variant 1.5 Ecoboost (som jeg har) og koster en del mere (320.000) og jeg mener bestemt man får mere, og klarer den stadig en del på krogen som min 2100kg eller bare de 1600kg som mindre variant kan, så er det da 40.000 sparet på en større motor og flere hk? Det lyder som et fint regnskab. Nu skal jeg så slet ikke have Kuga mere :) Så det er helt udelukket.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 24 jan 2020 21:06
Så vil 280.000 være mere tiltalende end den anden benzin variant 1.5 Ecoboost (som jeg har) og koster en del mere (320.000) og jeg mener bestemt man får mere, og klarer den stadig en del på krogen som min 2100kg eller bare de 1600kg som mindre variant kan, så er det da 40.000 sparet på en større motor og flere hk? Det lyder som et fint regnskab.
Det har du ret i .

Tilbage til "Bil, MC og Motor"