Strøm priser.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Strøm priser.

Indlæg af triumph »

Smoelfen skrev: 20 dec 2024 06:57 Smoelfen er så hoppet op i det holistiske luftlag og har ikke haft så meget fokus på elprisen, men synes der er andre udgifter der stikker mere af end el ( 2.14 kr / kWh november ) og brændstof. Selvom vi har dobbelt opvasker, dobbelt vaskemaskine dobbelt koge ø, etc., er det ikke el udgiften eller boliglån som stikker af her. Hytten blev betalt ud på 2 måneder tilbage i 96', så hellere ikke her er vi mærket. Ikke for at trække fokus væk fra tråden, men diskussionen hen over spisebordet har de sidste par dage gået på de stigninger vi har oplevet på forsikringer. Overvejelserne her, er gået på om det ikke bedre kan betale sig at selvforsikre på nogle af de forsikringer vi har. Kan nævnes, kasko delen på en hest, kasko delen på en knallert 45 etc., flere kan nævnes. udgifterne til forsikringer overskygger udgifterne til energi, så det er her vi kigger nu.
Hvor er I i dette helikopter view?

Mvh Smoelfen
Det lyder da også vildt at betale mere i forsikring end for energi, tænkte jeg......
MEN så begyndte jeg at checke selv :roll: :roll: :
Hus 8400
Indbo 2400
ulykke 2400 (den tror jeg måske jeg har via jobbet)
Lønsikring 5600 (Jeg har skiftet job en del gange på det sidste. Min sidste arbejdsplads lukkede, sååå)
Bil 8500 (Tesla er dyre, men forsikringen er steget 3000 kr på 3 år....)
Totalt 18.900

I 2024 har jeg købt ca. 5700 kg træpiller til 19.000, af det har min lejer betalt 1/3 = 6330 kr/jeg har betalt 12.670 kr

De sidste 12 måneder har jeg betalt 28.535 kr i strøm for 13.400 KWh
Elbilen har brugt 6841 KWh på at køre ca. 40.000 km
Gennemsnittet af elprisen om natten når jeg lader har ligget på 1,62 kr/Kwh - 95 øre i elrefusion = 67 øre/KWh
Eludgift elbil 0,67 x 6841 = 4555 kr/år
Pris pr kørt km; 4555/40.000 = 11 øre/km
b1.jpg
Jeg har altid kørt billige biler, så det er muligt at jeg spare 22.000-26.000 kr/år på driftsudgifter af en elbil, men det hjælper jo ikke hvis værditabet er tilsvarende højere
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 20 dec 2024 20:04 I vores husstand kigger vi en del på dagligvarepriser for tiden. Vi har heldigvis en go' aftale med et par kød-pushere. Der er snildt plads til en halv gris, og en kvart ko i fryseren, og vi synes vi får bedre kvalitet end supermarkedet. Men varer såsom kaffe, brød, mejerivarer, kartofler, smør, pålæg osv. er blevet ret dyrt, med mindre man er god tilbudsjæger. Måske man sku' anlægge køkkenhave igen.
Det er længe siden jeg begyndte at kigge på fødevare, og en stor del af hakkedrengene er skiftet ud med frikadeller....
Datteren er flyttet hjemmefra, sidste år var knægten på efterskole, og nu bor han kun hos mig hver anden uge, og efter juleferien skal han formodentligt på skolehjem (Teknisk skole) Så hver anden uge er det kun mig. Og da jeg har kantine på jobbet gider jeg som oftest kun lave varm mad når knægten er her.
Tidligere købte jeg også altid en halv gris, man fik skåret ud lige netop som man ville have den. Jeg er helt enig, kvaliteten er meget bedre.

Jeg bliver altså lidt provokeret af at normalt koster en pakke smør 24 kr, men her til jul koster den 6 kr. Hvorfor ikke sprede tilbud lidt ud. Jeg har fyldt fryseren, og skal så æde harskt smør fra oktober til næste jul...

Jeg har opgivet køkkenhaven grundet dræbersnegle. Jeg havde købt 15 stk 90 liters murebaljer til højbede, og tænkte at sneglene ikke kunne forcere kanten. Det gik fint det første år, så jeg købte 15 mere.
Men åbenbart fandt sneglene ud af hvordan de kom rundt om kanten, og det er altså rimeligt ulækkert med jordbær med snegleslim og bid. S
å nu har jeg sået blomster i baljerne.....
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Først skal jeg beklage overfor @vilhapiller at tråden nu har taget en drejning ud af strøm priser, håber det går :|
Kalechen skrev: 20 dec 2024 15:49 @Smoelfen

Vores situation viser det dobbelte på forsikringer kontra energiudgifter. Det havde groft regnet været to tredjedele, hvis vi ikke havde solceller og batteri.

Vi er også "jydske" mht. økonomi og har en fornemmelse af en art konsensus mellem de forskellige forsikringsselskaber, noget hen i retning af banker, alså ikke for meget konkurrence, det koster på bundlinien.

Men ellers kunne vi sagtens have en tråd vedr. forsikringsselskabers priser, dækninger, betingelser og der er garanteret nok, at tage fat i...
Jeg tager skraldet, du mener karteldannelse icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif og udtrykket konsensus benytter jeg om svenskeren icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
svanggaard skrev: 20 dec 2024 20:04 I vores husstand kigger vi en del på dagligvarepriser for tiden. Vi har heldigvis en go' aftale med et par kød-pushere. Der er snildt plads til en halv gris, og en kvart ko i fryseren, og vi synes vi får bedre kvalitet end supermarkedet. Men varer såsom kaffe, brød, mejerivarer, kartofler, smør, pålæg osv. er blevet ret dyrt, med mindre man er god tilbudsjæger. Måske man sku' anlægge køkkenhave igen.
Konen er rigtig ferm til at finde de gode tilbud, og ja, så bliver jeg engang imellem sendt i byen efter tilbuddene. Mht. kød spiser vi, helt naturligt mindre kød. Ikke fordi vi er med på et eller andet flip med "spis mindre mængder kød". Nå vi så skal have noget kød, er det fra kød-pushere, men ikke de danske men de svenske, de koster knapt det halve af de danske. Her får vi også vildsvin med hjem i fryseren og ja, kødet er testet for trikiner. Som næsten søn ( farfar ) af en bondemand fra Ringkøbing - Herning området, må jeg tilstå at jeg / vi er røget på nogle af de måltidskasser man kan få rundt omkring, ikke de kendte såsom Nemligdotkom, men har i perioder været glad for eks. Skagenfood. Jeg håber ikke at Smoelfen bliver udstødt af SP, for at være "skabs måltidskasse besat", men set på prisen for fire personer kan det engang imellem godt hænge sammen icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.
triumph skrev: 20 dec 2024 20:50

Det lyder da også vildt at betale mere i forsikring end for energi, tænkte jeg......
Hus 8400
Indbo 2400
Lønsikring 5600 (Jeg har skiftet job en del gange på det sidste. Min sidste arbejdsplads lukkede, sååå)
Totalt 18.900

I 2024 har jeg købt ca. 5700 kg træpiller til 19.000, af det har min lejer betalt 1/3 = 6330 kr/jeg har betalt 12.670 kr

Gennemsnittet af elprisen om natten når jeg lader har ligget på 1,62 kr/Kwh - 95 øre i elrefusion = 67 øre/KWh
b1.jpg
Jeg har altid kørt billige biler, så det er muligt at jeg spare 22.000-26.000 kr/år på driftsudgifter af en elbil, men det hjælper jo ikke hvis værditabet er tilsvarende højere

Jeg tror vi som "forsikringsbruger" er underlagt en snedigt skjult "index-regulering" som forsikringsselskaberne bringer i E-boks etc., hvor vi ikke lige for kigget og læst igennem alt det som lander der, og pludselig er prisen på en forsikring steget til næsten det dobbelte.

Jeg må sande, at det bedre kan betale sig at bruge et par timer engang om året på forsikringer, fremfor et par timer på en krilimilimeter bedre virkningsgrad på VP'en. Tog et møde med forsikringen og løb gennem noget af arrangementet og der var noget at spare. I skrivende stund ca. 2000.- på årsbasis, men vi blev langt fra færdige, men fortsætter i det nye år.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 22 gange

Indlæg af vilhapiller »

Smoelfen skrev: 21 dec 2024 08:12 Først skal jeg beklage overfor @vilhapiller at tråden nu har taget en drejning ud af strøm priser, håber det går :|
Mvh Smoelfen
Ja det er helt fint, spændende og god læsning 😊

Kiggede lige selv på vores forsikringer. Og kan konstatere at vores forsikringsselskab skal en tur i gennem vrideren først i det nye år 😊
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

triumph skrev: 20 dec 2024 20:50 Det lyder da også vildt at betale mere i forsikring end for energi, tænkte jeg......
Hus 8400
Indbo 2400
Totalt 18.900

b1.jpg

Efter dette indlæg har jeg checkket 4-5 forsikringsselskaber, og var kommet frem til at jeg ikke kunne finde det billigere. Men så var der en der nævnte at hans bilforsikring var ca 3000 billigere end min, så jeg checkkede igen, og kom frem til at jeg kunne spare 5000 om året hos HF forskring
(Jeg har kun fyldt formularer ud, og har altså ikke fået tegnet forsikringen endnu. Og der er noget med dækning af ting i udhus, jeg ikke er sikker på)
Men måske var det et skud værd ?
https://hf-forsikring.com/forsikring/bi ... VQQAvD_BwE
b1.jpg
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Efter dette indlæg har jeg checkket 4-5 forsikringsselskaber, og var kommet frem til at jeg ikke kunne finde det billigere. Men så var der en der nævnte at hans bilforsikring var ca 3000 billigere end min, så jeg checkkede igen, og kom frem til at jeg kunne spare 5000 om året hos HF forskring
(Jeg har kun fyldt formularer ud, og har altså ikke fået tegnet forsikringen endnu. Og der er noget med dækning af ting i udhus, jeg ikke er sikker på)
Men måske var det et skud værd ?
https://hf-forsikring.com/forsikring/bi ... VQQAvD_BwE
b1.jpg

Tilbage til "Fri debat"