Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 27 aug 2021 10:41 Hvor meget fylder batterier i højden på en Tesla - Mener de ligger i hele bunden - 10 cm ??? 15?? - Eller....
Jeg har søgt og søgt og synes at mange ICE biler har frihøjde på 18-2x cm, og meget mere når vi taler gode gamle SUV modeller .
MB EQC400 har kun 10cm , det er altså ikke meget hvis man har jordvej/ujævn, og bare en smule sne begynder at ramme bunden fordi man bor med privat landevej, Mach E har 14cm frihøjde.
Og sådan fortsætter det, de el-biler har vist mistet en del frihøjde på deres batteri park.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 27 aug 2021 10:58 Jeg har søgt og søgt og synes at mange ICE biler har frihøjde på 18-2x cm, og meget mere når vi taler gode gamle SUV modeller .
MB EQC400 har kun 10cm , det er altså ikke meget hvis man har jordvej/ujævn, og bare en smule sne begynder at ramme bunden fordi man bor med privat landevej, Mach E har 14cm frihøjde.
Og sådan fortsætter det, de el-biler har vist mistet en del frihøjde på deres batteri park.
Er vi inde på en 15 til 20 cm i højden i denne video ?
Hvis vi snakker ca den højde kunne bilen sagtens få mere frihøjde men det er jo altid mange gange et spørgsmål omkring design og hvad producenten mener der ser bedst ud.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Oki, Tesla Y synes at være 16,7cm, og en 3 nok 3cm mindre. Det er så ikke bilen jeg vil købe :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Den her kommer til Australien til marts. En Kiøjser mønt er det samme værd som 1 kr => Bilen sælges for 130-160.000 + moms (og afgift).
Det betyder vel at den kan sælges i Danmark for godt 200.000, eller ?
500 km på en opladning. 800 V ladesystem => opladning med 250 KW.
8 år/500.000 km batteri garenti.
Størrelse mellem ID3 og ID4
Whats not to like......

https://topelectricsuv.com/news/byd/byd-yuan-plus/
https://min.news/en/auto/ac37656a7c65a3 ... e8a56.html

De er lige begyndt at sælge BYD Tang i Norge. (En 7 personers SUV)
Den har fået rigtigt fine anmeldelser, og koster ca 600.000 norske = 433.000 Danske
https://www.youtube.com/watch?v=f3xQuEhT9bE
https://www.youtube.com/watch?v=hPRZTOOlPbw

Der kommer også den fætter her
https://www.inputmag.dk/byd-dolphin-er- ... onkurrent/
Senest rettet af triumph 27 aug 2021 17:27, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 26 aug 2021 15:25 Det har været taget op på FB, og jo mange har købt for at køre på el og gør det. Der er dog også mange som har købt på grund af den billigere pris, som jeg gjorde, og alligevel har jeg vundet på næsten samme bil, og så kører jeg en del mere på km/l end min gamle Kuga.

Jeg vil gerne lade op men har endnu at bruge resten af benzin kort jeg fik, så gratis er bedre end billig el. :)
https://www.inputmag.dk/ford-forsvarer- ... in-kunder/
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 27 aug 2021 16:53 Den her kommer til Australien til marts. En Kiøjser mønt er det samme værd som 1 kr => Bilen sælges for 130-160.000 + moms (og afgift).
Det betyder vel at den kan sælges i Danmark for godt 200.000, eller ?
500 km på en opladning. 800 V ladesystem => opladning med 350 KW.
8 år/500.000 km batteri garenti.
Størrelse mellem ID3 og ID4
Whats not to like......

https://topelectricsuv.com/news/byd/byd-yuan-plus/
https://min.news/en/auto/ac37656a7c65a3 ... e8a56.html

De er lige begyndt at sælge BYD Tang i Norge. (En 7 personers SUV)
Den har fået rigtigt fine anmeldelser, og koster ca 500.000 norske = 361.000 Danske
https://www.youtube.com/watch?v=f3xQuEhT9bE
https://www.youtube.com/watch?v=98Rgp_O6Pxo
Sad og læste en artikel om udvindingen af metallerne til batteri-produktion i går hvor der stod at Kina producerer enormt mere end resten af verden.
Det lidt på bekostning af arbejdsforhold - Børnearbejde og miljø.
Meget af udvindingen sker åbenbart i Congo i meget afsides egne så det skal transporteres rigtig mange kilometer inden det når frem.
Nok ikke i de mest miljøvenlige lastbiler.

Bilerne fra Kina fejler nok ikke noget og tror da at kvaliteten er for opadgående. Men hvad er omkostningerne på verdensplan ?

Og det leder mig tilbage til mit indlæg forleden hvor jeg skrev at el-biler har efterladt et solidt CO2 aftryk inden de kommer på gaden herhjemme men politikerne i Dk er glade hvis luften bliver lidt renere inde på Nørrebro hvis vi kører i EV biler (næsten) alle sammen.
Så derfor lokker de os med billige afgifter og billig el - Men er det vejen frem på verdensplan - Lige nu og her ?

Jeg er godt klar over at vi ikke kan blive ved med at brænde fossilt brændstof af til evig tid men sådan som udvindningen og produktionen af batterier foregår nu er det måske ikke et plus for hele kloden at satse på el.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

De er ved at udvikle mere grønne batterityper uden Lithium og Kobolt
https://www.sdu.dk/da/nyheder/forskning ... af_havvand
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 27 aug 2021 20:55 De er ved at udvikle mere grønne batterityper uden Lithium og Kobolt
https://www.sdu.dk/da/nyheder/forskning ... af_havvand
Spændende.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 27 aug 2021 17:36 Sad og læste en artikel om udvindingen af metallerne til batteri-produktion i går hvor der stod at Kina producerer enormt mere end resten af verden.
Det lidt på bekostning af arbejdsforhold - Børnearbejde og miljø.
Meget af udvindingen sker åbenbart i Congo i meget afsides egne så det skal transporteres rigtig mange kilometer inden det når frem.
Nok ikke i de mest miljøvenlige lastbiler.

Bilerne fra Kina fejler nok ikke noget og tror da at kvaliteten er for opadgående. Men hvad er omkostningerne på verdensplan ?

Og det leder mig tilbage til mit indlæg forleden hvor jeg skrev at el-biler har efterladt et solidt CO2 aftryk inden de kommer på gaden herhjemme men politikerne i Dk er glade hvis luften bliver lidt renere inde på Nørrebro hvis vi kører i EV biler (næsten) alle sammen.
Så derfor lokker de os med billige afgifter og billig el - Men er det vejen frem på verdensplan - Lige nu og her ?

Jeg er godt klar over at vi ikke kan blive ved med at brænde fossilt brændstof af til evig tid men sådan som udvindningen og produktionen af batterier foregår nu er det måske ikke et plus for hele kloden at satse på el.
1. Hvorfor tror du at Kina er det eneste land der bliver i Afghanistan;
Landet har store Lihtium resurser ........
Kinøjserne har været super gode til at sikre sig resurser rundt om i verden. Bl.a. i Afrika (og andre lande hvor man kan betale nogen under bordet, og få nogen meget lukrative aftaler, ifh. til hvis de skulle have betalt "Det det reelt burde koste")

2. Kineserne er super gode til at lave solceller og batterier. Og de sidder på alle resurserne (Og i øvrigt også alle råstofferne til de mikrochips, der er mangel på).
Når man ser de bilmodeller kineserne sprøjter ud, så tror jeg at hele elektrificeringen kan vende bilindustrien på hovedet, og efterlade de europæiske producenter tilbage på perongen.
I det hele taget, så er jeg bange for at Kina kommer til at sidde på flæsket i fremtiden. Ikke den supermagt, jeg kunne tænke mig skulle styre verden

3. Man har jo diskuteret i dekader, om det var el, brint, eller andet, der skulle være energi resursen i fremtiden. Der er lavet masser af beregninger der (næsten) alle viser at elbiler er MINDRE forurenede (Hvilket ikke er det samme som; IKKE forurenede). Og efterhånden som elproduktionen bliver mere, og mere grøn, så bliver elbilen det også.

Det virker som om at de fleste bilproducenter er enige om at elbiler er vejen frem. Det er godt, for eller bliver der aldrig oprettet en infrastruktur der gør at man kan lade bilerne
Jeg er også overbevist om at man finder grønnere og mindre resursekrævende metoder at fremstille batterier på. Det er vel også derfor at de forventer at batteriprisen vil falde dramatisk i fremtiden. Derudover holder batterierne meget længere end producenterne havde forventet. Tesla regner med at deres batterier holder 1.000.000 km, hvilket jo også reducere miljøbelastningen (Hvis altså at bilen også holder.....)

4. Så at Mærsk ville opføre Danmarks største vindmøllepark for at lave Power to X. Så det er jo ikke sådan at man kun satser på en ting. Men man satser på at energiproduktionen skal komme fra el. Og derfor skal man kunne lagre overskudsproduktionen. Her f.eks. Ethanol, eller ammoniak. Der så kan bruges som brændstof.
(I programmet sagde de i øvrigt at havdelen af Danmarks CO2 udledning kom fra Mærsk, der har 700 skibe)
Jeg tror bestemt ikke at batterier bliver løsningen på alle transportbehov, men det virker rimeligt oplagt til personbiler
Senest rettet af triumph 28 aug 2021 09:57, rettet i alt 5 gange.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 27 aug 2021 17:36 Jeg er godt klar over at vi ikke kan blive ved med at brænde fossilt brændstof af til evig tid men sådan som udvindningen og produktionen af batterier foregår nu er det måske ikke et plus for hele kloden at satse på el.
Hvordan tror du verden har det med brændstof, tror du din tank fyldes uden omkostning? Er det Co2 frit og helt uden bekymring at det kommer til verden og udvindes? Altså... Den el snak du synes bekymrer skulle starte med at bekymre sig om fossile brændstoffer og det faktum at man flere årtier tilbage, også dømte lagrene tomme om 40-50 år, så enten tømmer vi og ødelægger atmosfæren selv, eller så løber vi tør, og dem som ikke nåede omstillingen er dårligst stillet endnu engang om 30-40 år, når andre for længst lader op, og de andre betaler 40kr for oktan 95.

Brændstof er altså ikke gratis og uden omkostning, el er betydelig mindre belastende og andre alternative kan være det endnu mere.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"