Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
From
Stoker X
Stoker X
18
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af From »

Lintz skrev: 25 jan 2020 09:27 Mon ikke "Induktions-opladningen" eller "Trådløs-opladning" som på smarthphones bliver en mulighed inden for en årrække.
Smart hvis man bare kører i garage og den derved oplader når du holder på samme punkt hver dag.
Der er et tab når strømmen skal overføres trådløst, så jeg tror mere på en robotarm der sætter ladestikket i.

Lintz skrev: 25 jan 2020 09:27 Det er ikke problemet med at sætte stikket i - Det er med at huske at pille det ud. icon_cheesygrin.gif
Husker mange da det var populært med motor-varmer som lige fik afmonteret et stik når de kørte ud af garage - Ved dog ikke om el-biler er sådan indrettet at de ikke kan køre hvis stik sidder i.
Jeg er ret sikker på at du ikke kan køre i en el-bil hvor der er spænding på ladestikket.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Indlæg af Zarge »

Jeg kan godt li ideen om en el bil, og ku godt finde på at købe en... Ikke pga alt det miljø pjat, tror ikke på det gør den store forskel, men fordi det er nemt, og de kører godt...
Og så tror jeg driften er billigere, det skal ikke skiftes olie og filtre, bliver ikke slidt så meget bremser etc...ingen kobling og gearkasse og så videre...
MEN det er her jeg synes det stikker helt af for hybriderne... De har alt det mekaniske fra en almindelig bil, det elektriske fra en elbil, og så lige en masse grej til at få det til at spille sammen... Sådan en fætter turde jeg sgu ikke købe når garantien er udløbet... Tror sgu det svarer til at købe en rate pension til den lokale autoriserede mekaniker...
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Ved ikke om det kan overføres til Danske forhold, men i England er hybrid biler de mest forurenede, fordi de ikke bliver ladet op (men PGA noget afgiftshejs er der mange firmabilen der er hybrid, og hvorfor skulle man betale for strøm, når man har et firma benzinkort)
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 25 jan 2020 21:07 Ved ikke om det kan overføres til Danske forhold, men i England er hybrid biler de mest forurenede, fordi de ikke bliver ladet op (men PGA noget afgiftshejs er der mange firmabilen der er hybrid, og hvorfor skulle man betale for strøm, når man har et firma benzinkort)
Nå, den fik jeg læst forkert. Men hvad mener du med betale for strøm, når bilen ikke kan lades op?
Du sikkert fat i noget, en Ford kuga , med automat gear, 225hk, batteri+benzin, 2.5 motor, billig afgift (430kr/halv) , det lyder da næsten for godt til at være sandt.

Selv en hybrid mondeo var en del dyrere da den kom frem, og en Diesel hybrid koster også meget mere.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
13
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange

Indlæg af Dinsol »

Saxet fra Jan og Pouls elbilblog

Tjek vores liste over elbiler på det danske marked 👇:

(dokumentet er levende, og vil ændre sig løbende)

https://www.icloud.com/numbers/0y1BS2Lb ... _i_DK_2020
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 25 jan 2020 21:14 Nå, den fik jeg læst forkert. Men hvad mener du med betale for strøm, når bilen ikke kan lades op?
Du sikkert fat i noget, en Ford kuga , med automat gear, 225hk, batteri+benzin, 2.5 motor, billig afgift (430kr/halv) , det lyder da næsten for godt til at være sandt.

Selv en hybrid mondeo var en del dyrere da den kom frem, og en Diesel hybrid koster også meget mere.
Hvis man har en firmabil, så følger der et benzinkort med. Benzin er altså gratis, men hvad med strømmen når man hjemmelader, der er ihvertfald ikke nogen besparelse ved at sætte ladestikket i. Tror det er derfor at folk ikke oplader deres hybrid biler i England
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 25 jan 2020 22:54 Hvis man har en firmabil, så følger der et benzinkort med. Benzin er altså gratis, men hvad med strømmen når man hjemmelader, der er ihvertfald ikke nogen besparelse ved at sætte ladestikket i. Tror det er derfor at folk ikke oplader deres hybrid biler i England
Well, hybrid biler kan ikke lades op hjemme, så det er ikke aktuelt. (de har ikke oplade funktion med stik til formålet)

Plugin-hybrider er nok ikke den ideelle firmabil, den kan lades op men så skal firma da stille en oplader op i hjemmet.

Elbiler det samme, kræver oplader hjemme og på jobbet, så besværligt.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
13

Indlæg af Dinsol »

Plugin hybrid biler har lader med kaldet mormor lader 230 w
det er jo kun et lille batteri hvor man kan køre ca op til 50 km på en opladning
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
pendec

Indlæg af pendec »

Dinsol skrev: 26 jan 2020 05:37Plugin hybrid biler har lader med kaldet mormor lader 230 w
Den understøtter vel stadig standerne hvis man har adgang til en? Stikket er der i hvert fald, den behøver så bare ikke så meget styrke. Men så tager det vel længere at oplade det lille batteri hjemme.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
13

Indlæg af Dinsol »

Derfor Plugin hybrid biler skal kun lades der hjemme opladning i det offentlige rum er ikke nødvendigt da det kun er i vejen for dem der virkelig skal lade rene elbiler

Tilbage til "Bil, MC og Motor"