Da jeg skal til at lave en lille tilbygning til mit hus, som omfatter nyt køkken og bryggers vil jeg også have skiftet varmekilde.
Lidt info om hus og forbrug:
Hus 116kvm bliver 150 når tilbygning er færdig.
Elforbrug 7000 kwh
Og mellem 7-10 meter træ
Hus fra 1985 som er pænt godt isoleret. Tilbygning og 20 kvm af den nuværende bolig bliver med gulvvarme, ialt ca 60 kvm resten skal opvarmes med radiatorer. Badeværelse er med elgulvvarme og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.
Jeg har fået tilbud på et jordvarmeanlæg med rustfri vvb og buffertank efter alle kunstens regler. Sælger virker meget grundig og jeg er ikke i tvivl om at det nok skulle komme til at spille ok. Men men men nu har jeg så fået "tilbuddet" fra vvs'er og det bliver bare dyrt. Den samlede pris på hele ombygningen skulle jo gerne kunne betales uden at skulle på fattiggården efterfølgende.
Så nu har jeg læst en del indlæg herinde om pillefyr, og håber på at der er nogen der kan give lidt indspark. Jeg er ikke ude på at starte en eller anden religionskrig mellem jordvarme og pillefyr eller pillefyrs mærker. Er blot interesseret i alle synspunkter

Tanken om jordvarmen tiltaler mig pga. den er nem og at jeg har 8kw solceller på taget som vil kunne drive det meste af det samlede elforbrug.
Men jeg er heller ikke blind for den massive investering i dette og det er her jeg godt kunne bruge nogle erfaringer fra jer. Jeg har et udhus 3 meter fra mit bryggers hvor fyret kunne stå (efter det er blevet brandsikret, hvad mon det koster?) i dag er det bare et træhus, så mon støbt gulv lidt isolering, gips og en skorsten er nok) da min vvb i dag er klar til udskiftning vil jeg også skulle bruge dette. Lader man bare gulvvarme og radiatorer kalde på varme eller skal man bruge en buffer? Jeg tænker også at da jeg har solceller kunne man jo evt opvarme brugsvand om sommeren med el?
What to do, what to do