Kunne godt bruge lidt råd,
Jeg havde faktisk bestemt mig for at udskifte vores oliefyr med et Vølund pellux 100 pillefyr,
men er nu kommet i tvivl om det vil være ligeså billigt at bruge en luft til vand varmepumpe som skal kobles på centralvarmen og en vvb,
jeg skal have en vvb under alle omstændigheder da den nu er indbygget i oliefyret.
Lidt om huset, det er 171kvm og er en årgang 2000, vi har brugt ca 1800-2000ltr olie om året til opvarming og varmtvand, der er gulvvarme i hele huset, og huset er isoleret efter kravene i 2000,
Jeg kan se på blandsløjfen,som er den jeg stiller på for at ændre temp i huset, da jeg ikke har motorere på de forskellige kredse og har nu fundet en setting som virker for alle kredse ved bare at hæve og sænke blandsløjfe temp,
at når der er minus 15 grader udenfor så skal vandet i blandsløjfen være omkring 22 grader for at lave 22-23 grader i huset, ved omkring 0grader skal det være omkring 19-20grader varmt vand i blandsløjfen for at holde de samme 22-23grader i huset,
Så der er ikke behov for de store temperaturer for at varme huset op, jeg har har nu bygget en garage på 100kvm, hvor jeg har gravet varmeslange ned til (10mtr) da jeg havde bestemt mig for en fancoil til opvarming i værkstedet, Regner med der skal holdes omkring 8-10grader om vinteren plus jeg vil så kunne hæve den hvis der skal skrues
Men nu da el priserne er faldet når det bruges til opvarming(det over 4000kvh) , og jeg alligevel bruger omkring 7000kvh om året så kunne en luft til vand varmepumpe måske være næsten så billig som et pillefyr, uden noget arbejde

Er der nogle inputs til det , eller vil pille fyret stadig være væsentlig billigere at bruge ?