Stort pilleforbrug - Baxi Multi-Heat - og vi er helt grønne ift. pillefyr

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Lars Toft
Stoker I
Stoker I
4
Mit fyr: Baxit Multi Heat 1,5 (fra ca. 2007)
Areal: 260 m2
Brændsel: German Pellets 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Stort pilleforbrug - Baxi Multi-Heat - og vi er helt grønne ift. pillefyr

Indlæg af Lars Toft »

Hej
Vi har købt en landejendom med et Baxi-pillefyr. Vi har sat os ind i diverse ift. rensning, optænding m.m., men er i tvivl om indstillingerne. Lige nu synes vi, at pillefyret bruger voldsomt mange piller ift. det forbrug tidligere ejer har meddelt på årsbasis. Er der en eller flere herinde, der har tålmodighed til at guide os igennem, så vi ikke bruger alt for mange piller uden grund.

Mvh
Lars
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Stort pilleforbrug - Baxi Multi-Heat - og vi er helt grønne ift. pillefyr

Indlæg af Lintz »

Hej Lars - Og velkommen til.

Der e flere herinde som er kanon god til Baxi - Blandt andet "Thy"

- Men kan lige så godt fortælle dig at du kan få listet alle indstillinger op - Det kommer du nok til alligevel :)

Og skriv gerne dit postnummer under din Avatar i brugerkontrol-panelet. Hvis nu du evt. kunne komme ud til et lille "Fyr-spark"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Du skal også huske noget som,

piller, nuværende forbrug.
Hus, størrelse m2 , isolerings grad, dårlig/godt osv..
radiator/gulvvarme , vvb osv.. nu mere nu bedre.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Indlæg af thy »

Lintz skrev: 04 dec 2020 15:18 Hej Lars - Og velkommen til.

- Men kan lige så godt fortælle dig at du kan få listet alle indstillinger op - Det kommer du nok til alligevel :)

Og skriv gerne dit postnummer under din Avatar i brugerkontrol-panelet. Hvis nu du evt. kunne komme ud til et lille "Fyr-spark"
Lars Toft skrev: 04 dec 2020 15:10 Hej
Vi har købt en landejendom med et Baxi-pillefyr. Vi har sat os ind i diverse ift. rensning, optænding m.m., men er i tvivl om indstillingerne. Lige nu synes vi, at pillefyret bruger voldsomt mange piller ift. det forbrug tidligere ejer har meddelt på årsbasis. Er der en eller flere herinde, der har tålmodighed til at guide os igennem, så vi ikke bruger alt for mange piller uden grund.

Mvh
Lars
Nemlig
hvilken model?
Iltstyrine eller uden?
hvor mange M2 opvarmes?

Alarmreset + menu knap fra slugget holdes inde til tal kommer og blad med menuknap list tallene i menuen

Alarmreset+driftformsknap (den med * prik på) holdes inde til --- og blad med driftformsknap

hvis uden iltstyring skal tallene fra

100%
sek og blæs

30/100%
sek og blæs

MIN knap?

Set ?

ps stort forbrug er hvor meget?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Lars Toft
Stoker I
Stoker I
4

Indlæg af Lars Toft »

Hej Lintz
Tak for info. Profil er fluks opdateret - genialt forum, og jeg bliver helt sikkert bedre med tiden til at finde rundt osv. :)
Lintz skrev: 04 dec 2020 15:18 Hej Lars - Og velkommen til.

Lars Toft
Stoker I
Stoker I
4

Indlæg af Lars Toft »

Hej igen - og undskyld den lange svartid. Der er virkelig mange ting, når vi næsten lige er flyttet ind.
Fedt at så mange svarer herinde. Tak for det.

Jeg synes det er svært at redegøre for præcis hvilken model Baxi det er. Vores instruktionsbog siger "Multi-Heat DK/137344/10/18-08-2005".
Om der er iltstyring eller ej kan jeg som ny udi pillefyr være lidt i tvivl om, men tror det ikke.

Vi har købt en landejendom i to etager, på i alt 248 m2, med gulvvarme i stueetagen og radiatorer på førstesal. Dertilhørende 200 m2 stålhal cirka tyve meter fra hovedhuset. Pillefyret er placeret i isoleret rum ovre i stålhallen. Isoleringsgraden på huset virker til at være "ok" uden at være prangende.
Den første palle piller brugte vi på 6-7 uger, men nummer to ser ud til kun at vare 3 uger. Det synes vi er for stort et forbrug.

Da vi flyttede ind var indstillingerne fra tidligere ejer, og fyret stod på 62-69 grader konstant - hvilket vi går ud fra er totrinsstyring.
Efter forbruget så ud til at løbe løbsk gik jeg ind i indstillingerne for 100%/SEK og satte det fra 17 til 30, og så ser det ud til at pilleforbruget igen er nogenlunde - men nu står pillefyret på omkring 47-48 grader. Der virker varmt nok i huset alligevel.

Beklager, hvis der er spørgsmål jeg har misset :-)
pendec

Indlæg af pendec »

Lars Toft skrev: 08 dec 2020 11:56 Den første palle piller brugte vi på 6-7 uger, men nummer to ser ud til kun at vare 3 uger. Det synes vi er for stort et forbrug.
Det er jo først blevet køligere de sidste 3-4 uger, så det er helt sikkert ikke bare dit pillefyr som kan mærke det. og 1 ton til 246m2 lyder ikke ringe, når isolering er OK og i har delvis gulvvarme og lidt radiatorer på de 246m2.

De 47-48 grader, tyder jo bare på at du har skuet ned for brændsel og nu kan den ikke nå målet / setpunkt, og det betyder jo bare at dit gulvvarme overlever, som nok ikke er over 35-40 grader alligevel, dine radiatorer, afhængig af størrelse derimod, kan mærke at det kun er 48 grader som kommer op til dem.
Tror ikke du kan leve med det i længden kun at varme op til 48 grader. Kan du det, så skal du da skynde dig at se på Varmepumpe hvis du kan tune dit hus til så lave grader og din første sal ikke behøver fremløb på 60-70 grader. Hvis du altså tænker på udskiftning.
Lars Toft
Stoker I
Stoker I
4

Indlæg af Lars Toft »

pendec skrev: 08 dec 2020 12:01 Det er jo først blevet køligere de sidste 3-4 uger, så det er helt sikkert ikke bare dit pillefyr som kan mærke det. og 1 ton til 246m2 lyder ikke ringe, når isolering er OK og i har delvis gulvvarme og lidt radiatorer på de 246m2.

De 47-48 grader, tyder jo bare på at du har skuet ned for brændsel og nu kan den ikke nå målet / setpunkt, og det betyder jo bare at dit gulvvarme overlever, som nok ikke er over 35-40 grader alligevel, dine radiatorer, afhængig af størrelse derimod, kan mærke at det kun er 48 grader som kommer op til dem.
Tror ikke du kan leve med det i længden kun at varme op til 48 grader. Kan du det, så skal du da skynde dig at se på Varmepumpe hvis du kan tune dit hus til så lave grader og din første sal ikke behøver fremløb på 60-70 grader. Hvis du altså tænker på udskiftning.
Det er selvfølgelig korrekt, at det først på det seneste er blevet køligere. Vi søger netop hjælp til og information om hvad vores forbrug bør være.
Vi har ingen intentioner om at holde pillefyret på de 47-48 grader - det var mere "damage control" fra min side, i fald der var noget i vejen, da jeg syntes forbruget skød voldsomt i vejret.

Tidligere ejer oplyste et årligt forbrug på 5 ton piller, hvilket nok er lige i underkanten - selvom forbruget er højt om vinteren og lavt om sommeren. Men de kan jo have haft det fint med lidt køligere indetemperaturer.

I bund og grund søger vi hjælp til at finde de rette indstillinger til pillefyret, så forbruget er tilfredsstillende for en ejendom af vores størrelse.
For nye som os er det noget af en mundfuld, men også interessant :shock: :wink:

Vi har bestemt planer om at skifte til varmepumpe, når pengepungen tillader det (hvis ikke vi er ruineret af pilleforbrug inden) icon_cheesygrin.gif
pendec

Indlæg af pendec »

Det er rigtig svært at kalkulere forbrug generelt, nogle bruger træpiller 24/7/365 andre kun ca. 6 måneder (mig) og resten på varmepatron.
Min fætter har 240m2 hus, pillefyr og bruger godt 6-7 paller(900kg) årligt. Han kunne så finde på at supplere med brændeovn.

Så 5 Ton er måske lige i underkanten men så er der måske brændeovn eller så er det perioden, hvorfor det kun er 5 Ton som har været meldt ud.

Når det er køligt, må forbrug klart stige, og 2-3 * 16kg sække, burde ikke være helt forkert. Du skriver 3 uger for en palle, som vil være 832-1000kg afhængig af producent valg. Men hvis du ligger på 41-50kg om dagen, så lyder det ikke så galt for 246m2, når det er 0 grader i perioden 20:00 - 8:00 i disse dage. Her kan det være vigtig at vide hvad du mener med 1 palle, da den jo kan variere med 160kg, som betyder lidt for snit.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Indlæg af thy »

Lars Toft skrev: 08 dec 2020 13:43 Det er selvfølgelig korrekt, at det først på det seneste er blevet køligere. Vi søger netop hjælp til og information om hvad vores forbrug bør være.
Vi har ingen intentioner om at holde pillefyret på de 47-48 grader - det var mere "damage control" fra min side, i fald der var noget i vejen, da jeg syntes forbruget skød voldsomt i vejret.

Tidligere ejer oplyste et årligt forbrug på 5 ton piller, hvilket nok er lige i underkanten - selvom forbruget er højt om vinteren og lavt om sommeren. Men de kan jo have haft det fint med lidt køligere indetemperaturer.

I bund og grund søger vi hjælp til at finde de rette indstillinger til pillefyret, så forbruget er tilfredsstillende for en ejendom af vores størrelse.
For nye som os er det noget af en mundfuld, men også interessant :shock: :wink:

Vi har bestemt planer om at skifte til varmepumpe, når pengepungen tillader det (hvis ikke vi er ruineret af pilleforbrug inden) icon_cheesygrin.gif
hmm det er ikke den rigtige måde at justere fyret..og kan i værste fald ødelægge fyret...

tror vi må på tlf ved den her sender lige nr i pb
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Tilbage til "Baxi Stoker"