Jeg har købt en ejendom / nedlagt landbrug, hvor der på loftet af stalden ligger enorme mængder af halm. Jeg er ret langt i planerne med at få et Baxi Multi-Heat 2,5 stokerfyr installeret og kunne virkelig godt tænke mig en måde, hvorpå jeg kan få udnyttet halmen på loftet, istedet for bare at brænde det af...
Kan man fyre med halmen løst (behov for snitter)?
Hvor og hvordan kan man få lavet halmen om til piller?
Nogle af jer, som har erfaringer med halmpiller?
Enig, drop enhver tanke om at fyre med halm i et stokerfyr.
Sneglen får bare fat i en lille smule fra tanken, og vikler det omkring sneglen, så det ikke
er til at få derfra igen. Og hvis du først snitter det, for så at lave det til piller, så får du ukristelige
mængder aske ud af det, selv om du evt tilsætter kalk.
... og hvis det er et nedlagt landbrug du har købt, så er der sikkert nogle bønder i nærheden,
så spørg i stedet dem, om ikke de har noget spild du kan hjælpe dem af med til rimelige penge,
f.eks kornspild, majs, raps, osv.
Min egen Baxi har 'poppet' sig igennem 13 ton majs, der ved en fejl blev blandet med lidt flis,
og fik lidt hydraulikolie fra en utæt slange, og dermed var uegnet som svinefoder, men det
var ren guf for en Baxi
Jeg har forsøgt mig med halmpiller i min baxi 2,5 med ilt-styring. Og det kan ikke anbefales at spilde tid på dette projekt. DU skal regne med at tage "aske" ud 2 gange om dagen. "aske" eller hvad det nu er, er een stor sammenbrændt klump. Jeg forsøgte at iblande kalk i forskellige mængder, men det hjalp meget minimalt. jeg forsøgte i 4-5 dage på at få det til at køre fornuftigt, men måtte opgive det.
Herefter forsøgte jeg at iblande halmpiller i træpiller, men næsten samme dårlige resultat!!! Jeg valget at bruge halmpillerne til strøelse i hestebokse, som de faktisk er gode til.... men som brændsel i baxi, der dur de ikke!!!