I forbindelse med jeg skal til at installere et nyt scotte fyr, så er det noget jeg undrer mig over. Umiddelbart har min gamle installation ikke nogen ekspansionsbeholder. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart finde nogen, kan det være rigtigt?
Jeg har følgende beholder siddende ved en tilbagebrandsventil, jeg undrer mig lidt over hvilken funktion den har, da den sidder direkte på vandet fra vandværket ?
En anden ting jeg undrer mig over, er at fremløbet fra mit fyr deler sig i 2. Røret markeret med gult kan jeg ikke rigtig se hvad bruges til. Jeg undrer mig over at det sidder før cirkulationspumpen? Jeg kan ikke umiddelbart se hvor det kører hen, da det kører under gulvet på førstesalen. Jeg overvejer om jeg skal prøve at blinde det af i den nye installation, og så se om det kommer til at mangle varme nogen stedet? Nogen forslag?
Den tank er din brandslukning! Den virker i pricippet som en tryk ekspantionsbeholder, Sådan at forstå at selv om der ikke er tryk på vandværket, så ka den stadig trykke vand ud hvis der er tilbagebrand....
Det rør der går på i loftet er med 99% sikkerhed til en åben ekspantion... SÅ op på loftet/skunken eller hvor den kunne være gemt.... Og husk at den nok er isoleret....
Mange tak for svar, i har nok ret at den måske fører op til en ekspansionsbeholder. Jeg har dog ikke umiddelbart mulighed for at komme derop hvor røret kører hen, så det er svært at undersøger. Hvis der er til en åben ekspansion, så undrer jeg mig over at der sidder sådan en temperatur og tryk måler der måler temperatur og antal bar, det er måske meget normal ved åben ekspansion?
Det er helt normalt med både manometer og temperaturføler på åben ekspansion. Jeg har selv lige ombygget fra åben til lukket ekspansion, der sat et termo-manometer som måler vandtrykket i meter-vandsøjle.
Vangsgaard » 02 Jan 2012, 15:04 skrev:Mange tak for svar, i har nok ret at den måske fører op til en ekspansionsbeholder. Jeg har dog ikke umiddelbart mulighed for at komme derop hvor røret kører hen, så det er svært at undersøger. Hvis der er til en åben ekspansion, så undrer jeg mig over at der sidder sådan en temperatur og tryk måler der måler temperatur og antal bar, det er måske meget normal ved åben ekspansion?
Og tak for forklaringen med brandslukningen.
Hvis det er 0,3-0,6bar så er det nok åben eks. (dvs. 3-6 meter vandsøjle)
Hvad står dit manometer på?
Hvor højt vil du vurdere der er fra højeste sted i installationen, ned til manoneteret?