En kollega har lige købt et ktm stokerfyr 11 kw. Da han købte det fik han oplyst at han maks kom til at bruge ca 25 kg i døgnet. Kan det godt passe at et fyr i den størrelse ikke kan forbruge mere, eller har det bare været salgsgas? En hurtig hovedregning siger mig at det vil give ca 9 tons om året hvis det kører på fuld tryk hele året. Og så ender man nok på 4-5 tons.
Hvis det passer, så vil jeg da også have nyt fyr i stedet for at døje med brænde
Hvis det er et KSM 175-13 (som mit), så bruger jeg pt 30Kg/døgn. Huset er 154m2 og med "standard" isolering fra 1975. Vi er en familie på 2+2 og vi sparer altså ikke på varmen. Lige nu blæser det en stiv pelikan og den udvendige temperatur ligger på ca. -3C. Vinteren 2009-2010 brugte jeg 6575Kg piller. Alt bare som info.
Jan_Al » 01 Dec 2010, 19:35 skrev:Hvis det er et KSM 175-13 (som mit), så bruger jeg pt 30Kg/døgn. Huset er 154m2 og med "standard" isolering fra 1975. Vi er en familie på 2+2 og vi sparer altså ikke på varmen. Lige nu blæser det en stiv pelikan og den udvendige temperatur ligger på ca. -3C. Vinteren 2009-2010 brugte jeg 6575Kg piller. Alt bare som info.
Det er nok alligevel sådan en han har købt. Ja så har det nok bare været salgsgas. Jeg syntes også at det lød for godt til at være sandt. Men er der en form for maks antal kg som den kan afbrænde i løbet af et døgn. Jeg tænker også på andre mærker stoker eller pillebrændere. Går nemlig og overvejer et selv
Da et kg piller indekolder ca 4,7 kw er regnestykket vel egenteligt rimeligt enkelt. 10,9 kw*24 timer/4,7 kw=55,7 kg i døgnet. Dog er kedeltab ikke indregnet så reelt er tallet ca 10% højere.
Dog vil du højst sansynligt kunne presse enhver stoker til at yde 25-100% mere end godkendelsen foreskriver. Den vil så sikkert ikke overholde, de i prøveattestens data vedrørende forurening.
Mvh. Leif. Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten ! Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.