Jeg har lige sat min scotte over på at køre 4 x 2,5t i døgnet.. og har monteret en drifttermostat på kedlen som styrer min (ene) pumpe.. Dette er også fint nok.. og virker nu som det skal.. når fyret slukker.. slukker pumpen ikke længe efter og stopper cirkulationen ind til gulvvarmeshunten..
MEN.. gulvvarmeshunt pumpen er "ågenbart" eller "naturligvis" om man vil, kraftig nok til at suge vandet ude fra fyret.. så det har egentligt ikke hjulpet så meget på at undgå temperaturfald i slukketiden at slukke den første pumpe.. Naturligvis vil termostaten på shunten jo åbne når gulvtemperaturen falder og dermed tage vand ind fra rørene ud til fyret.. og da dette bliver koldere vil den åbne mere og mere.. og dermed cirkulere vandet i hele systemet.. Dette er helt klart for mig og en ting jeg vil have fundet en løsning på når jeg "lærer" en..

Nu er det så at når fyret har været slukket i flere timer har gulvpumpen suget kedeltemperaturen helt ned på omkring 25 grader.. der stabiliserer den sig så i mange timer.. Men hvor godt har kedlen af det? da man jo helst skal have over 45 grader ifølge scotte manualen..
Mit spørgsmål er nu.. hvordan klarer I andre denne detalje når i også kører med tidsstyring?
Og hvad med kedlen hos dem af jer som har fyret helt slukket hele sommeren? Hvad gør man..? Ruster den ikke inden i når alt står stille i flere måneder?
Skal jeg hive en ledning fra min drifttermostat ind til gulvvarmen også og slukke den? Eller skal tidsstyringen passe med at kedlen ikke må komme under 45 grader?
Bud eller "jamen det ved alle da, man gør" modtages gerne..