Jobak » 19 Dec 2011, 23:01 skrev:Ja jeg må indrømme efter 5 år med mange mange indstillinger, incl. flere af Thy's (og tak for det), er jeg "næsten" tilbage på fabriks indstillingerne. Jeg syntes simpelhen når jeg bruger de små ,men flere kørsler med sneglen, brænder bålet alt for tæt på sneglen og overluften fiser hen oven over pillerne. Hvis pillerne kommer længere frem i kedlen, kommer overluften til sin ret. Jeg troede sågar en overgang at min "topluft kasse" var stoppet, men det var den ikke. Pillerne brændte simpelt hen inden de kom "frem" til luftstrømmen fra kassen.
Jeg bestilte sågar en Baxi mand til at komme forbi da jeg ikke syntes der kom luft fra oven. Han stillede fluks snegletiden til 1.7 + 1.7 og sagde at DER skulle de stå. Da han var kørt stillede jeg det tilbage igen.

.
Go Jul
(ps. tror egentlig også at kontaktorerne holder 3 gange så lang tid, med de færre kørsler)
kontaktorene kører jo standart hver 18sek på høj så mon ikke de klarer sig ok desuden har man i en 2,5 snegletid lav på 0,3sek og 0,5 høj og det er også derfor at 2,5ern er svær at justere ned til kørsel i små huse...
den hypigere kørsel med snegl kræver lidt mindre blæs på grund af bålet brænder mere konstant...derfor kan pillerne komme tætere på snegl hvis ikke man sænker blæs lidt(specielt om sommer )
skorstens forhold er også vigtig hvis ikke der er træk i skorsten vil piller kræve mere luft eller vandre længere ud....
feks.. trækstabilisator gør også at piller kommer lidt længere ud...det er også derfor nogle får tilbagebrand ,under hårdblæst igen er det farligst om sommern, når fyr kører på lav, da den øgede mængde luft er mest farlig i forhold til lille fyringsmængde..
så det sværeste ved fin indstilling er faktisk at få det til at spille med skorstens suget eller manglende træk