Havde lige taget mig et bad og satte mig en den lille sofa i stuen, hvorfra man kan se skorstenen. Så noget ud af øjenkrogen, troede det var noget nytårskrudt. Havde dog en mistanke... og ganske rigtigt 20 sekunder senere kom der 2 "ildfluer" mere op af skorstenen!! SÅ FOR SØREN... på med nogen bukser og ned og slukke fyret. Havde jeg mon skorstensbrand?

Heldigvis var der ikke ild i skorstenen, den var så fin, så fin.

Når men konklusionen... Mit røgrør var fyldt 2/3 op, hvilket giver en ret høj røggashastighed lige der. Dette er ihvertfald med til at bære en vildfaren træpille igennem det vandrette stykke og ud i skorstenen. Dertil kommer det at jeg har tunet fyret fra 9,2 til 12,5KW. Da fyret er for lille til huset, eller huset for stort til fyret, det må du selv bestemme.

Når men jeg har i sidste "re-map" af fyret lagt mere primærluft og mindre sekundær luft. Dette har åbenbart været nok til at kunne løfte små glødende træpiller ud af brænderskålen og op igennem kedlen.
Nu må jeg vist hellere få lavet nye indstillinger så vi begrænser den primær luft og give den noget mere sekundær luft.