Jeg skiftede i efteråret mit gamle oliefyr ud med en 16kw scotte...Og det har været super. Har løseligt udregnet sparet omkring 12.000 på varmeregningen i år alene!! Men jeg har nogle gange oplevet at det har fejltændt og meldt "kold keddeltemperatur", hvilket jeg har prøvet at komme til livs ved at justere på diverse indstillinger i styringen.
Men i løbet af de sidste par uger tror jeg at jeg har haft 2-3 episoder med problemet...Jeg har nogle gange lagt mærke til at styringen viste at der var lys i brænderen på trods af at fyret var slukket, men jeg har ikke tænkt nærmere over det, da det som regel har været lige efter fyret har været slukket at jeg har set det. Så der måske kunne være nogle gløder tilbage...
Men i går da den lavede fejltænding fik jeg nok...jeg undersøgte lysføleren for løse forbindelser uden at finde noget. men kunne se på styringen af lux-tallet skiftevis steg og faldt med slukket fyr.
Efter at ha prøvet lidt forskellige ting slog det mig om lysføleren mon kunne se lys ned igennem pillerøret. Mit fyr står meget tæt på et vindue og det var solskin i går, så jeg prøvede at dække smelteslangen til. Og lx-værdien faldt. Jeg fjernede afdækningen og lx-værdien steg.
Så tror jeg har fundet årsagen til mine problemer, i form af lysindfald igennem den gennemsigtige smelteslange

Er det kun mig der har oplevet det? Og hermed en lille opfordring til NBE om at ændre smelteslangen tilbage til den grå hvor lyset ikke kan komme igennem