Vi skal snart i gang med at montere mit nye fyrrum, rummet måler ca. 2 x 5 meter i grundplan, med skorsten i den ene ende. Ekoheaten skal stå umiddelbart tæt op af skorstenen, og fastbrændselskedlen skal stå i den anden ende af rummet. Det vil sige at røgrøret fra fastbrændselskedlen skal forbi Ekoheaten for at komme hen til skorstenen.
Det ville passe rigtig fint hvis røgrøret kunne løbe bagom Ekoheaten i ca én meters højde. Det vil så ca. være 10-15 cm imellem røgrøret og eko'en og pillesiloen. Røgrøret bliver selvfølgelig isoleret, men jeg kan alligevel forstå at der skal være min. 30 cm. fra røgrør til brændbart materiale, så det burde måske ikke kunne lade sig gøre.
Men når man så kun kigger på Ekoheaten, så går røgrøret jo ovenud, ganske få cm fra pillesiloen:
Og 230 Volts tilslutningsstikket sidder ligeledes ganske få cm fra røgrøret (dengang min brændeovn skulle godkendes for et år siden, skulle en stikkontank placeret 30-40 cm fra ovnen, kobles fra, da ledningen kunne brænde inde i væggen!!)
Så med hensyn til de 30 cm afstand til røgrør, så forstår jeg ikke hvordan det kan løbe lige forbi både pillesilo og 230V el-tilslutning

Derfor tænkte jeg om man måske slet ikke regner pillefyr og silo som brændbare materialer

Jeg skal selvfølgelig ha fejeren ud og kigge, inden vi begynder arbejdet, så vi kan blive enige om hvordan det skal laves. Men hvis der var nogen herinde som havde nogle facts om hvordan man anser pillefyr og silo, i forhold til om de er brændbare eller ej, evt. noget på skrift, så ville det være fedt.
Mvh. Breuner