Den 18 februar 2013 blev Baxi 1,5 med ilt styring og askeudtag startet. Som nedenfor beskrevet gik det ikke godt før "Mester Thy" kom på banen, hvilket heldigvis skete inden det blev den 19.
Pillerne jeg bruger er Loka's "Guldpiller" i størrelse 8 mm. De er svenske og i gule sække, og hedder sikkert noget andet andre steder.
Skorstenstemperaturen var igår Søndag d. 3 marts steget til 135 grader, med andre ord en stigning fra 100 den 18 feb til 135 den3 marts, så jeg besluttede at rense. Døgnforbruget har været mellem 2 og 2,5 sæk hvilket overgår alle mine forventninger. Jeg er meget tilfreds.
Her springer vi lige i emnet.
Jeg er nu lidt i tvivl om at installationen af automatisk askeudtag ikke var det man kalder et "overkill", for der er ikke ret meget i bøtten (noget der ligner to-tre håndfulde, og jeg har små hænder).
Asken lægger sig i en pæn hestesko foran stenen, så tanker om "pillebremse" er helt overflødig, alt er brændt væk.
Tilbage til emnet igen:
Til selve rengøringen, har jeg anskaffet en Nilfisk Multi 20 støvsuger (jeg manglede en hobbystøvsuger til værkstedet alligevel) fordi den har den der filterrensefunktion samt en Brovst askepotte til at sætte foran.
Se sagen er den, at husets frue anvender fyrrummet som tørrestue, til husets vasketøj, og nu skulle tingene stå sin prøve, kan man rense uden at hele rummet ligner en kulmine

Jeg trykkede på "off" og så tog vi i Netto en ca times tid (give and take) og da vi kom hjem var kedeltemperaturen lige under 60 grader, og jeg gik igang.
Alle "røgvendere" fik den foreskrevne tur 15 omdrejninger med det medfølgende håndtag. Derefter blev de hevet ud. Støvsuger og Brovst blev koblet sammen, og snøvsen på denne blev sat ind i et af de øverste rør og sug på.
Jeg var "bevæbnet" med en smal og en bred spartel. Kedelsider etc. fik en tur med den brede spartel, på fladen ved rørene passede den smalle fint, det hele tog et øjeblik, og intet sod kom ud, det hele blev suget mod røgkassen bag i.
Den medfølgende stålbørste på skaft blev monteret på en kraftig DeWalt boremaskine og så fik hvert rør en tur stille og roligt hvor kosten fik lov at lave arbejdet, (der var stadig sug på et rør foroven).
Røgvenderne blev sat på plads igen, efter et lille "gnid" gennem gammel arbejdshandske (ide hugget fra Bigfoot)
Sideskjoldet blev fjernet, de to fløjmøtrikker blev fjernet, og kassen var ca fyldt imellem 1/4 og 1/3 del op, lige til at suge ud, med støvsuger7Brovst'en.
Tre håndfulde piller i, og to sprittablet "poser" i, ild i bålet, slå "on" til, og hele balladen kører. En hurtig overkørsel af gulv med Nilfisken .Arbejdstid 30 minutter inklusive en smøg.
Og så "lakmusprøven" ! Ikke een eneste bemærkning om griseri i fyrrummet, eller på tøj, fra husets frue

Dagens skorsten 110 grader.
En glad fyrbøder
Aakerman