Jeg er i det heldige sted at min kæreste fryser - og det er slemt at høre på. Sååe
Lidt om Huset.
120 M2 i stueplan med fliser og gulvvarme over det hele. Opført i 1920.
1-sal er 80 m2, men der er ikke lukket op for det endnu, da der ikke er brug for at rode på de ekstra meter, men der er isoleret med 300mm ud til taget. Der er isoleret med 200mm imellem stue og 1-sal - Det betyder altså at der kun er varme på de 120m2 af huset lige nu.
Gulvet er isoleret med 300mm flamingo.
Lidt om mit anlæg.
Jeg har en Paletretzzo "næsten stavet korrekt" brændeovn, som er med en vandgris installeret, den er med lukket ekspansion - det er godkendt!! Den er opgivet som 12 KW total, hvoraf at 8,5 ligger på vandsiden og 3,5 på strålesiden.
Der er 450 ltr akkumulering på det eksisterende anlæg.
Jeg har desuden en 12m2 Batec Solfanger anlæg med go' udsyn mod syd i en 45* vinkel. Her de seneste par dage hvor det har været klart vejr hele dagen, har den leveret 30 KWh/dagligt direkte til gulvvarmen. Dejli "15 marts-2013"
Mit problem er at jeg ikke rigtig kan følge med, med fyringen i min brændeovn til at holde en okay menneske temperatur, og da slet ikke i den seneste uge da jeg først har været hjemme kl 21.30 om aftenen - det er meget begrænset hvad jeg får fyret inden sengetid.
Det har resulteret i at jeg har haft en indetemperatur på omkring de 13*, og det er der nogen der mener at det er for lidt! Det tager en uge for at komme ovenpå igen.
Der er valget imellem en varmepumpe eller fastbrændselfyr, men fyret er bare det billigste i det lange løb - og tager man på ferie kan man få svigerfar til at fyre, så vandrørene ikke er sprunget når man kommer hjem. Så slipper man også for fyringen

Mit normale forbrug er vel omtrent på disse 50KWh/dagligt totalt, og jeg vil stadig bruge min brændeovn dagligt, da jeg savner ilden fra april til oktober. Så selvom jeg får et fastbrændselfyr, vil jeg stadig fyre i min brændeovn dagligt. Det er kun inkluderet 1 person, familie skal påberegnes
Her er lige et par spørgsmål.
De størrelser som f.eks Atmos er opgivet i, hvad er det egentlig? Atmos DC32-SD, det er vel energien som den max kan yde, ikkesandt? Hvor lang tid tager det så for en total afbrænding, og hvor meget energi er der i en afbrænding med fyrtræ?
Jeg kan lave det sådan at jeg malker de 400 ltr ned til gulv temperatur, og så snart hvor fyret begynder at lave varme, begynder gulvvarmen at køre ~ så yderligere 500ltr til akk burde være nok, da jeg vil aftage kraftigt på energien når fyret starter. Det er 900 ltr som kan komme fra 30-90*~63KWh.
I en DC32 har jeg regnet mig lidt frem til at en max fyring med tørt fyrtræ giver omkring de 80-100KWh?? Er det korrekt? Det virker som meget?
Så er vi fremme til igen hvor lang tid en afbrænding tager, Kan jeg med mine 900 ltr opsuge alt den energi, når min gulvvarme aftager 10KW i timen?
Er en DC32 for stor i mit tilfælde? Hvor megen energi ligger der i en fuld fyring?
Mvh Kim.