Hermed mit første indlæg her

Jeg bor i et stort hus, 285m2, med et gammelt fyr. Det er en Passat HO kedel, hvor der altid er blevet fyret med paller (ikke imprægnerede, men rent træ). Det er billigt, lidt tungt, nemt (pallerne saves kun over på langs), ikke så effektivt, men fylder meget.
Min gamle akkumuleringstank (en vandret liggende olietank) er tæret og jeg skal have en ny sat op. Det er med andre ord tid til at lave noget om inden vinteren...
Da fyret ikke er helt ungt, er der risiko for, at det til hver en tid kan stille træskoene

Derfor vil jeg gerne installere et stoker- eller pillefyr som backup. Dermed kan man også forlade huset i et par dage uden at skulle fyre. Med sådan en backup kan man i ro og mag fjerne det gamle fyr og installere et moderne brændefyr.
Opgaven består altså i at lave en installation, som på sin vis er fremtidssikker. Fyrrummet er i en separat bygning (som også varmes op, ~100m2). Der er en varmeveksler, som skiller fyrrum med åben ekspansion og det højere hus med trykekspansion. Projektet omfatter kun den åbne side. Pumper og ventiler styres af solfangerstyringen, som har et udvidelsesmodul i fyrrummet. Det har virket fint indtil nu...
Jeg har udfærdiget et ikke så detaljeret diagram, som beskriver principperne i mit planlagte system og vil meget gerne have kommentarer.
Jeg er med på, at tanken ikke er så stor, men der er desværre ikke plads til mere og det vil være et fremskridt fra den vandret liggende og dårligt isolerede olietank.
På forhånd mange tak!
Rasmus