Jeg har lige et teknisk spørgsmål
Jeg har for nyligt fået lavet nyt fyrrum, og har i den forbindelse bl.a. fået installeret en Attack DP Profi 18-45 KW, sammen med 3000 liters akkutanke.
Inden jeg købt fyret havde jeg undersøgt lidt omkring opvarmning- og afkølingstid, bl.a. på denne side:
http://www.biovarme.dk/da/Beregninger/B ... eringstank
Men det stemmer desværre bare overhovedet ikke overens med virkeligheden, når jeg indtaster husets og fyrets data, så får jeg følgende svar:
Men i virkeligheden tager det overhovedet ikke i nærheden af 3 timer for at varme vandet op, men istedet imellem 10-12 timer. Og det er egentligt underordnet om jeg fyrer med affaldstræ eller med "friske" træbrikketer, eneste forskel dér er næsten kun hvor ofte jeg skal fyrer. Ud fra det, ser det jo teoretisk ud til at fyret kun yder omkring 15 KW:
Er det mig som gør noget forkert, fyret som måske er installer/indstillet forkert, eller er det den teoretiske udregning på hjemmesiden som er helt i skoven, siden jeg bruger 3-4 gange så lang tid på at varme vandet op, i forhold til de teoretiske udregninger ?
Jeg kan tilføje at:
Jeg bruger ca. 6-7 pakker briketter (60-70 kg) til at hæve de 3000 liter ca 40-45 grader.
Ladomaten (med 25-60-180 pumpe) kører på fuld drøn undervejs.
Der sidder 72 graders ventil i ladomaten, og de første 6-8 timer hvor kedlen kører, er der en fremløbstemperatur på 77 grader, først derefter kommer fremløbstemp'en op i 80'erne, og til sidst op på 90 grader.
Luftspjældet/klappen er stillet til at være helt lukket ved 90 grader, hvilket er 5 grader højere end smeden anbefalede mig.
Både det primære og sekundære luftspjæld er indstillet efter standart (Spjæld A= 15 mm & B = 4 mm)
Der går over en time efter optænding, inden den overhovedet begynder at lukke varme ind i akku. tanken.
Akku. tankene er isoleret med 50-60 cm flamingo granulat, så der forsvinder varmen ikke væk.
Fyret går aldrig i pausefyring (altså pga. fremløbstemp. over 90 grader), det kører fuld drøn fra start til slut, så det kan vel ikke være noget med at det ikke kan komme af med varmen hurtigt nok, det må næsten være fordi fyret ikke laver nok varme, er det ikke rigtig forstået ?
Jeg håber der er noget galt, da jeg er træt af at bruge en hel dag på at varme vand op, i stedet for lige at ordne det efter aftensmaden her i vintermånederne, som jeg jo havde regnet med..

Håber i har nogle gode ideer / indputs

Mvh.
Breuner