Jeg skal jo nok snart til at udskifte min gamle salamander fra 60'rne og hvad der ligner en hjemmelavet stoker. Stoker er ret tynd i godset og kan snart ikke svejses på længere. Utæthed = falsk luft = tilbagebrænding = våde piller i lukket snegl. Jeg er sikker på mange har været der før.
185 m2 hus fra slut 1800 tallet. Typisk forbrug en kold vinterdag 35-40 kg pr dag med salamander kedlen.
Piller blæses ind og sluses ned i silo i fyrrum. Piller fra lokal leverandør med egen fabrik.
Jeg er ud efter noget så automatisk som muligt med vægt på at der skal justeres minimalt på indstillingerne. Kan bedre leve med lidt nem manuel rensning, det er jeg vant til. Stokeren og pillebrønder skal skilles fra salamanderen med 4 skruer og der skal hamres koks ud ved enden af sneglen

Bliver lidt overrasket over indlæggene herinde der ofte handler om at folk stiller på blæser og alt muligt. Det burde iltstyring og måling af røggastemperatur da kunne automatisere.
Anyway jeg tænker RTB10 eller MGM junior?
Men må indrømme jeg har en forkærlighed for twinheat, der så kun laver stokerfyr. CPI12 ligner dog et pillefyr i størrelse. Kender én der har twinheat stoker (ikke CPI12) som aldrig justerer på andet end låget når dyret fodres. Men CPI 12 er måske overkill når jeg kun vil fyre med piller? Den er jo noget dyrere end RTB og MGM. Og skal måske justeres som de øvrige i modsætning til hvad jeg tror?
Nogle gode råd til valg eller andre input?