Hej alle og tak for at jeg måtte komme her ind i varmen, det samme kan man ikke sige i mit hus, 2 plan, lad nu ligge at det er et Biomax 10 kw , jeg har fået tudet ørene fulde af dårligheder omkring dette fyr osv osv., men nu står det der og det starter fint op og laver fint nok varmt vand til vi kan gå i bad osv, men når det skal lever til radiatorne kommer der INTET varmt vand ud i radiatorne, der er luftet ud indtil mindst 15 gange og lige så mange gange har vi fyldt vand på, efter flere forskellige principper , henholdsvis med luft skrue lukket og åbent under påfyldning med og uden pumpe igang (det skulle jo prøves ;-) og der var selvfølige vand på så den ikke skulle køre i smadder), vi har skiftet pumpe 3 gange, for at se om der var tryk nok på,
Det er lige som om det varme vand køre i "løkken omkring shunten , altså fra fyret og over i varmt vands beholderen og tilbage, og når der er hældt vand på og der ikke er mere luft i systemet, så er det ligesom om den sender varmen ind i retur løbet, det kommer varm vand op i radiatoren når vi lufter ud med trykket på(fyret har varmet vandt op) men når vi lukker for luft skruen bliver radiatoren kold igen.
Det gamle anlæg var en salamander kedel og energi var de sorte sataner "futterikker" og det kørete bare, nu er jeg sq ked af det er væk.
HVAD ER MIT PROBLEM, jeg har snart ikke mere hår på hovedt, er der ikke EN der kan hjælpe os, nu har vi været uden varme i 7 dage og vi ved ikke vores levende råd, vi mener vi har prøvet ALT.
Huset er oprindeligt med oliefyr fra 1960ne i 2 plan vi puttede et koksfyr/stoker keddel ind for mange år tilbage, men pga helbred osv skulle det laves om.
Nu har jeg sendt billeder med jeg ved ikke om det kan hjælpe lidt, de er taget i fyrrummet (ja ja klart nok hi hi) og der er ikke meget plads til at kunne tage ordentlige billeder.
Biomaxens indstillinger er fabriks indstillinger.
Jeg ved ikke om dette var infos nok, men hvis der er spørgsmål besvare jeg dem gerne.
med venlig hilsen Kim L
HJÆLP Fyr & brugs vand er varmt men ingen varme i radiator HJÆLP
-
- Stoker I
- 8
- Har takket: 1 gang
HJÆLP Fyr & brugs vand er varmt men ingen varme i radiator HJÆLP
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 201 gange
Re: HJÆLP Fyr & brugs vand er varmt men ingen varme i radiator HJÆLP
øh, din pumpe er da ikke tændt..... og din shunt kører kun 20 grader retur i fyret, er det overhovedet tændt?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker I
- 8
Sorry jeg har glemt og skrive at på billederne er fyret lukket ned, der er jo ingen grund til at det skal køre når det ikke laver det det egentlig skulle, ja shunten skal stå på ca 5.Bigfoot skrev:øh, din pumpe er da ikke tændt..... og din shunt kører kun 20 grader retur i fyret, er det overhovedet tændt?
KL
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Blevet takket: 201 gange
den skal stå på 5 ud af 6 mulige? kunne det tænkes at ALT dit flow kører igennem shunten, og der så ikke er noget resterende til huset?
hvad er fyret sat til at fremløbstemp maks ?
hvad er fyret sat til at fremløbstemp maks ?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
-
- Stoker XVI
- 13
- Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
- Areal: 85 Kvm
- Brændsel: Varga træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 7950
- Årligt forbrug: 3.222,4kg.
- Geografisk sted: Thorup Mors
- Har takket: 50 gange
- Blevet takket: 39 gange
Start med at vende cirkulationspumpens hoved rigtig, det er de 4 umbachoskruer du skal fjerne, dreje den en halv omgang så stikket vender ned af, den kan lave ged når motoren vender forkert.
Så sætter du pumpen til max uden regulering, 3 lodrette streger i venstre side og lukker for din shunt og haner til din VVB.
Så skal du åbne alle radiatorventiler til max og har du gulvarmeshunt med egen pumpe, så skal den slukkes.
Alle aut. udluftere skal være åbne, så fylder du vand på anlægget så manometeret lige stiger lidt efter den har været i ro en stykke tid.
Start pumpe et kort stykke tid, du vil nok høre brusen i rørene og stop pumpen når det tager lidt af, udluft radiatorer og tjek tryk på anlægget, det må helst ikke komme under 1 bar.
Når anlægget så er udluftet, så efter at alt er varmet igennem, så åbner du for shunten så den står max 15 grader mellem fremløb og retur.
Så udlufter du din VVB, og først derefter åbner du for varme til den, hele operationen kan vare op til et døgn, men normalt klares det på et par timer.
Håber at du får varme på, det er jo ved tiden.
Så sætter du pumpen til max uden regulering, 3 lodrette streger i venstre side og lukker for din shunt og haner til din VVB.
Så skal du åbne alle radiatorventiler til max og har du gulvarmeshunt med egen pumpe, så skal den slukkes.
Alle aut. udluftere skal være åbne, så fylder du vand på anlægget så manometeret lige stiger lidt efter den har været i ro en stykke tid.
Start pumpe et kort stykke tid, du vil nok høre brusen i rørene og stop pumpen når det tager lidt af, udluft radiatorer og tjek tryk på anlægget, det må helst ikke komme under 1 bar.
Når anlægget så er udluftet, så efter at alt er varmet igennem, så åbner du for shunten så den står max 15 grader mellem fremløb og retur.
Så udlufter du din VVB, og først derefter åbner du for varme til den, hele operationen kan vare op til et døgn, men normalt klares det på et par timer.
-
- Stoker XI
- 10
- Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
- Areal: opvarmer 240kvm.
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: ca 5 ton.
- Geografisk sted: sønderjylland
- Har takket: 104 gange
- Blevet takket: 42 gange
Prøv evt at tilsætte lidt opvaskemiddel det hjælper mod evt luftlommer..
men er problemet opstået pludselig eller er det kommet da fyr og vvb er sat op( altså for 7 dage siden?)
Tænker på om huset er med 1 strengs system og i så på eller anden måde har lukket for at returvandet fra radiatorer , hvis i har lavet vvb som 2 strengs..
mit hus er fra 1968 og havde 1 strengs , det gav lidt bøvl da vi lavede gulvvarme...
men er problemet opstået pludselig eller er det kommet da fyr og vvb er sat op( altså for 7 dage siden?)
Tænker på om huset er med 1 strengs system og i så på eller anden måde har lukket for at returvandet fra radiatorer , hvis i har lavet vvb som 2 strengs..
mit hus er fra 1968 og havde 1 strengs , det gav lidt bøvl da vi lavede gulvvarme...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. 

-
- Stoker XII
- 13
- Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
- Areal: 238
- Brændsel: Træpiller, brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8920
- Årligt forbrug: 5 tons
- Geografisk sted: Ålum, Randers
- Blevet takket: 22 gange
Super fremgangsmåde JB!J-B skrev:Start med at vende cirkulationspumpens hoved rigtig, det er de 4 umbachoskruer du skal fjerne, dreje den en halv omgang så stikket vender ned af, den kan lave ged når motoren vender forkert.

-
- Stoker I
- 8
øøøhh jo jo 1 70 grader
2 det er ikke den pumpe der er på billedet der der er monterert nu,vvb hvor kan den udluftes henne ? har ikke kunnet finde nogen luft skrue på den, men ellers har vi også forsøgt denne fremgangs måde som J-B beskriver, såvel som alle andre, vi har nu tømt og fyldt anlæget 15 gange vil jeg tro så nu ryger den der vvb snart til fordel for en veksler eller også så er der et billigt pillefyr til salg og futterikkerne kommer ned igen.
I skal alle ha tak for hjælpen jeg har fået indtil nu, men ingenting hjælper, vi har "kun" varme i retur løbet ganske lidt, så nu må vi vente til mandag til smeden har tid igen, så vender vi rørne.
Hilsen Kim L
2 det er ikke den pumpe der er på billedet der der er monterert nu,vvb hvor kan den udluftes henne ? har ikke kunnet finde nogen luft skrue på den, men ellers har vi også forsøgt denne fremgangs måde som J-B beskriver, såvel som alle andre, vi har nu tømt og fyldt anlæget 15 gange vil jeg tro så nu ryger den der vvb snart til fordel for en veksler eller også så er der et billigt pillefyr til salg og futterikkerne kommer ned igen.
I skal alle ha tak for hjælpen jeg har fået indtil nu, men ingenting hjælper, vi har "kun" varme i retur løbet ganske lidt, så nu må vi vente til mandag til smeden har tid igen, så vender vi rørne.
Hilsen Kim L
-
- Stoker XVI
- 12
- Areal: 121 m2
- Fremviser gerne i postnummer: 4200
- Geografisk sted: Slagelse
- Har takket: 14 gange
- Blevet takket: 47 gange
Google manual til VVB , der kan se hvor du udlufter denKim Wulff skrev:øøøhh jo jo 1 70 grader
Hilsen Kim L

Har i prøvet og lukke for shuntventilen et stykke tid ? og et sidste spørgsmål , på næst sidste billed er der et tyndt lodret rør bag ved shuntventilen , hvor går det hen ?
-
- Stoker XVI
- 12
- Areal: 121 m2
- Fremviser gerne i postnummer: 4200
- Geografisk sted: Slagelse
- Har takket: 14 gange
- Blevet takket: 47 gange
Et spørgsmål mere
er der en termostat ventil på VVB ? for er der ikke en form for styring af VVB vil varmen vel bare cirkulerer rundt i den på grund af mindre modstand .