Hvordan ligger jeres akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
9
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Hvordan ligger jeres akkumuleringstank

Indlæg af Ulrik1982 »

Jeg kunne godt tænke mig at jer rar folk her inde kunne fortælle mig hvad jeres akkumuleringstank ligger i top og bund når i skal til at fyre igen ? Bare sådan man kunne få en ide om hvor meget temperatur forskel der skal være ?
På forhånd tak :D
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Hvordan ligger jeres akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen »

Min retur temp bliver sjældent lavere end 25 grader, det er bunden i akku derfor også.
Toppen bliver først ca 80 grader som kedlen fylder hele akku med, når så bund af akku stiger til 60 grader og derover, medfører det naturligvis at ladeventilen derfor tilfører kedlen returvand der er 60+. Dette gør at kedel fremløbet stiger til 90 grader, dette øger så akku temp indtil den er 90 grader i det meste af dens volumen
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
9

Indlæg af Ulrik1982 »

Oki tak
Hvor mange føler har du i tanken så ? Og hvis den i bunden siger 25 hvad siger den næste så ?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Jeg har 5 i tanken, samt en der føler på top/fremløb og en der føler på bund/retur.
Der kan være 25 graders visning på de 3 nederste, og 80 grader på alle de andre
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
9

Indlæg af Ulrik1982 »

Okay det er Flot rigtig flot endda :great:
Det har jeg svært ved nu kan godt ligge omkring 46 i bund 53 67 og 78 i top når jeg kommer for at fyre igen
Min retur fra hus ligger på omkring 26-28
Det er kun hvis jeg lukker ved ladeventil når jeg har fyret at jeg kan få så fine lag i akku tanken
Har flytte kedlens kres for sig selv men det har ikke hjulpet ved ikke om det er min ladeventil den er galt med det er en Esbe Ltc 100 hvad for en har du på og ved du hvad man måske kan gøre ved problemet ??
Fyret går også i pause fyring selv om tanken kun er halvt fuld med varme er det normalt ?

Hvordan styre du når vvb sender 45 til 50 grader tilbage hvis den gør det altså ?
Jeg har ikke min vvb koblet til endnu men hvad jeg har kunne læse rundt omkring her inder er det ca det som den lukker tilbage til akku tanken nå man bruger af det varme brus vand ?
På forhånd tak for de mange gode råd :D
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Først og fremmest er jeg ikke vild med at returen i dit anlæg går ind så højt oppe. Jeg ved godt at en ældre meget vidende mand herinde anbefaler det. Men jeg har set flere eksempler på at en retur tilslutning højt i akku giver opblanding i akku og derved ringe lagdeling. Mit eget system var også tilsluttet med retur højt oppe, men det blev hurtigt lavet om til tilslutning i bunden, det virkede ikke på den anden måde. Så prøv at lukke dine tre øverste haner og kør returen ind i bunden. Særligt med din lave retur temp giver det slet ingen mening at føre det ind andre steder end i bunden.

Jeg kender ikke din ladeventil i detaljen, men en hurtig google viser at den virker som alle andre ladeventiler. Jeg bruger selv en Laddomat 21-60 som jeg er godt tilfreds med.

Kedlen skal aldrig gå i pause hvis ikke bunden af akku er 60 grader eller derover. Hvilken åbningstemperatur har din termostat i din ladeventil? Med din lave retur temp er det flowet der er for lavt, dette kan skyldes flere ting såsom for lille pumpe i ladeventilen, for lille dimmension på rørføring mellem kedel og akku eller for høj åbningstemperatur på din ladeventil termostat.

Jeg har lavet et differens styret bypass af min vvb, så der løber kun vand gennem den når der er behov for opvarming af vvb, ellers ikke.
Samtidig er min vvb koblet i serie med med forsyningen til gulvvarmen, så returvandets temperatur påvirkes ikke af vvb driften.
Derudover har jeg en kalorifære koblet på mit returvand fra huset, den hiver lige det sidste varme ud af returvandet i min garage.
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
9

Indlæg af Ulrik1982 »

Okay nej det er rigtig nok det med at det ikke er nødvendig med returen så højt oppe
Men kan nu godt li ideen med at hvis nu der er 25 grader i bunden af akku og så man bruger varmt brus vand vand og returen stiger til 40 at det så kunne selv kunne finde på plads men ak ak det virker ikke helt rigtig snakket med Ernst om det og han spurgte om jeg havde sat røren ind i tanken om peget dem en smule op eller ned og ja jeg har putte dem ca10mm ind og peget dem en smule op af det mente han måske godt kun skabe turbulens øv øv ikke noget at gøre ved lige nu

Jeg har lukket de tre øverst haner for længe siden på akku så det kun er den nederst der er åben
næ nej det er hvis jeg lukker den service hane på ladeventil så ligger lagen sig næsten som dine :shock:
Det er som om kedlen/ladeventil bliver ved med at lave noget rod længe efter den er færdig med at fyre

Godt jeg spurgte dig var sikker på det nok var normal at den pause fyret sommetider
Jeg tror nok er ikke sikker men at det er en 70 grader der er i ladeventil hvor tror du den sidder den fætter ?
Jeg har 1 1/4 rør fra kedlen til akku både i frem og retur
Tror nok den skulle kunne klare 100 kw så tror ikke pumpen er for lille men det må jeg lige prøve at finde ud af

Total gennemtænkt den med at slæbe det ud af returen til garage den synes jeg er fin
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Jeg skal lige læse lidt op på din ladeventil. Men for lille flow og efterfølgende ødelagt lagdeling kunne indikere at kontraventilen i ladeventilen ikke lukker tæt.

Min egen termostat er en
72 graders.

En termostat i en ladeventil kræver en temperaturstigning på 15 grader over åbningstemperaturen for at være helt åben og derved give max flow
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
9

Indlæg af Ulrik1982 »

Lyder reddi godt da
Hmm ja så kan det godt være der er noget galt der
Jeg fjernet en lille skrue i kontraventil den gang jeg sat den op
men som jeg har forstået skal den åbne ved strøm svigt
Så åbner den vel også nå pumpen stopper med at køre vel ?
Min Atmos køre omkring 90 grader jo
Ja så må der være noget galt
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Jeg syntes du forsøgsvis skal prøve at montere skruen i kontraventilen igen, så vi kan udelukke den fejlmulighed.

Er ladeventilen tilsluttet klemmerne i kedlen så den slukker når træet er brændt væk? Den lukker nemlig ikke altid helt tæt og vil efterfølgende så kunne stå og opblande top og bund i akku.
Jeg fandt en tråd herinde hvor en bruger gjorde opnærksom på at omskifteren på hans ltc100 ladeventil pumpe ikke fungerede korrekt og pumpen derfor kun kunne stilles på trin 3 hvis han demonterede pumpedækslet og flyttede omskifteren til højeste trin. Så prøv at kontrollere at pumpen reelt står på trin 3.

Det er også før set at pakgarnsrester og lign har sat sig i klemme inde i ladeventilen og hindre korrekt funktion af kontraventil, pumpe og termostat. Så en grundig indvendig kontrol kan anbefales.

Din termostat kan være defekt, så den ikke åbner ordenlig for flowet, det er set før.

Her er et filmklip af en korrekt fungerne ladeventil

https://m.youtube.com/watch?v=PMjxXGEbpYM

Og et klip der viser låsning af kontraventilen

https://m.youtube.com/watch?v=2-M26uyddCI

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"