lodomat 21

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Agra
Stoker I
Stoker I
8

lodomat 21

Indlæg af Agra »

Hej alle. Håber der er nogen af jer der kan løse mit problem eller sige mig at jeg intet har. Jeg har et anlæg med en atmos 25 og 1200l akk tank. Det fungerer sådan set fint når først der er fyret op, men det irriterer mig at det er som om hele akk tanken skal varmes op før der sendes varme ind i huset, kan det være rigtigt? Det ser for mig at se ud som om alt er monteret rigtigt og i rigtig rækkefølge. Vh. Arne
Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
9
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Har takket: 45 gange
Blevet takket: 20 gange

Re: lodomat 21

Indlæg af Pawgs »

Og hvor er tingene så lavet? Det er ret svært at gætte uden nogen informationer udover fyr og tank.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Velkommen til
For at at varmen skal være tilgænglig hurtigt efter opstart skal kedlen aflevere varmen så højt oppe i akku som muligt. Huset fremløb skal ligeledes tages fra toppen. Retur fra hus og retur til kedel skal være tilsluttet i bunden af akku.
Prøv som Pawgs foreslår at beskrive hvordan det er strikket sammen, gerne suppleret med en tegning, det kan bare være en håndskitse du tager et billede af og lægger op her i tråden.

/John
Agra
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Agra »

Hej igen. Jeg har vedhæftet en simpel tegning. Varmen fra fyret er tilkoblet i toppen af tanken, det same er husets fremløb, retur er tilsluttet i bunden. Det er dog måske her problemet er. Retur fra hus går ind på retur rør fra tank til kedel, sådan at ladomaten sidder mellem dette og kedel. Kan det tænkes at tank og kedel cirkulerer og der går en mindre del ind?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Agra skrev:Hej igen. Jeg har vedhæftet en simpel tegning. Varmen fra fyret er tilkoblet i toppen af tanken, det same er husets fremløb, retur er tilsluttet i bunden. Det er dog måske her problemet er. Retur fra hus går ind på retur rør fra tank til kedel, sådan at ladomaten sidder mellem dette og kedel. Kan det tænkes at tank og kedel cirkulerer og der går en mindre del ind?
Anlægget er egentlig strikket godt nok sammen. Kedlen afleverer i toppen. Huset tager fra toppen. Der hvor retur fra hus og kedel retur er koblet sammen er ikke noget problem. Sådan er mit eget også lavet.

Så du skal kontrollere følgende sker i denne rækkefølge og komme tilbage med info om hvor vikeligheden ikke stemmer med beskrivelsen.
Udgangspunktet er at akku er tom for varme

Kedel startes op, laddomat tændes. Gradvist skal kedel fremløb og kedel retur stige i temperatur, uden at der føres varme over i akku. Det venstre og det øverste termometer på laddomaten følges op i temperatur.

Når kedel når ca 70 grader vil fremløb til akku blive varm fordi laddomat flytter varme over i akku. Det øverste termometer vil vise kedel fremløbstemperaturen, det nederste til venste vil vise den returtemperatur laddomaten laver til kedlen, typisk ca 60-65 grader. Det nederste termometer til højre vil vise returtemperaturen fra akku/huset. Har du termometre i akku? Hvis ja, skal du efter noget tid se at det øverste stiger i temperatur. Har du ikke termometre på akku må du mærke efter med hånden.

15-20 minutter senere skal du kunne tage varmt vand ud af akku toppen
Agra
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Agra »

Jeg har gjort som beskrevet og overordnet set forløber det som det skal, der går dog 1,5 timer før fremløbet til huset stiger i temp.
Det der helt eksakt sker er at termometer for fremløb fra kedel stiger, men det gør fremløb til akku( seperat termometer) og retur til kedel også lidt. Fremløb til akku stiger meget langsomt i forhold til fremløb fra kedel og retur til kedel indtil omkring 65 grader hvor fremløb til akku så følger med helt op. Men det tager stadig langtid før der går varme ind i huset. Når jeg drosler ned for retur fra tanken (har en ventil på) kan jeg få varmen hurtigt ind, men så tror jeg ikke tanken bliver lagret helt.Er det i ladomaten at ventilerne ikke lukker helt tæt?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 201 gange

Indlæg af Bigfoot »

Skal du ikke have en automix ventil på fremløbet fra tanken til huset? for at kontrollere det lidt bedre, så det ikke svinger sammen med temperaturen i tanken?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Agra skrev:Jeg har gjort som beskrevet og overordnet set forløber det som det skal, der går dog 1,5 timer før fremløbet til huset stiger i temp.
Det der helt eksakt sker er at termometer for fremløb fra kedel stiger, men det gør fremløb til akku( seperat termometer) og retur til kedel også lidt. Fremløb til akku stiger meget langsomt i forhold til fremløb fra kedel og retur til kedel indtil omkring 65 grader hvor fremløb til akku så følger med helt op. Men det tager stadig langtid før der går varme ind i huset. Når jeg drosler ned for retur fra tanken (har en ventil på) kan jeg få varmen hurtigt ind, men så tror jeg ikke tanken bliver lagret helt.Er det i ladomaten at ventilerne ikke lukker helt tæt?
Hvor lang fysisk afstand er der mellem kedel fremløb og hus fremløb på din akkutank?
Agra
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Agra »

En god meter, det er ikke fornuværende et problem, da jeg har varme på hele tiden. Det er i mellemsæsonen, hvor anlægget bliver helt koldt inden jeg fyrer op igen.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Agra skrev:En god meter, det er ikke fornuværende et problem, da jeg har varme på hele tiden. Det er i mellemsæsonen, hvor anlægget bliver helt koldt inden jeg fyrer op igen.
Jeg mistænker at den relativ store afstand mellem kedel fremløb og hus fremløb er problemet når returen kun er tilkoblet i den ene side.
Hvor langt nede fra akkutop sidder de to fremløb.
Jeg ville forsøge at forlænge et af de to fremløb, med et rør inde i tanken så de næsten mødes inde i akku. Så vil hus fremløbet blive varmt tidligere end der er tilfældet nu.

Tilbage til "Fastbrændsel"