Vi har overtaget en ejendom hvor varmekilden er et Klimosz KL2 Combi Stoker på 15kW.
Min erfaring indenfor området er relativt begrænset, så derfor spørger jeg jer til råds

Jeg har forsøgt mig med en hurtig oversigts tegning af anlægget som reference. Jeg mangler helt sikkert en kontraventil eller to, som er gemt under isoleringen.
Den tidligere ejer har fyrret med korn, og han har efterladt en smule som vi er ved at være igennem nu, hvorefter vi skifter over til træpiller.
Det kan godt være at det kommer til at hjælpe på nogle af mine temperatur problemer. (?)
Der er et par ting der undre mig ved anlægget.
1. Jeg har endnu ikke haft samme temperatur ud af akk-tanken, som jeg har ind i akk-tanken. Den ligger konsekvent 25-30°C under.
Jeg har en føler på tilgangen på akk-tanken, og den ligger ret stabilt på 74-76°C. Men på afgangen fra akk-tanken måler jeg 45-50°C
Der er tale om et gammelt hus der trænger til at blive efterisoleret. Temperaturen retur fra huset ligger på mellem 25 og 30°C
Er det normalt, eller er det fordi at akk-tanken er for stor?
Eller fordi at fyret er for 'småt' ifht isoleringsgraden af huset?
Er der nogen tommelfingerregel for hvad temperaturen retur fra huset bør ligge på? Det er vel ret afhængigt af hvor varmt man gerne vil have rumtemperaturen i huset?
2. Det er kun Pumpe 1 der kører. Starter jeg Pumpe 2 skaber det turbolens i akk-tanken, hvilket medfører at fremløbstemperaturen falder med omkring 10-15°C. Men Pumpe 2 er vel principielt ikke nødvendig?
3. Kom endelig med kommentare til anlægget hvis der er noget jeg kan/bør ændre.
På forhånd tak
- Mike