Som overskriften lyder, føler jeg at jeg har en 2000L VVB og IKKE en akkutank.
Jeg har gennem 6-7 år varmet mit hus op med brændefyr, Atmos, laddomat og 4 x 500L svenske akkutanke, men har det "problem" at tankene aldrig bliver "kolde" i bunden dvs. 20-25 gr, og at alle tanke på lander på 40-50 gr, i top og bund i løbet af 10-12 timer. Det virker som at lagdelingen ødelægges.
I princippet er min installation efter Ernst Drastrups anvisning i hans bog, med diagram 17.
Min Grundfoss pumpe kører på fast trin, med 5 watt. Retur fra radiatorerne er i dag monteret ca. 20 cm fra toppen af tanken, ud fra Ernst Drastrups anbefaling, da returvandet selv finder sin rette plads pga, vægtfyldeforskællen.
Det skal lige nævnes, at returen HAR været monteret i 3 forskellige højder fra midt til bund af tank, UDEN at det har haft indflydelse på temperaturen/lagdelingen, bund temperaturen har ALDRIG nærmet sig rumtemperaturen i min kælder i fyrings perioden.
Når der startes op på helt kolde tanke, hvor top og bund er 20 gr. Kan man se på termomterne at der skabes en fin lagdeling og dette kan også mærkes på bundhanen, da den er helt kold og bare 5 cm højere oppe kan temperaturen være 75-80 gr.
Men efter ca. 10-12 timer er temperaturen selv ved bundhanen ca. 40 gr.
Er det mig der er forkert på den, eller har I en brugbar forklaring?
Hilsen Jørgen
2000L Varmtvandsbeholder/akkutank
-
- Stoker XI
- 12
- Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
- Areal: 218m2+36m2 kælder
- Brændsel: 8mm
- Årligt forbrug: 5,8ton
- Geografisk sted: Silkeborg
- Har takket: 16 gange
- Blevet takket: 25 gange
Re: 2000L Varmtvandsbeholder/akkutank
Bund af akku, bliver vel aldrig laver end retur fra huset ?
Hvad er din retur temp. fra huset ?
Hvad er din retur temp. fra huset ?
-
- Redaktør
- 16
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 468 gange
Min erfaring er at det ikke dur med at få så kold en retur ind så højt oppe.
Tilslut din retur i bunden af akku i stedet for.
Og ja, jeg ved godt Ernst taler for en retur højt oppe i akku, men jeg syntes ikke det virker ordentlig på den måde, og da slet ikke med så kold en retur temp.
Tilslut din retur i bunden af akku i stedet for.
Og ja, jeg ved godt Ernst taler for en retur højt oppe i akku, men jeg syntes ikke det virker ordentlig på den måde, og da slet ikke med så kold en retur temp.
-
- Stoker I
- 8
- Mit fyr: Atmos DC32s
- Areal: 232
- Brændsel: Træ + koks
- Fremviser gerne i postnummer: 4952
- Geografisk sted: Lolland
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 1 gang
Somjeg har skrevet, så er alle placeringer prøvet.
Da anlægget i sin blev installeret blev returen forbundet ca. 10 cm fra bund, i.flg. Monterings vejledningen der fulgte med tankene, hvilket ikke duede, så blev blev returen flyttet 30 cm op, hvilket sænkede temperaturen en lille smule i bunden af tanken, senere blev returen monteret i midten og nu ca. 10 cm under indløb fra kedel og det har har INTET ændret på bundtemperaturen i tanken, uanset om returen sidder 10 cm under indløb eller 30 fra bunden af tanken er resultatet ens.
Sidder lige og tænker på, er der nogle som har justeret jeres Danfoss radiator ventil RA-N, for at begrænse flowet gennem radiatoren?
Da anlægget i sin blev installeret blev returen forbundet ca. 10 cm fra bund, i.flg. Monterings vejledningen der fulgte med tankene, hvilket ikke duede, så blev blev returen flyttet 30 cm op, hvilket sænkede temperaturen en lille smule i bunden af tanken, senere blev returen monteret i midten og nu ca. 10 cm under indløb fra kedel og det har har INTET ændret på bundtemperaturen i tanken, uanset om returen sidder 10 cm under indløb eller 30 fra bunden af tanken er resultatet ens.
Sidder lige og tænker på, er der nogle som har justeret jeres Danfoss radiator ventil RA-N, for at begrænse flowet gennem radiatoren?
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 80 gange
- Blevet takket: 67 gange
Sidder dine 4 tanke i serie (top til bund) eller parallelt (fælles top og bund) ?
På min 1800 l akku går returen ind i bunden og har ingen problemer med lagdelingen, - min retur fra hus svinger mellem 20-38 grader.
På min 1800 l akku går returen ind i bunden og har ingen problemer med lagdelingen, - min retur fra hus svinger mellem 20-38 grader.
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
-
- Stoker XI
- 12
- Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
- Areal: 218m2+36m2 kælder
- Brændsel: 8mm
- Årligt forbrug: 5,8ton
- Geografisk sted: Silkeborg
- Har takket: 16 gange
- Blevet takket: 25 gange
Jeg har valgt at lave forindstilling på 2 små radiatorer, for at undgå, at varmen strømmer lige igennem dem, de radiatorer er desværre ikke muligt at skifte til nogle større, grundet manglende plads.
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd53h901_keym.pdf
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd53h901_keym.pdf
-
- Stoker I
- 8
De 4 tanke er forbundet parrallet, indløb i top - udløb i bund på alle 4.
Indløb til kedel i den ene ende, retur til kedel i modsatte ende, returen fra anlægget sidder i den sidste tank.
Indløb til kedel i den ene ende, retur til kedel i modsatte ende, returen fra anlægget sidder i den sidste tank.
-
- Redaktør
- 16
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 468 gange
Sker opblandingen i akku også efter at fyring er afsluttet, så kedel er slukket og det bare er huset som bruger varme?
-
- Stoker I
- 8
John, hvis jeg forstår dig korrekt!
Efter endt fyring, ca. 90 gr. I toppen af tanken og 75-80 gr i bunden. Og i løbet af 10-12 timer er temperaturen 40-50 overalt i tanken, top og bund.
Jeg har lige gået og fulgt min retur temperatur, inden for de sidste 3 timer har den ikke været over 30 gr.
Efter endt fyring, ca. 90 gr. I toppen af tanken og 75-80 gr i bunden. Og i løbet af 10-12 timer er temperaturen 40-50 overalt i tanken, top og bund.
Jeg har lige gået og fulgt min retur temperatur, inden for de sidste 3 timer har den ikke været over 30 gr.