Fritstående stålskorsten størrelse på fundament
-
- Stoker III
- 15
- Mit fyr: Atmos DC 50
- Areal: 125+100
- Brændsel: Fast+Olie
- Geografisk sted: Midtfyn
- Har takket: 1 gang
Fritstående stålskorsten størrelse på fundament
Er der noger der ved hvor meget fundament der skal til en 13 m fritstående stålskorsten ?
-
- Stoker IV
- 10
- Mit fyr: Passat bioheat
- Areal: 180
- Brændsel: Piller
- Geografisk sted: Nordvest jylland
- Blevet takket: 5 gange
Re: Fritstående stålskorsten størrelse på fundament
tja en flagstang på 10 meter er jo ikke sådan synderlig godt fæstnet i jorden og de holder jo som regel i blæse vejr, så mon ikke 1,2 meter i jorden og 1x1 meter skulle kunne gøre det,
-
- Stoker III
- 15
Tror det er alt for lidt isokern foreskriver 2,15x2,15 til 11,4 m, så skal nok nærmere op på 3x3m.
Mener bare og have set en vejledning på nettet engang, men kan selvfølgelig ikke finde den igen.
Mener bare og have set en vejledning på nettet engang, men kan selvfølgelig ikke finde den igen.
-
- Stoker XII
- 11
- Mit fyr: MGM comfort 15
- Areal: 164
- Brændsel: Træpiller + brændrn
- Geografisk sted: Hjørring
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 28 gange
Min far havde et ordentilgt uhyre af en skorsten. Den stod på godt 1x1 meter og omkring 30 cm dybt.
Der har den stået alle de år jeg kan huske, og før det. Den faldte først da vi rykkede i den med en teleskoplæsser
Der har den stået alle de år jeg kan huske, og før det. Den faldte først da vi rykkede i den med en teleskoplæsser
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
-
- Stoker III
- 15
Ja hurra sikke et pragtfuldt råd.....
Er nok ude efter noget der har noget VIDEN omkring emnet....
Er nok ude efter noget der har noget VIDEN omkring emnet....
-
- Stoker I
- 8
- Har takket: 5 gange
- Blevet takket: 4 gange
ring til en murer og få lavet en beregning..... ELLER brug din sunde fornuft....
-
- Stoker XVIII
- 17
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 341 gange
- Blevet takket: 340 gange
https://sw11503.smartweb-static.com/upl ... juni07.pdf
Denne vejledning gælder godt nok ikke stålskorstene, og kun til højder op til 8 meter, men...
Følger man tabellen, og "opskalerer" den til 13 meter, så får man et fundament med målene:
90 cm i dybden, og omkring 120 cm på hver led. Flademålet er vigtigst her, så de 120 cm ville
jeg sige er mindstemålet her.
De 90 cm i dybden, er simpelthen fundering til frostfri dybde.
Hvis ellers der graves ned til et bæredygtigt lag (min. 90 cm.), så går den skorsten aldrig
nogen steder. Samtidig vil jeg stærkt anbefale at armere betonklodsen, for det giver
yderligere styrke til konstruktionen. Desuden bør der også vælges en frostsikker beton, nu
den står udendørs. Den er også noget stærkere end de 10-15 MPa som angivet i tabellen.
(10-15 MPa er fint, hvis ikke den var fristående og stod indendørs).
Stålskorstenen er sikkert boltet fast i betonen? Her skal der nedstøbes et antal gevindstænger,
som bukkes i J form, og monteres i en skabelon, så de vil passe når skorstenen sænkes ned.
Gevindstængerne kan være både rustfri eller galvaniserede, bare en af delene er fint.
Mvh.
Denne vejledning gælder godt nok ikke stålskorstene, og kun til højder op til 8 meter, men...
Følger man tabellen, og "opskalerer" den til 13 meter, så får man et fundament med målene:
90 cm i dybden, og omkring 120 cm på hver led. Flademålet er vigtigst her, så de 120 cm ville
jeg sige er mindstemålet her.
De 90 cm i dybden, er simpelthen fundering til frostfri dybde.
Hvis ellers der graves ned til et bæredygtigt lag (min. 90 cm.), så går den skorsten aldrig
nogen steder. Samtidig vil jeg stærkt anbefale at armere betonklodsen, for det giver
yderligere styrke til konstruktionen. Desuden bør der også vælges en frostsikker beton, nu
den står udendørs. Den er også noget stærkere end de 10-15 MPa som angivet i tabellen.
(10-15 MPa er fint, hvis ikke den var fristående og stod indendørs).
Stålskorstenen er sikkert boltet fast i betonen? Her skal der nedstøbes et antal gevindstænger,
som bukkes i J form, og monteres i en skabelon, så de vil passe når skorstenen sænkes ned.
Gevindstængerne kan være både rustfri eller galvaniserede, bare en af delene er fint.
Mvh.
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
-
- Stoker III
- 12
- Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
- Areal: 100
- Brændsel: Piller
- Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
- Geografisk sted: Himmerland
- Har takket: 5 gange
- Blevet takket: 8 gange
Bemærk dog, at i den tabel MichaelK linker til, er der anført at ved større frihøjde end 8 m skal der foretages yderligere beregning. Det kan her påpeges at forsikringen nok ikke vil dække ved uheld, hvis fundamentet ikke er dimensioneret som foreskrevet i bygningsreglement og normer. Derfor kan MickaelKs bud på dimensioner dog udmærket være rigtige, man kan blot ikke være sikker på at en simpel opskalering kan bruges.
-
- Stoker XVI
- 13
- Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
- Areal: 85 Kvm
- Brændsel: Varga træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 7950
- Årligt forbrug: 3.222,4kg.
- Geografisk sted: Thorup Mors
- Har takket: 50 gange
- Blevet takket: 39 gange
Det bedste vil være at lave en omvendt paddehat, på samme måde som fundamentet til en vindmølle.
Det er en stor plade med masser af armering i, støbt på stabilt undergrund og toppen af pladen under frostfri, så en pylon der er støbt op til terræn til skorstenen og selvfølgelig jord over pladen.
Jeg har støbt fundament til en pillepresser, 10 gange 16 meter i grundplan og 24 meter høj, der blev lavet en plade på 1 meter i tykkelsen og håndknyttet rionet i 16mm tentorstål i top og bund med maskeafstand på 100mm, derfra 15 pyloner til anlægget, 80cm. sandpude og 15 cm. betongulv der også er kraftig armeret.
Du kan nok ikke bruge det her til så meget, men bare 10 cm. ekstra plade nu når du skal støbe fundamentet, kan give en meget bedre søvn i blæsevejr
Det er en stor plade med masser af armering i, støbt på stabilt undergrund og toppen af pladen under frostfri, så en pylon der er støbt op til terræn til skorstenen og selvfølgelig jord over pladen.
Jeg har støbt fundament til en pillepresser, 10 gange 16 meter i grundplan og 24 meter høj, der blev lavet en plade på 1 meter i tykkelsen og håndknyttet rionet i 16mm tentorstål i top og bund med maskeafstand på 100mm, derfra 15 pyloner til anlægget, 80cm. sandpude og 15 cm. betongulv der også er kraftig armeret.
Du kan nok ikke bruge det her til så meget, men bare 10 cm. ekstra plade nu når du skal støbe fundamentet, kan give en meget bedre søvn i blæsevejr

-
- Stoker III
- 15
Hej Michael og clausen.
Ja det falder godt i tråd med de 2x2 meter scancore foreskriver til 11,4 m, men prøver at kontakter et af skorstensfirmaerne, de har sikket en tabel der dækker, det er nok det bedste med hensyn til forsikringen.
Støber gevindstag i fundamentet, ved godt mange vælger og bore huller og bruge limankre i stedet for, men når der alligevel skal støbes syntes jeg det er den bedste løsning med indstøbte stag.
Foretrækker galvaniserede gevindstænger, når armeringen og skorsten er i sort stål.
Ja det falder godt i tråd med de 2x2 meter scancore foreskriver til 11,4 m, men prøver at kontakter et af skorstensfirmaerne, de har sikket en tabel der dækker, det er nok det bedste med hensyn til forsikringen.
Støber gevindstag i fundamentet, ved godt mange vælger og bore huller og bruge limankre i stedet for, men når der alligevel skal støbes syntes jeg det er den bedste løsning med indstøbte stag.
Foretrækker galvaniserede gevindstænger, når armeringen og skorsten er i sort stål.