JB
Min installation er meget velovervejet og placeringen af ventilen er korrekt.
Jeg kører to opsætninger. En vinteropsætning, hvor der er varme i hele huset samt VVB. En sommer opsætning hvor gulvvarmen i badeværelse og VVB kører alene (dermed er klinkegulvet ikke super varmt, men heller ikke is koldt, samt håndklædetørreren fungerer). Denne opsætning har fungeret problemfrit siden installationen i 2013 indtil den nye styring blev installeret.
Jeg bor i en gammel nedlagt landbrugsejendom fra 1880, hvor der er sket en den tilbygninger og moderniseringer igennem tiderne. Min 2vejsventil er pt. 20m rørføring fra fyrrummet og placeret uden for beboelsen hvor splittet mellem centralvarmen til den gamle hoveddel af huset (alle radiatorerne) og en nyere udvidelse (badeværelse, VVB og baggang). Herefter er der ca. 8m yderligere rørføring inden fordelingen mellem VVB og gulvarmen i badeværelses sker.
Flyttes 2vejsventilen efter din anbefaling vil jeg få et kæmpe varmetab i husets centralvarme i sommerperioden, hvilket ikke er optimalt. Dertil skal det siges, at der sådan en flytning vil kræve mindst 50 timers arbejde.
Jeg kan forstå at den ældre styring kan bruges, men jeg synes ikke helt om ideen om, at man skal tilbage til en ældre version for at få tingene til at virke som det burde...
Jeg tror jeg ender med at indsætte et omskifterrelæ i min samleboks ved 2vejsventilen så jeg kan konvertere NO signal til NC. Pris ca 100kr - arbejdstid ca. 15min. Det skal dog lige bestilles hjem
Jeg synes bare det er beklageligt at man skal lave dette for at kompensere for softwareopdatering, som burde forbedre produktet.
Tak for input
/Mads
PS: jeg griber lige fat i NBE og kommer med min kommentarer til deres styring.