Skifte ældre termoruder ud med nye..

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Skifte ældre termoruder ud med nye..

Indlæg af pelle »

Hej..
Da min søn har købt hus og der var en masse punkterede termoruder. Målte jeg op og bestilte nye ruder til hele huset. Det bliver ruder med med 23 mm termoglas og en u værdi på 1.00 og med varm kant. Jeg bestilte også nye gummilister. Jeg skal give 3600 kr for 15 ruder med gummilister. Så, bliver hans plastvinduer også som nye. Og det må helt klart kunne mærkes på varmeregningen. Lidt tankevækkende . Det er nok noget vi overser lidt det med termoruder. Er ruderne over 15 år og med alukant kan det betale sig at skifte glas. For min søn kan det. Det er så også fordi hans far kan klare opgaven, så han sparer udgiften til håndværkere . :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
pendec

Re: Skifte ældre termoruder ud med nye..

Indlæg af pendec »

Jeg købte nye 2 lags ruder til et par værelser, som nu er med plastik rammer og gummi lister du nævner.. Når der er store temp forskelle, så dugger de gamle med alu kant (fra 2004), de nye er uden dug. :)

De koster desværre, og nu er de også kommet i 3 lags modeller som skulle holde ekstra på varmen. og her skal jeg bruge en 6 helt nye vinduer men jo, det er nok rigtig at de kan hjælpe en del. Og så er producenten jeg får fra (Polen) ikke med tyk kant i ramme, så der skal gøre mere end bare hive gammel ramme ud og sætte ny ind. Øv..
Finn DK
Stoker I
Stoker I
13
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Østhimmerland
Blevet takket: 5 gange

Indlæg af Finn DK »

Vi har et par nye vinduer hvor vi valgte 3 lag glas, fordi vinduesbænken skulle bruges som læseplads.
Her har vi oplevet at ruderne om morgenen kan være duggede udvendig, simpelthen fordi der ikke komme varme nok ud til at holde morgenduggen væk, som på de andre vinduer med 2 lag glas.

Mvh, Finn
22 x 300W, 30 grader, stik syd
SMA 7000TL
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Kender det godt Finn. :great: Har monteret Velux vinduer for nogle. Der var det også duggen udvendig der var et problem. De kunne jo intet se ud. Da, de så fik forklaringen, gav det jo god mening. Det er jo "net op" (som fiskeren sagde) at varmen indefra ikke kan nå ud. Hen ad dagen forsvinder duggen jo..
:)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

3-lags vinduer er standard i Sverige, og mon ikke det er blevet det i DK i nyt byggeri
thermik
Stoker VII
Stoker VII
14
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Indlæg af thermik »

Vi har lige fået lavet energiberegning i forbindelse med salg, vi ville kunne spare 2800.- pr år ved udskiftning af vinduer ca. udgift 80.000 + montage har ingen gang gidet at regne tilbage betalingen da den vil blive ustyrlig lang.. nye termoruder ville kun koste en brøkdel så jeg mener godt det kan svare sig at skifte ruder frem for at skifte hele vinduet såfremt vinduet ellers er iorden.

Tilbage til "Huset"