Laddomat 21 problem

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tinob
Stoker I
Stoker I
6

Laddomat 21 problem

Indlæg af Tinob »

Hej, jeg døjer med et par problemer med min laddomat 21
Den virker ikke ordentligt og sender varmt vand ind i bunden af akkumuleringstanken i opstartningsfasen og ligger hele tiden med en meget højere temperatur end hvad tempaturen er i bunden af tanken hvor den suger fra, eksempel kan den stå således 60g top 60g bund kedel 65g bund mod tank selvom bunden på akkumuleringstanken kun står på 20 grader

Det næste problem er at når fyret er kommet op drift temperatur
Står laddomat således 70g top 70 grader mod bund kedel
Og 50 grader på retur selvom tempaturen i tanken stadig er på 20 grader. Og jeg synes at 70 grader som retur i kedlen er meget, den står en imellem og pletkoger og føler ikke at jeg får fuld udnyttelse af kedlen fordi den lukker for luften

Jeg kunne godt tænke mig en ny termostat ventil i laddomat så retur graderne til kedel kommer længere ned, problemet er jeg ikke ved hvad for en jeg skal vælge, eller hvilken en jeg har pt. Er der nogen der har idé om hvad det er for en ventil jeg har siddende nu hvor retur er 70 grader?

Problemet med at den ikke får nok koldt vand fra tanken tænker jeg må være Tjekventilen
Den eneste jeg har kunne finde på nettet er en tjekventil til en 21-60 er der nogen der ved om den også passer på min den gamle model eller hvor den kan fås?

Det skal lige siges at laddomaten er en brugt jeg har købt, og inden jeg tilsluttetede den har jeg haft det hele skilt ad og renset da det hele var groet fast, både thermostat ventil og tjekventil kommer nok til at løbe op i 800-1000 kr så overvejer om det overhovedet kan svare sig i forhold til at købe en ny, hvis jeg køber en ny laddomat
Er det så muligt at få en der passer til de unioner jeg har siddende i forvejen? Så jeg slipper for at skulle lave noget om på rørene

Fyret er forresten en Atmos dc25gd med to akkumuleringstanke 1000+1200

[attachment=0]20191105_165936.jpg[/attachment
[attachment=0]20191105_165945.jpg[/attachment
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
14
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange

Re: Laddomat 21 problem

Indlæg af vigasproblemer »

Din ladomat fejler ikke noget. efter det du skriver er det en 72 graders termostat der sidder i. det der med at den sender varme ind i bunden af akku tanken nej. når der ikke kommer kølig vand fra tanken, vil støbejernet i ladomaten blive opvarmet af den varme der løber rundt i kræsen. når termometeret imod kedel kommer over 70 til 72 grader vil termostaten begynde at tage lidt vand ind så vil temperaturen imod tanken begynde at falde. da det tyder på at du har trækspjældet for lavt sat ( skal være lukket ved 90 grader) vil kedlen lave for lidt, fordi den temperatur du har ind imod kedlen skal kedlen kunne hæve mindst 12 grader så din kedel burde stå på 84 til 86 grader, det er først når du er deroppe at ladomaten trækker meget vand fra tanken, og uret imod tanken vil så komme næsten ned på 20 grader. hvis du vil have en mindre termostat i, skal du bare have en 60 graders i. hos hedestoker kan du købe en 63 graders termostat patron. en atmos køre ellers bedst ved 85 til 90 grader.
Tinob
Stoker I
Stoker I
6

Re: Laddomat 21 problem

Indlæg af Tinob »

Hej tak for dit svar

Jeg var ellers næsten sikker på at Tjekventilen er defekt
Det nemlig ikke kun pga graderne thermometeret viser, jeg kan nemlig også mærke på røret fra tank til laddomat at det bliver varmere i opstart fasen i forhold til de 20 grader tanken står på i bunden.

Men ja du har nok ret i er det er en 72 patron der sidder i nu kan være jeg skulle prøve at købe en 63 grader patron og se om det er bliver bedre
Det nemlig rigtigt som du skriver jeg har luftspjældet for meget lukket. Jeg har prøvet at køre med hvor luftspjældet lukker ved 90 grader og kedel temeparuren ligger imellem 86-90 men så står den og pletkoger, og nu sat den til så kedel ligger ligger på 80-85 grader og det har hjulpet dog kommer der for lidt luft igennem på den måde. Jeg køre med åben ekspanition på 200 liter forresten, og har omkring 4.5 meter op til vandsøjlen. Synes jeg har læst her på forummet at jo højere den sidder jo flere grader kan fyret klare?

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"