Hej til alle fyrbødere,
Artiklen her er aktuel i mit område, hvor blå blink forskrækkede bedsteborgere fredag aften.
https://www.helsingordagblad.dk/2020/01 ... ploderede/
Hvor mange uafhængige sikkerhedsaggregater har i monteret og har de nogen sinde været i brug...?
Varmeste hilsener Carsten
Damp- bomben i Tikøb
-
- Stoker I
- 12
- Mit fyr: Bioovn fra Hans Jørgensen
- Areal: 110
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 3080
- Dagligt forbrug: 20 kg
- Årligt forbrug: 5 m2 = 3,4 tons
- Har takket: 1 gang
-
- Stoker I
- 12
Re: Damp- bomben i Tikøb
Af sikkerhedssystemer har jeg selv :
- overtryksventil på 2,5 bar på kedlen
- og selvfølgelig åben ekspansionsbeholder
- UPS 45 AMP. batteribackup på pumperne til solfanger og til Bioovn.
- overtryksventil på 2,5 bar på kedlen
- og selvfølgelig åben ekspansionsbeholder
- UPS 45 AMP. batteribackup på pumperne til solfanger og til Bioovn.
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Det hus ser dælme ikke godt ud.
Dog undre jeg mig lidt over artiklen da der står "brændefyr" og det skyldes muligvis et "overtryk i vandtanken."
Går da ud fra at det er åben ekspansion og hvis det er en buffertank det er snak om må der være nogle sikkerhedsventiler der ikke virkede/ikke var monteret.
Dog undre jeg mig lidt over artiklen da der står "brændefyr" og det skyldes muligvis et "overtryk i vandtanken."
Går da ud fra at det er åben ekspansion og hvis det er en buffertank det er snak om må der være nogle sikkerhedsventiler der ikke virkede/ikke var monteret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XVII
- 13
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
Hvis en åben ekspansion er stoppet så siger det bum. Jeg havde en kollega i ølgod hvor væggene på hans fyrhus blev trykket ud da fyret sprang fordi ekspansion var tilstoppet
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Hvad var det der gjorde at en Åben ekspansion kunne være stoppet ???lamborg skrev: 12 jan 2020 12:12 Hvis en åben ekspansion er stoppet så siger det bum. Jeg havde en kollega i ølgod hvor væggene på hans fyrhus blev trykket ud da fyret sprang fordi ekspansion var tilstoppet
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Supporter
- 17
- Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
- Areal: 240
- Brændsel: gran og fyr og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 6900
- Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
- Geografisk sted: lidt syd for herning
- Har takket: 304 gange
- Blevet takket: 397 gange
Tror ikke en åben eks kan stoppe til, med mindre man har monteret service kuglehaner, man utilsigtet har kunnet lukke for. Jeg har også åben eks. derud over har jeg monteret et par sikkerhedsventiler tæt på kedlen. Der er ingen kuglehaner mellem de sikkerhedsventiler og kedlen.
Det er mere, hvis jeg sælger ejendommen, en skønne dag. Så, er der taget højde for den nye ejer ikke kommer galt afsted med mit setup.
Det er mere, hvis jeg sælger ejendommen, en skønne dag. Så, er der taget højde for den nye ejer ikke kommer galt afsted med mit setup.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
-
- Stoker I
- 12
God stil, at ville sikre næste ejer ikke kommer galt afsted. 
Vvs-installationer og fastbrændsel er jo næppe deres valg af ny hobby, de ved med sikkerhed intet om emnet.
Mine kære forældre havde åben ekspansion med tanken placeret på uisoleret, loft med udløb i tagrenden !!!!
Uden sikkerhedsventil på kedlen i brændeovnen, PLUS: de første mange år var der altid " overkogningsfare" pga forkert rørføring direkte på oliefyrets varme-streng til radiatorerne.
Vandet ind i den gamle ABC (heldigvis ret lav kw ydelse på vandsiden) var altså allerede forvarmet til 70 grader af gasfyret og brændeovnen skulle ikke sjatfyres ret meget, før boblelyde og sydelyde gjorde mig rædselsslagen....
Tagrummet er nu isoleret og ny ekspansionsbeholder tømmes til rør der går til kælder.
Men: naboen forærede forældrene en nyere og bedre ABC ovn, den hedder noget med 15..? Og den kan lave varmt vand!! GYS!!
Jeg sætter en 2,5 bar sikkerhedsventil på strengen frem til kedel brændeovn..
Vvs-installationer og fastbrændsel er jo næppe deres valg af ny hobby, de ved med sikkerhed intet om emnet.
Mine kære forældre havde åben ekspansion med tanken placeret på uisoleret, loft med udløb i tagrenden !!!!
Uden sikkerhedsventil på kedlen i brændeovnen, PLUS: de første mange år var der altid " overkogningsfare" pga forkert rørføring direkte på oliefyrets varme-streng til radiatorerne.
Vandet ind i den gamle ABC (heldigvis ret lav kw ydelse på vandsiden) var altså allerede forvarmet til 70 grader af gasfyret og brændeovnen skulle ikke sjatfyres ret meget, før boblelyde og sydelyde gjorde mig rædselsslagen....
Tagrummet er nu isoleret og ny ekspansionsbeholder tømmes til rør der går til kælder.
Men: naboen forærede forældrene en nyere og bedre ABC ovn, den hedder noget med 15..? Og den kan lave varmt vand!! GYS!!
Jeg sætter en 2,5 bar sikkerhedsventil på strengen frem til kedel brændeovn..
-
- Stoker I
- 12
På TV2 Zulu viste programmet "Dumt og Farligt" hvordan en vandvarmer eksploderede og skadede huset den stod i.
Det program har jeg ikke kunne finde, men "Myth Busters" lavede noget tilsvarende:
Fra 1,30 min. går tanken i luften ! Måske er det konstruktionen af beholderen der er uhensigtsmæssig og laver den om til en raket.
https://m.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0
Det program har jeg ikke kunne finde, men "Myth Busters" lavede noget tilsvarende:
Fra 1,30 min. går tanken i luften ! Måske er det konstruktionen af beholderen der er uhensigtsmæssig og laver den om til en raket.
https://m.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0
-
- Supporter
- 17
- Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
- Areal: 240
- Brændsel: gran og fyr og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 6900
- Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
- Geografisk sted: lidt syd for herning
- Har takket: 304 gange
- Blevet takket: 397 gange
Kan også huske det skete i en sommerhus under ombygning. Der var en brændeovn med gris. VVs manden havde afmonteret centralvarmen og proppet af. Det vidste tømrerene ikke så da de frøs fyrede de op. BUM .. Sommerhuset blev meget skadet men ingen kom noget til. Det er når vand bliver til damp. Så, udvider det sig 1700 gange.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.