Hej
Jeg har en Baxi 1,5 og har i de 7 år vi har boet i huset lukket det ned ved denne tid,- evt lidt før afhængig af vejret. Jeg er dog lidt træt af bøvlet med at få det startet op igen til sept-okt når det begynder at blive køligt igen. Der er altid en dims der er gået, en cirkulationspumpe der brokker sig lidt og en masse udluftning af systemet.
Så jeg mangler et par råd, og feedback på hvad i andre gør.
Er der feks meget at spare ved at kører på elvandvarmer i stedet for stokerfyret? Jeg tænker at selve fyret bruger jo strøm ud over træpilleudgiften, og der står op til flere cirkulationspumper og kører til selve varmesystemet. Kan nogen af dem evt slukkes selvom fyret kører. Har 3 stk! En ved fyret, en til varme ovenpå og en til gulvvarme i stueetage (mener at fordelingen er sådan).
Thy,- hvad vil du anbefale af sommerindstillinger?
Tak for hjælpen
Mvh Jan
Sommerkørsel, skal skal ikke
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 201 gange
Re: Sommerkørsel, skal skal ikke
Sluk kedlen, på on/off knappen, men lad den stå med strøm og med kørende pumpe.
Så er du også fri for risikoen med at printene dør eller lignende.
Det gjorde jeg med mit, og det var den største komfort, med vvb på el.
Så er du også fri for risikoen med at printene dør eller lignende.
Det gjorde jeg med mit, og det var den største komfort, med vvb på el.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker V
- 15
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 25 gange
Økonomien kommer an på hvor mange der går i bad/hvor mange piller fyret brænder af på sommer drift?
En løbende bruser kræver +10Kw og koster således omkring 20Kr/t lavt sat.
Hvis du vil undgå at pumpen bliver træls skal den bare køre 5 minuttet et par gange om ugen. Det hjælper også på luften i rørene.
Alternativt kan du fylde lidt afspændingmiddel i en vandslange inden du fylder på systemet. Det forhindre luften I at danne lommer.
Personligt har jeg hisset min solvarme så meget op mit fyr, stort set, kun køre "backup" 7 måneder om året.
Når der ikke er power nok på solvamen afgøre styringen om det er el eller fyr der skal leverer forbrugsvand.
En løbende bruser kræver +10Kw og koster således omkring 20Kr/t lavt sat.
Hvis du vil undgå at pumpen bliver træls skal den bare køre 5 minuttet et par gange om ugen. Det hjælper også på luften i rørene.
Alternativt kan du fylde lidt afspændingmiddel i en vandslange inden du fylder på systemet. Det forhindre luften I at danne lommer.
Personligt har jeg hisset min solvarme så meget op mit fyr, stort set, kun køre "backup" 7 måneder om året.
Når der ikke er power nok på solvamen afgøre styringen om det er el eller fyr der skal leverer forbrugsvand.
-
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 105 gange
- Blevet takket: 292 gange
med uden iltstyring?jancar skrev: 03 jun 2020 15:00 Hej
Jeg har en Baxi 1,5 og har i de 7 år vi har boet i huset lukket det ned ved denne tid,- evt lidt før afhængig af vejret. Jeg er dog lidt træt af bøvlet med at få det startet op igen til sept-okt når det begynder at blive køligt igen. Der er altid en dims der er gået, en cirkulationspumpe der brokker sig lidt og en masse udluftning af systemet.
Så jeg mangler et par råd, og feedback på hvad i andre gør.
Er der feks meget at spare ved at kører på elvandvarmer i stedet for stokerfyret? Jeg tænker at selve fyret bruger jo strøm ud over træpilleudgiften, og der står op til flere cirkulationspumper og kører til selve varmesystemet. Kan nogen af dem evt slukkes selvom fyret kører. Har 3 stk! En ved fyret, en til varme ovenpå og en til gulvvarme i stueetage (mener at fordelingen er sådan).
Thy,- hvad vil du anbefale af sommerindstillinger?
Tak for hjælpen
Mvh Jan
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker VII
- 12
- Mit fyr: Baxi 1,5
- Areal: 273
- Brændsel: Piller Barlinek
- Fremviser gerne i postnummer: 5471
- Årligt forbrug: 9 tons
- Geografisk sted: Søndersø
- Har takket: 12 gange
- Blevet takket: 12 gange
Hej
Tak for input.
Thy,- det er med iltstyring
Vi bor to voksne og et barn på 9 i husstanden. Så vel sammenlagt 20-30 minutters bad om dagen Max.
Kæresten er selvfølgelig glad for gulvvarmen på badeværelset... så kan score point der ved at lade fyret køre..
Jeg har ikke holdt skarpt øje med forbruget pt. Men en ting er pillerne, som jeg ret nemt ville kunne holde styr på. En anden er elektriciteten til pumper og fyr.
Mht at lukke ned,- Hvis der står koldt vand i kedlen,- hvad så med tærring/rust. Hedder det sig ikke at temp skal være over 60 C for at undgå det.
Jeg vil tune det ind mht indstillinger, og så ser jeg lige hvor vi ligger henne med forbruget. Har fået lidt ekstra piller hjem i år, da jeg købte et helt læs sammen med naboen, og derfor kunne spare en del på den front.
Mvh Jan
Tak for input.
Vi bor to voksne og et barn på 9 i husstanden. Så vel sammenlagt 20-30 minutters bad om dagen Max.
Kæresten er selvfølgelig glad for gulvvarmen på badeværelset... så kan score point der ved at lade fyret køre..
Jeg har ikke holdt skarpt øje med forbruget pt. Men en ting er pillerne, som jeg ret nemt ville kunne holde styr på. En anden er elektriciteten til pumper og fyr.
Mht at lukke ned,- Hvis der står koldt vand i kedlen,- hvad så med tærring/rust. Hedder det sig ikke at temp skal være over 60 C for at undgå det.
Jeg vil tune det ind mht indstillinger, og så ser jeg lige hvor vi ligger henne med forbruget. Har fået lidt ekstra piller hjem i år, da jeg købte et helt læs sammen med naboen, og derfor kunne spare en del på den front.
Mvh Jan
-
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 105 gange
- Blevet takket: 292 gange
hvis kedlen er ret tæt og ingen falsk luft..jancar skrev: 04 jun 2020 08:18 Hej
Tak for input.
Mvh Jan
L0,3 så er den på minimum
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
Flemming Illum Nielsen

Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker XVI
- 12
- Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
- Areal: 160 + 60 i værksted
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4990
- Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
- Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
- Har takket: 44 gange
- Blevet takket: 92 gange
Sådan en Baxi med iltstyring bruger ca. for 5 kr. strøm i døgnet.jancar skrev: 04 jun 2020 08:18 Hej
Tak for input.
Mvh Jan
Skriver ca. fordi hastighed på blæser og snegl køretid + pausefyring kan variere fra sted til sted.
+ dine cirkulationspumper.
Lad os sige 3 pumper a 30W, det er også ca. 5 kr. i døgnet.
Det løber op.....
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
-
- Stoker VII
- 12
- Mit fyr: Baxi 1,5
- Areal: 273
- Brændsel: Piller Barlinek
- Fremviser gerne i postnummer: 5471
- Årligt forbrug: 9 tons
- Geografisk sted: Søndersø
- Har takket: 12 gange
- Blevet takket: 12 gange
Tak for det T-mek,- lige sådan noget info jeg søgte.
Med pilleforbrug, som jeg lige er ved at måle lidt på,- ja så bliver det alligevel til noget.
Jeg tror at jeg lukker ned for den som jeg plejer,- lader være med at tappe vand af og kører med pumperne en gang imellem.
Tak for input
Mvh Jan
Med pilleforbrug, som jeg lige er ved at måle lidt på,- ja så bliver det alligevel til noget.
Jeg tror at jeg lukker ned for den som jeg plejer,- lader være med at tappe vand af og kører med pumperne en gang imellem.
Tak for input
Mvh Jan