Styring af VVB i anlæg m. gulvvarme og radiatorer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Uffe Merrild
Stoker II
Stoker II
1
Mit fyr: Atmos DC 25S
Areal: 251
Brændsel: Rødgran
Årligt forbrug: 11 ton
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Styring af VVB i anlæg m. gulvvarme og radiatorer

Indlæg af Uffe Merrild »

Hej Stokerpro.
Jeg har et fyrrum udenfor huset med 2000l akku. Min VVB er i kælderen og sidder på samme fremløb som resten af huset. Her er radiatorer og gulvvarme. De tre forbrugere kræver jo ikke samme fremløbstemperatur, så for at minimere tabene, har jeg tænkt lidt på følgende idé:

Det er en Eldom 150ltr VVB. Den måler fremløbstemp fra akku og åbner flow via en motorventil, når VVB midtertemp er 8c under fremløb. Så flower vandet i omtrent 12 minutter til VVB er 3c under fremløb. Motorventil lukker herefter igen og afventer VVBen afkøles.

Jeg har ikke før haft en motorstyret fremløbsregulering på, den kommer i næste uge. Det er en ESBE CRC211 m. udeføler. Den har en ekstra indgang, som hvis man kortslutter m. kontakt (fx ur eller lign) så kan man parallelforskyde fremløbskurven.

Min idé er at køre fremløb langt ned, fx til 35c hvor gulvvarmen får nok her i sommeren, og så med uret vil jeg hæve fremløb til 65c af og til. Så "opdager" VVB'en at fremløb er steget og den åbner motorventil og varmer sig op og lukker derefter. Bagefter går fremløb tilbage til 35c men afkøler ikke VVB, da den er lukket m. motorventilen. Så vil jeg fx vælge at hæve fremløb 2 gange i døgnet til 65c og varme VVB'en op. Fx kl 5 om morgenen og kl 5 om aftenen. Det er ret ligetil med ledninger osv men der er ikke noget feedback fra VVB til ESBE styringen. VVB må bruge strøm, hvis den mangler varme udover de to tidspunkter (kan jo justeres med uret, der kan jeg lave mange flere skift).

Sådan her kunne det se ud for temperaturerne:
Tidsstyring af VVB.jpg
Jeg har alternativt tænkt på, om en mere avanceret og præcis løsning er værd at gå efter: Jeg kunne sætte en termostat på VVB'en, som kan bede om at hæve fremløbet til ca 65c via kontakten til ESBE styringen og så lade VVB'ens signal til motorventil sidde parallelt på ESBE indgangen, således VVB holder kontakten lukket efter termostaten selv holder op med at kalde på varme. Så holder ESBE ventilen fremløbet på 65c indtil VVBen er 62c i midtertemperatur.

Fx termostat kald ved 50c og herfra opladning til 62c i VVB. Dette for at reducere antal af varmekald pga. tab osv.

Jeg ser frem til jeres svar.
Mvh. Uffe
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Styring af VVB i anlæg m. gulvvarme og radiatorer

Indlæg af svanggaard »

Jeg bruger denne styring i mit varmesystem. Den fungerer upåklageligt, og har en alarmudgang du evt. kan bruge til at styre varmepatronen.

Jeg kører med fast fremløbstemperatur til huset (60C). Jeg har velisolerede løgstørrør, så varmetabet er beskedent. Jeg har alligevel haft de samme overvejelser som dig, men har valgt en anden fremgangsmåde. Jeg tænder og slukker simpelthen cirkulationspumperne vha. et tidsskema. Overordnet starter pumperne kl 5 om morgenen - så er der varmt vand kl. 6. Pumperne standses mens vi er på arbejde, men tændes igen en times tid inden vi kommer hjem, og slukkes ved 22-tiden. Desuden tændes pumperne, hvis der er behov for rumvarme.

I praksis kører pumperne samlet 1-2 timer dagligt i sommerperioden. Om vinteren kører de 18-20 timer dagligt. Når pumperne er slukket, er der i sagens natur intet rørtab. VVB er blot monteret med mekanisk returtermostat (FJVR). I princippet kan opgaven løses med et par tænd/sluk ure.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"