Hjælp til regulering af Atmos DC25S fra 2009 søges

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
ChristianK
Stoker I
Stoker I
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 2 gange

Hjælp til regulering af Atmos DC25S fra 2009 søges

Indlæg af ChristianK »

Vi har et ældre Atmos fyr. Det har kørt ok, men jeg har haft en mistanke om at det bør reguleres. Jeg fandt en manual fra 2011 (se vedhæftede billeder), som jeg simpelthen ikke forstår til fulde.

Jeg søger en venlig sjæl som via facetime/telefon eller andet kan hjælpe mig med at indregulere fyret når det er i drift. Alternativt henvise til en instruktionsvideo elign. Jeg har skimmet rigtig mange forums igennem - uden held.

Mit største problem er, at jeg mangler at få indstillet og testet trækregulatoren og røggastermostaten - således at fyret slukker blæseren og lukker for trækket hvis fyret bliver for varmt. Da jeg startede fyret op til fyringssæsonen havde pumpen sat sig, og fyret var ved at gå i kog, og derved opdagede jeg at spjældet bagpå ikke lukkede eller blæseren stoppede. Via samtale med Hedestoker blev jeg anbefalet af skifte termometer og driftstermostat - hvilket jeg har gjort. Når jeg nu fyrer op til en driftstemperatur på omkring 85 gr. står spjældet åben i tæt på 90 grader og flytter sig kun, hvis jeg drejer ned på honeywell regulatoren. Jeg mener kæden skal flyttes, men må også være ærlig at sige, at jeg er i tvivl om trækregulatoren er defekt.

Hele sammenspillet mellem driftstermostat, røggastermostat og trækregulatorspjæld forstår jeg ikke til fulde (udklip fra manual) vedhæftet).

Håber der er en der kan hjælpe derude 🤞🤞
Skærmbillede 2024-09-21 093945.png
Skærmbillede 2024-09-21 093938.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Hjælp til regulering af Atmos DC25S fra 2009 søges

Indlæg af John Skov Jensen »

Drifttermostaten skal slukke ved ca 90 grader, når kedlen er blevet varmere end normal drift, f.eks når akku er ved at være fyldte helt op.
Under alm drift skal den aldrig slukke

Trækregulatoren, er det komponent (sammen med ladeventilen) der regulerer kedeltemperaturen. Den styres af honeywell regulatoren. På den er der en gradindeling, stil den på f.eks. 90 grader, det er ikke kritisk om den står på 80 eller 90, dens temp. endstilling bruges ikke direkte. Når kedel er kold vil armen på honeywell regulatoren pege opad, ved stigende kedeltemp. vil den sænkes. Derved lukkes der for luftspjældet. Ved normal drift på ca 85-90 grader vil spjældet stå nogle cm åben, stiger kedeltemp pga akku er fyldt vil først suger slukke og kort efter vil spjældet være helt lukket. Der sidder en lille skrue der gør at "helt lukket" faktisk gør at den står en lille smule åben. Positionen af spjældet justeres med kædens længde.

Røggas termostatens eneste opgave er at slukke for suger og ladeventil når træet er brændt helt væk og røggas temp falder.
ChristianK
Stoker I
Stoker I

Indlæg af ChristianK »

Hej John.

Mange tak for dit svar :) I hovedtræk er jeg helt med på hvad funktionen er på de forskellige dele. Kort fortalt, så er jeg usikker på hvor jeg skal stille driftstermostat, røggastermostat og trækregulator (både i grader, men også justering af kædens længde og vinkel på stangen). Derud over er jeg usikker på, om der er dele der er defekte på fyret - særlig trækregulatoren.

Driftstermostat
I går havde jeg fyret (kedel temp oppe på ca. 95 gr), og der kørte fyret videre uden tegn på at stoppe. Det gør mig utryg. Trækregulatoren lukkede ikke, og driftstermostaten lukkede ikke. Skal jeg forstå det sådan, at når kedel rammer de 90 gr, så drejer jeg ned på driftstermostaten, så fyret stopper? Og er det her jeg sætter en markering på frontpanelet, og lader driftstermostaten stå på dette mærke fremover?
I så fald vil indstillingen være tæt på min - mærket, og ikke i nærheden af maks-mærket, hvor det står nu.

Røggastermostat
Den kører fra start til et godt stykke tid efter fyret er brændt ud. Dette fortæller mig, at den ikke er indstillet korrekt. Hvordan finder jeg den rette indstilling på dette?

Trækregulator
Jeg har en mistanke om at termostaten i trækregulatoren er defekt/har sat sig. I går justerede jeg på armens position og kæden. Jeg indstillede temp på 75 gr - her var armens position lidt over vandret. Jeg justerede kædens længde så spjældet ikke længere stod ud i 90 gr, men i stedet stod omkring 2 cm åben. På selve armen satte jeg en strip, hvor jeg lavede et mærke, så det flugtede på toppen af kedlen. Derved kunne jeg holde øje med den, når temp steg. Efter ca. 3 t fyring toppede temp i fyret på 95 gr og aku tank på 80 gr. Spjældet havde måske flytte sig en minimal smule. Mærket på strippen var sænket ca. 5 mm. Det fortæller mig, at trækregulatoren ikke virker efter hensigten. For at undgå at skulle have vand af systemet, tænker jeg at ringe til Hedestoker i næste uge og spørge om man kan skifte termostaten i trækregulatoren, uden at skulle afmontere denne. Jeg kan se de har denne: https://www.hedestoker.dk/4391-termosta ... lator.html Men jeg kan ikke finde en vejledning til at skifte den. Ved nogen om det kan lade sig gøre?

På forhånd tak
Christian
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

ChristianK skrev: 22 sep 2024 11:09 Hej John.

Mange tak for dit svar :) I hovedtræk er jeg helt med på hvad funktionen er på de forskellige dele. Kort fortalt, så er jeg usikker på hvor jeg skal stille driftstermostat, røggastermostat og trækregulator (både i grader, men også justering af kædens længde og vinkel på stangen). Derud over er jeg usikker på, om der er dele der er defekte på fyret - særlig trækregulatoren.

Driftstermostat
I går havde jeg fyret (kedel temp oppe på ca. 95 gr), og der kørte fyret videre uden tegn på at stoppe. Det gør mig utryg. Trækregulatoren lukkede ikke, og driftstermostaten lukkede ikke. Skal jeg forstå det sådan, at når kedel rammer de 90 gr, så drejer jeg ned på driftstermostaten, så fyret stopper? Og er det her jeg sætter en markering på frontpanelet, og lader driftstermostaten stå på dette mærke fremover?
I så fald vil indstillingen være tæt på min - mærket, og ikke i nærheden af maks-mærket, hvor det står nu.
Ja, når kedlen rammer 90 grader, justerer du på termostaten så sugeren stopper, nå temp så falder et par grader, vil den starte igen

Røggastermostat
Den kører fra start til et godt stykke tid efter fyret er brændt ud. Dette fortæller mig, at den ikke er indstillet korrekt. Hvordan finder jeg den rette indstilling på dette?
Når træet netop er brændt ud, stilles røggas termostaten så røggas sugeren slukker. Ved næste fyring kan du kontrollere om indstillingen passer eller skal justeres lidt
Bemærk denne skal drejes ned på 0 hvergang kedlen startes op med en ny fyring, (med mindre der laves en lille øndring med et tidsrerelæ og noget kabel)

Trækregulator
Jeg har en mistanke om at termostaten i trækregulatoren er defekt/har sat sig. I går justerede jeg på armens position og kæden. Jeg indstillede temp på 75 gr - her var armens position lidt over vandret. Jeg justerede kædens længde så spjældet ikke længere stod ud i 90 gr, men i stedet stod omkring 2 cm åben. På selve armen satte jeg en strip, hvor jeg lavede et mærke, så det flugtede på toppen af kedlen. Derved kunne jeg holde øje med den, når temp steg. Efter ca. 3 t fyring toppede temp i fyret på 95 gr og aku tank på 80 gr. Spjældet havde måske flytte sig en minimal smule. Mærket på strippen var sænket ca. 5 mm. Det fortæller mig, at trækregulatoren ikke virker efter hensigten. For at undgå at skulle have vand af systemet, tænker jeg at ringe til Hedestoker i næste uge og spørge om man kan skifte termostaten i trækregulatoren, uden at skulle afmontere denne. Jeg kan se de har denne: https://www.hedestoker.dk/4391-termosta ... lator.html Men jeg kan ikke finde en vejledning til at skifte den. Ved nogen om det kan lade sig gøre?
Jeg tænker din trækregulator er defekt. Min egen flytter armen ca 90mm i punktet der hvor kæden er monteret, fra kold kedel til fuldt opvarmet.
Jeg har aldrig prøvet at skifte termoastatelementet, men tænker det bør være helt simpelt at skrue fra hinanden. Og jeg vil tro elementet kan skiftes uden at tage vand/tryk af kedlen

På forhånd tak
Christian
ChristianK
Stoker I
Stoker I

Indlæg af ChristianK »

Tusind tak John - det var super brugbare svar. Glæder mig nu ligefrem til lave indstillingerne på fyret - så snart jeg har fået skiftet trækregulator termostaten :)
ChristianK
Stoker I
Stoker I

Indlæg af ChristianK »

Opdatering. Har bestilt og modtaget en ny termostatelement i trækregulatoren. Det var tydeligt at den gamle var defekt, og havde sat sig. Det var faktisk ikke kompliceret at skifte den, hvilket kunne ske uden at tage vand af systemet.

Tilbage til "Fastbrændsel"