Vi har en Baxi Muiltiheat med iltstyring som opvarmer vores 300 år gammel bindingsværkshus med stråtag. Vi har langt fra den mest velisoleret hus, så det er ofte ret koldt i huset, selv når vi skruer op for radiatorerne.
På det sidste så lægger jeg dog mærke til, at huset er helt nede på 14 grader, og radiatorerne nede på den anden side af huset er kolde, men vores fyr kører stadig på helt lav blus - nogle gange med blæseren helt nede på laveste niveau.
Er der nogen der ved hvor jeg skal begynde at fejlsøge med hvorfor den ikke arbejder mere for at varme huset op? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at forstå bedre hvordan hele systemet fungerer, da vi har flyttet til hus med pillefyr for nylig, og jeg forstår stadig ret lidt. Eller hvem man skulle kontakte her på Sydvestfyn, for at få besøg af en der kan hjælpe med at vejlede os?
Tak! Paul
Kold hus med Baxi Multiheat
-
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 105 gange
- Blevet takket: 292 gange
Re: Kold hus med Baxi Multiheat
ja flere tingpaulr skrev: 16 dec 2024 14:51 Vi har en Baxi Muiltiheat med iltstyring som opvarmer vores 300 år gammel bindingsværkshus med stråtag. Vi har langt fra den mest velisoleret hus, så det er ofte ret koldt i huset, selv når vi skruer op for radiatorerne.
På det sidste så lægger jeg dog mærke til, at huset er helt nede på 14 grader, og radiatorerne nede på den anden side af huset er kolde, men vores fyr kører stadig på helt lav blus - nogle gange med blæseren helt nede på laveste niveau.
Er der nogen der ved hvor jeg skal begynde at fejlsøge med hvorfor den ikke arbejder mere for at varme huset op? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at forstå bedre hvordan hele systemet fungerer, da vi har flyttet til hus med pillefyr for nylig, og jeg forstår stadig ret lidt. Eller hvem man skulle kontakte her på Sydvestfyn, for at få besøg af en der kan hjælpe med at vejlede os?
Tak! Paul
blæser hastighed siger ikke noget med mindre baxien er utæt falsk luft
hvad er set?
hvilken shunt er der monteret?
hvor på sydFyn?
jeg ved en del om baxi delen og forklarer gerne om det
billder fra fyrrummet gerne rørføring osv
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 80 gange
- Blevet takket: 67 gange
Har du nogle radiatorer som er varme ?
For hvis du har både kolde og varme radiatorer, så er det næppe fyret som er skyld i den manglende varme.
Og så skal fejlsøgningen nok starte et andet sted.
Men er det fyret, så er du i gode hænder ved Thy, - han er 100 meter mester i Baxi Multiheat.
For hvis du har både kolde og varme radiatorer, så er det næppe fyret som er skyld i den manglende varme.
Men er det fyret, så er du i gode hænder ved Thy, - han er 100 meter mester i Baxi Multiheat.
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
er fyret oppe i temperatur ?paulr skrev: 16 dec 2024 14:51 Vi har en Baxi Muiltiheat med iltstyring som opvarmer vores 300 år gammel bindingsværkshus med stråtag. Vi har langt fra den mest velisoleret hus, så det er ofte ret koldt i huset, selv når vi skruer op for radiatorerne.
Tak! Paul
Hvis ja, kan det kan jo være shunt der hænger
Tak for input!
Jeg bor i Haastrup, tæt på Haarby.
Set er 70
Fremløb 71
Retur 66
Jeg ved ikke hvad en shunt er. Der er en Grundfos pumpe der går fra Baxien over i nogle rør der så fordeler sig mellem mit udehus og så hovedhuset. På de rør mod udejhuset er der endnu en grundfos pumpe, og så en termostat (en af de hvide farvet som man drejer), som er skruet helt nede. Mod huset ser jeg ikke noget her i samme rum hvor pillefyret er, men mener der kunne være noget oppe på loftet i hovedhuset.
Jeg har sat delt billeder her: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Håber det hjælper! Jeg kan sagtens lave en lille video hvis det kunne hjælpe mere.
Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg ikke har været verdens bedste til at rense fyret så tit det sidste års tid. Jeg gav den en ordentlig rensning her i sidste uge og opdagede at der var virkelig meget aske der sad inde bagved de der rør der har løse metalstænger i - det var meget svært at få det ud, så jeg endte med at bruge støvsugeren - bliver nok nødt til at anskaffe mig en askestøvsuger næste gang tænker jeg.
Så det kan nok ikke udelukkes at noget af problemet kunne også være manglende rengøring af brændekammeret - hvis det kan føre til nedsat funktion?
Jeg bor i Haastrup, tæt på Haarby.
Set er 70
Fremløb 71
Retur 66
Jeg ved ikke hvad en shunt er. Der er en Grundfos pumpe der går fra Baxien over i nogle rør der så fordeler sig mellem mit udehus og så hovedhuset. På de rør mod udejhuset er der endnu en grundfos pumpe, og så en termostat (en af de hvide farvet som man drejer), som er skruet helt nede. Mod huset ser jeg ikke noget her i samme rum hvor pillefyret er, men mener der kunne være noget oppe på loftet i hovedhuset.
Jeg har sat delt billeder her: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Håber det hjælper! Jeg kan sagtens lave en lille video hvis det kunne hjælpe mere.
Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg ikke har været verdens bedste til at rense fyret så tit det sidste års tid. Jeg gav den en ordentlig rensning her i sidste uge og opdagede at der var virkelig meget aske der sad inde bagved de der rør der har løse metalstænger i - det var meget svært at få det ud, så jeg endte med at bruge støvsugeren - bliver nok nødt til at anskaffe mig en askestøvsuger næste gang tænker jeg.
Så det kan nok ikke udelukkes at noget af problemet kunne også være manglende rengøring af brændekammeret - hvis det kan føre til nedsat funktion?
Senest rettet af paulr 17 dec 2024 11:05, rettet i alt 1 gang.
Ja, der er i hvert fald noget varme der kommer igennem til huset, og jeg mener ikke der er nogen radiatorer der er helt kolde. Men det virker for os som om der bare ikke helt kommer varme nok igennem.Jens skrev: 16 dec 2024 18:02 Har du nogle radiatorer som er varme ?
-
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 105 gange
- Blevet takket: 292 gange
Ok fejl 1 der er lys i driftformsknapen så låst på lav den med prik på. Det har stor betydning hvis Baxi en er optimeret i indstillinger
Set hæv den til 75 gerne 80 så sker der noget.
Det er rimelig tæt på for mig kunne godt komme og se og fortælle om Baxien
Set hæv den til 75 gerne 80 så sker der noget.
Det er rimelig tæt på for mig kunne godt komme og se og fortælle om Baxien
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
Flemming Illum Nielsen

Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
bare for at helt at udelukke at dine ventiler i radiatorerne ikke hænger. Har du motioneret radiatorventilerne i hver radiator?paulr skrev: 17 dec 2024 11:04 Ja, der er i hvert fald noget varme der kommer igennem til huset, og jeg mener ikke der er nogen radiatorer der er helt kolde. Men det virker for os som om der bare ikke helt kommer varme nok igennem.
https://www.bolius.dk/saadan-faar-du-va ... igen-26455
Ja, tak for at du spørger - det er tjekket.Bri_Jac skrev: 17 dec 2024 12:37 bare for at helt at udelukke at dine ventiler i radiatorerne ikke hænger. Har du motioneret radiatorventilerne i hver radiator?
https://www.bolius.dk/saadan-faar-du-va ... igen-26455
Jeg fik en rigtig god snak med Thy over telefonen og det virker som om der er styr på det her - primært har vi skruet op for fremløbstempreturen. Så skal jeg rense mine turbulator meget grundigere - det var ikke gjort rigtigt indtil nu.
-
- Stoker VII
- 18
- Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
- Areal: 205
- Brændsel: lidt af hvert.
- Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Nordjylland
- Har takket: 13 gange
- Blevet takket: 25 gange
Kan også være et snavsefilter der skal renses et sted i systemet, er de meget beskidte så kan cirkulationspumpe ikke pumpe vandet ordenligt rundt.
Mvh
Lcb
Lcb