Multisplit spørgsmål

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
12
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 20 gange

Multisplit spørgsmål

Indlæg af Carslen »

Først god bagjul icon_cheesygrin.gif

Jeg har en Mitsubishi multisplit luft/luft i mit værksted og undrer mig over hvorfor man ikke kan køre den ene inderdel som ventilation mens den anden lave varme/kulde. Bruger den tit til at skabe cirkulation, men det vil den ikke, hvis den anden del kører.
Kan forstå den ikke kan lave både varme og kulde på en gang, men ventilationen burde den, eller hvad? Er det en teknisk grund til det eller en software begrænsning?
I vejledningen er det nævnt at det ikke virker, men prøver at forstå hvorfor. :shock:
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Multisplit spørgsmål

Indlæg af Smoelfen »

Carslen skrev: 25 dec 2024 14:33 Først god bagjul icon_cheesygrin.gif

Jeg har en Mitsubishi multisplit luft/luft i mit værksted og undrer mig over hvorfor man ikke kan køre den ene inderdel som ventilation mens den anden lave varme/kulde. Bruger den tit til at skabe cirkulation, men det vil den ikke, hvis den anden del kører.
Kan forstå den ikke kan lave både varme og kulde på en gang, men ventilationen burde den, eller hvad? Er det en teknisk grund til det eller en software begrænsning?
I vejledningen er det nævnt at det ikke virker, men prøver at forstå hvorfor. :shock:
Multisplit betyder at de to varmeveksler-flader i de enkelte inderdele ( dem som afleverer varme eller kulde til luften ) kører i parallelt mht. kølemiddel. Dvs. at de to flader samtidig er varme eller kolde, afhængig af hvad varmepumpen er sat til at levere. Visse maskiner har påbygget ventiler således at en enkelt flade kan "stoppes af" for gennemstrømning af kølemiddel, og den enkelte inderdel kan dermed kun benyttes som blæser. Minder lidt om et 2 strenget radiator system, enten er der lukket for radiatoren og den er kold, eller også er der åbent for radiatoren og den afleverer varme sammen med de andre radiatorer. Jeg mangler stadig at se anlæg hvor kondensatorfladen kan bypass ‘es således blæseren kun blæser :) Her er vurderingen nok at det er nemmere at stille en simpel gulvventilator op :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
12
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 20 gange

Re: Multisplit spørgsmål

Indlæg af Carslen »

Tak. Det giver mening. Var forsigtig optimist😃
Ja en alm blæser kan gøre det, mem ville jo. Ære nemmee bare at bruge den allerede er tilstede 😄
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Tilbage til "Varmepumper"