Vvb genbrug som buffertank, afsyring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 17 gange

Vvb genbrug som buffertank, afsyring

Indlæg af pso »

Jeg vil genbruge den gamle vølund QMC 150 som buffertank med solspiral, og elpatron for vp. Den skal åbnes og renses mekanisk for kalk, det har jeg prøvet
Spørgsmålet er det er nok kun at spule den eller den skal afsyres.
Hvad er den bedste måde at afsyre på, hvor kraftig syre?
Under alle opstændigheder montere jeg et snavs filter. Men det skal jo ikke. stoppe for hurtigt til.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Vvb genbrug som buffertank, afsyring

Indlæg af Bri_Jac »

kan du ikke lave en løsning med eddike og en pumpe,så du slipper for at skære den op, for at svejse den sammen igen bagefter?
hvis du anvender den som buffertank, hvorfor skla du lige pludselig anvende snavsfilter? du har vel allerede snavsfilter på retur til din nuværende akkutank? eller til kedel?
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13

Indlæg af pso »

Jeg er ved at lave om fra Woody til monoblok vp. Tror faktisk der var snavs filter. Men snavs filter er vigtig for vp. Opskæring etc er helt sikkert ikke relevant, det er en vølund QMC so e bla genbruges fordi den er mindre grim en de fleste andre. Jeg har også tænkt på pumpe og eddike syre. Nu er den taget ned og åbnet i bunddæksel. Så jeg kan også bare vende den på hoved og fylde den op med eddikesyre. Jeg spuler den først for det løse,, hvor mange procent eddikesyre tænker I der skal til, 1,2 eller 3%
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

jeg tror bare du skal prøve med den eddikesyre du har, og skulle det gå for hurtigt med afstyring, hvilket jeg ikke tror, så kan du jo "altid" stoppe processen ved at fortynde det op med rigeligt vand
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13

Indlæg af pso »

Da jeg ikke kunne finde info måtte jeg så selv igang med undersøge det. Et par af de afbankede skaller i bunden af en spand.Så hældte jeg 2% kold eddikesyre i. Der skete ikke noget i koldt vand starte en reaktion ( hvide boller fra skallerne) først omkring 8%. I varmt ca 45 grader startede reaktion omkring 4% og fik først rigtig fart ved 5%> så 30% der noget af syren gradvis bliver neutraliseret skal vi alt nok op på omkring 7% ved varmt vand. Dvs ca 35 L 30% eddike syre.
Så jeg testede også saltsyre. Saltsyre er en ikke oxyderende syre og modsat f.eks svovlsyre angriber den derfor ikke kobber, emalje kan blive misfarvet men tæres heller af saltsyre. Her fik jeg reaktion ved 2% i koldt vand og 1% i varmt vand. Jeg vendte bunden op, tog den gamle anode ud og så jeg fyldte den med varmt vand og 5L 30% saltsyre, hvilket svarer til ca 1%. Efter godt 1 time sydede den ikke mer, jeg pumpe lidt ud over et skaller i en spand og konstaret at dermr rigtig skete noget. Så syre indholdet var faldet. Derfor tilsatte jeg yderligere 2.5L. ventede 1 time til den ikke sydede mere og testede igen på skaller. Nu var der en svag reaktion, ergo var der stadig lidt syre tilbage. Jeg pumpede det hele ud + 2 gange koldt skyllevand. Til at pumpe and endte jeg en billig HN bornaskine pumpe med 1/2" slange og en 18V kraftig skruemaskine samt en limklemme. Og et elektriker rør til at få sugeslange helt i bund.
Udpumpning gik hurtigere end påfyldning pga kortere slange.
Jeg afladede næsten alle mine Metabo batterier. 8A+3A+3A+2A+2A ialt 18A timer. Nb med den kineser pumpe jeg har haft i mange år skal skruemaskine køre baglæns fir at virker optimal. Inden start fik pumpe en gang glidespray på lamellerne.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13

Indlæg af pso »

Tanken er vendt normal på et par klodser så det sidste vand kan løbe ud.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"