Uden at være den store Baxi ekspert (til trods for jeg selv har en 1,5) tror jeg følgende er sket:
Der har været en lille skade hvor brudet er sket, og den er sandsynligvis synlig.
Når akslen arbejder, kommer der en lille belastning omkring skaden.
Denne belastning får skaden til at vokse til en revne og tilsidst bliver brudet så stort at det giver efter.
Hvis dette er tilfældet, vil brudet have karakter som ringe fra et træ (men meget fine) samt form som en muslingskal. Fænomenet kaldes et træthedsbrud, og jeg kender det fra havarirapporter i flybranchen.
Det kan selvfølgelig også være en støbefejl, og det vil også kunne ses i brudet.
Holder min teori, ville brudet komme under alle omstændigheder, men jo større belastningen er, des hurtigere brud.
Kan du evt. tage nogle macro billeder af brudfladerne og lægge dem ud?
Det er mig bekendt en sikring, som slår sneglemotoren fra, hvis der komme noget i klemme.
Bare et gæt.
Walder
