JesperKonge skrev:Jeg har i december købt et hus med et Atmos DC25SD.
Nu er jeg kommet over at male osv, så nu er tureren kommet til at kigge lidt mere på fyret, end bare at smide brænde i. Det kunne jo være man kunne hente noget
Kom til at læse i manualen til laddomaten, der er de forskellinge faser den "kører" beskrevet.
Mit "problem" er, at mit fyr kører tæt ved kogegrænsen (kan nogle gange høre det "stød" koger lidt), det kan holdes nede på driftsthermostaten, men det kan vel ikke passe at fyret ikke bare skal smide noget varme over i akku-tanken?
Et konkret eks er (aflæst på ur'erne) retur fra tank 40*c, ind i fyr 78*c, "ud af fyr" 85*c. Hvis jeg lader driftthermostaten kører temp op til 90*c ligger ind i fyr stadig på ca 78*c
I følge manualen burde "ind i fyr" falde yderligere eksemplet i manualen 66*c ind i fyr ved 90*c ud...
Fyret kører jo ikke helt optimalt når det skal "holdes nede" for ikke at blive for varmt.
Er det en defekt thermostat eller en forkert? eller noget helt andet der er galt?
Tror ikke den er defekt, laddomaten på min Atmos 32 kw opfører sig præcis identisk med din, når den er monteret med en 78*c termostat.
Har skiftet til 72*c termostat, den følger normalt med, så måske kan du finde den et sted.
Så vil fremløb til tank ligge på 74-80 *c i starten, og retur til kedel på 60 - 68*c, det har virket helt kanon for mig, - nu fyrer den først de 1800 L akku op til 76-78 *c og så fylder den op til 90 *c til sidst, hvor returen så er steget til de 74-76 *c.
Det tager ikke nær så lang tid at varme tanken op, og fyret kører på fuld knald med masser luft, da den ikke når så højt op, at den lukker luftspældet helt i (minus de 15 mm minimumsåbning).
Jep, det koster lidt i højere røgtemp, men brændselsforbruget er faldet og der er skåret timer af opvarmningstiden.
Så faktisk en rigtig win-win

for irritationen over de små pletkogninger, man kunne høre, - det er jeg også sluppet af med.
Ps : Prøv lige at tage de 3 termometre af og sammenlign dem i en gryde varmt vand, jeg har en der viser rigtigt, en der viser 2 grader for lidt og en som viser 5 grader for lidt, sammenholdt med testet kviksølvstermometer.