Nu har jeg indledt en test, som allerede viser lovende resultater.
Mine 120 rør står på et 6 graders pap-tag. For 7 dage siden ydede de med min opsætning 54KW på en dag med fuld sol.
Jeg har længe gået og tænkt på hvad jeg kunne gøre for at få mere ud af dem.
Det billigeste forsøg jeg er kommet på er 30 kvm alufolie til godt 200kr ialt.
Det er lagt under fangere og bagved, klæbet fast med almindelig tagklæber. I går havde jeg fuld sol til kl. 14:30. Her var anlægget allerede 5KW foran den forige og hidtil bedste måling.
Så kom der skyer, som dominerede resten af dagen. Men resultatet for dagen blev alligevel 56KW.
En anden interessant observertion er at normalt stiger temperaturen om morgenen, men når solen når et vist punkt, falder denne stigning, da det passer med at solen skinner i en lige linie på langs af rørene.
Dette fald udebliverhelt - nu stiger temperaturen kronisk, og kl. 7:30 til morgen var fanger temperaturen 44 grader, og anlægget var allerede startet. For 7 dage siden var temperaturen kun 32 grader, og anlægget startede først 07:34 den dag.
Så umiddelbart ligner dette en forbedring på mindst 10%.
Det giver da stoft til eftertanke.
Har man muligheden når man skal etablere solvarme, da anvend et tag med meget flad hældning, og brug blankt bliktag, som kaster overskydende stråler tilbage.
Mit aufolie vil jo ikke holde ret længe, men det er da et billigt forsøg

Er der nogen der har tilsvarende erfarringer?
Jeg vil ikke have reflektore lige under rørene, som man kan købe, for det hindre for at få effekt, når solen skinner ind bag fra.
Walder