Jeg står over for at bygge et nyt 200 kvm 1 ½ plans hus på landet, og så vil jeg have fyrrum ovre i den gamle stald.
Jeg vil gerne fyre med fastbrændsel i en underforbrænings kedel om vinteren men samtidig have komforten ved at en pillebrænder automatisk tager over når der mangler varme i akku tanken.

Men man kan jo ikke pt. få en underforbrændings kedel der kan det hele automatisk
Jeg overvejer derfor en Atmos eller Orlan underforbrændings kedel på en gammel 1200 L olie tank. Er der gode erfaringer med de her lidt billigere kedler? Jeg vil ikke betale det dobbelte for en mærkevare hvis kvaliteten er mere eller mindre den samme.

Planen er at når der kun er 15 % varme tilbage i lager tanken at pille fyret skal starte op og køre 100% ydelse. Til der er ca 30 – 40% 70 c varmt vand i akku tanken og så slukke igen, så jeg undgår pause fyring. Hvis jeg kan få styring på pillekedlen til at klare dette?
Er der nogen der har en mere smart måde at bygge det op på. Jeg havde også overvejet lade fremløb fra akku tanken gå i igennem pillekedlen så hvis vandet mangler varme vil den starte op, men så er vi jo ovre i pause fyring og lav ydelse på pillebrænderen så ved jeg ikke om det gør det en anelse ud over økonomien i forår og efteråret når der skal pause fyres.
Gode ideér til brændekedel og pillebrænder + kedel og sammensætning modtages meget gerne

Sømanden