Min kone og jeg købte et næsten færdigt renoveret hus i december 2009, og der manglede lige lidt så var det færdigt...næsten. Der manglede en hel del, men det var nu et fint hus, og der var jo nyt pillefyr installeret - det kunne ikke gå helt galt!
Jeg vil kun fortælle lidt om varmeinstallationen, for det er næsten det mest rystende!
Fyret er et ældre Nibe Vølund Pellux 100 med en PB 10 brænder, egentligt et ok fyr, men med knap så mange funktioner som hovedparten af fyrene på markedet idag.
14 dage efter vi flyttede ind, kom sneen - og hold da kæft en vinter '09/'10! Jeps, vi fik prøvet det hele af på varmeinstallationen, og det gik hurtigt op for os at vi nok ville få lidt problemer med at holde varmen hele vinteren.
Jeg undrede mig meget over hvorfor jeg kunne have en knas tør terrasse selv i minus 16 grader, og med ca. 30 cm sne på græsplænen!

Fyret står i garagen, og via slanger i jorden kommer varmen ind i stuehuset. Vi fik at vide at 18 mm pex, sandsynligvis ville være nok til at varme 190 kvm op - det var trods alt godt renoveret og isoleret (nej det er ej!).
Det blev koldt og vi måtte vælge mellem at holde varme på huset i stueetagen eller på 1. salen - vi valgte at skifte frem og tilbage hele vinteren - en lidt kedelig rutine hver dag.
I foråret får jeg en rotteskade under min terrasse, og graver hele dynen op. Til alt held finder jeg mine "isolerede" fjernvarmerør......!!!!! DER LIGGER SKU 2 STK. 18 MM PEX SLANGER I JORDEN KUN ISOLERET AF TOMRØRET!!!!!!

Vi fik fluks en vvs'er til at trække nye rør, og hen over sommeren skulle vi bare sige til så ville han komme og tilslutte dem fyret - men i november måtte vi sande at han ikke kom i år, men at han måske ville komme i februar (2011)!

Jeg har siden da selv tilsluttet de nye varmerør, og jeg har valgt et 28 mm pexrør, så burde der da kunne varme nok over til et knap så topisoleret hus.
Det er blevet dejligt varmt, og vi kan holde 23 grader i hele huset uden problemer for fyret - nu er det os der sætter grænsen.
Jeg har regnet lidt på det, og det sørgelig resultat er følgende:
Jeg har opvarmet 190 kvm stuehus til ca. 20 grader med de gamle slanger i jorden uden isolering, det koster i omegnen af 10 tons årligt.
De nye slanger er isoleret (meget!), og nu er vi nede på ca. 8 tons årligt - det skal ige nævnes at vi nu også opvarmer næsten hele garagen på næsten 120 kvm samtidigt..... Altså et øget opvarmet areal på over 60%.
Det mere præcise regnestykke viser at omkostningerne ved opvarmning er reduceret med 47% pr. kvm i forhold til perioden før de nye rør.
Alle mine beregninger og sammenligninger er lavet identiske temperaturer udendørs og indendørs samt instillinger på kedelen.
Det tog mig lige en kop kaffe at sunde mig på efter jeg fik regnet besparelsen ud årligt.
Nu har jeg fået lov til at købe et nyt fyr - så mon ikke det kunne blive til en lille Blacksmith eller lignende...!