Jeg har lavet ca 60 kvm beton gulvvarme henover det sidste halve års tid, og fik varme på fra scotten sidst i november.. gulvvarmen deler sig over køkken, en lille entre og stue.. Jeg havde på det tidspunkt lagt gulv, dvs ikea tundra gulv med ikea's hvide bobleplast agtige støjdæmpning..I STUEN KUN.. dvs 2/3 af de 60kvm.. Ingen problemer i det.. vi fik varme på og det var skønt.. scotten kørte mellem 10 og 20 % effekt og lavede 26 grader i huset.. som passede fint med at når vi åbnede ud til den dårligt isolerede tilbygning med bryggers og værelser blev der omkring 23 grader i det hele.. (der er dog lukket derud om natten pga kattene) Så vi har været vant til 26 grrader når man kom ned fra første sal hver morgen.
Nu har jeg så fået sat mit køkken op og er lige blevet færdig med at lægge resten af gulvet i køkken og entre her for en uges tid siden.. dvs der har været ren beton i køkkenrum og entre i over 2 måneder mens vi satte køkken op..
Nu kommer min undren.. efter gulvet er blevet lagt er temperaturen faldet til 23 grader når man kommer ned om morgenen.. og fyret kører konstant på 24 - 30% effekt.. på trods af at jeg ikke har ændret på gulvvarmeshunt eller noget.. fyret er renset som normalt.. og det er endda ikke 10graders frost udenfor mere som det var i dec/jan.. uden at det påvirkede de 26grader..
Kan det virkelig passe at den glatte overflade på gulvet afgiver så meget mindre varme til luften ? Og så må den lavere temperatur herinde betyde at fyret skal arbejde mere for det..
Jeg har KUN gulvvarme endnu... ikke vvb eller radiatorer.. Mit fyr har brugt lige under en palle om måneden.. jeg har trækstabilisator og alt ude i fyrrummet og har som sagt intet ændret mens temperaturfaldet i stuen er sket den sidste uge..
Er det normalt at ren beton afgiver langt mere varme end træklikgulv? Og kan man gøre noget med nogle kludetæpper eller skal jeg helt ud i at hive gulvet af i køkkenet og lægge fliser i stedet for at få bedre overførsel af varmen til luften?
Mvh Kristian - lidt frustreret varmefreak.. elskede mine 26grader ved 15% effekt