Det var dog en besynderlig artikel,Lintz skrev: ↑30 sep 2022 14:26 Lidt nyt ang. el-bilen.
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-09-3 ... med-benzin
En mand siger at han kan spare 6000 kr/md ved at skifte sin elbil ud med en benzinbil. Hvorefter de laver en beregning der viser at elbilen er billigst.......
Og i øvrigt tager udgangspunkt i at man køre 180.000 km/år....!!
Så tager de udgangspunkt i gennemsnitsprisen på el.
Men man lader vel ikke til gennemsnitsprisen. Man lader vel om natten når strømmen er billigst
De tager også udgangspunkt i Clever, som for langt de fleste er den dårligste løsning.
Men der er nu ingen tvivl om at den fede fidus ved elbiler er væk.
Før tænkte man knapt så meget på hvor energi effektive elbilerne var. Eller hvis man gjorde, så var det mest fordi det gik ud over rækkeviden.
Jeg har en Tesla model 3SR som er en af de mest energi effektive biler. Hjemmesiden herunder er meget realistisk.
Den siger et gennemsnitsforbrug på 151 Watt/Km.
https://ev-database.org/car/1555/Tesla-Model-3
De sidste 4 ture jeg har kørt, har forbruget ligget på 155 - 144- 151- 177 watt/km. (og jeg køre som en tosse....)
Så de 151 Watt/km virker korrekt. Hertil skal lægges 7,7% lade tab = 163 watt/Km Jeg har abonnement hos Homecharge til 79 kr/md, så får jeg refunderet elafgiften på 96 øre/KWh.
Hvis vi tager udgangspunkt i en gennemsnitlig elpris på 5,58 som nævnt i artikel, og 20.000 km/år, så vil det altså blive;
(20.000 x 0,163 x (5,58-0,96)) + (12 x79) = 16.009 kr/år = 80 øre/km
Hvis jeg f.eks havde kørt i en Polestar eller en ID4/5/ Skoda Enyak, så havde forbruget været ca 190 Watt/Km, og ladetabet 9% = 208 watt/km
(20.000 x 0,208 x(5,58-0,96)+(12 x 79) = 20.185 kr/år = 1 kr/km
https://ev-database.org/car/1488/Polest ... Dual-Motor
https://ev-database.org/car/1627/Volkswagen-ID4-Pro
https://ev-database.org/car/1494/Volkswagen-ID4-GTX
Hvis jeg havde kørt i en dieselbil der køre 20 km/l, og dieslen koster 14,5 kr/l, så havde jeg brugt 1000 l diesel til 14.500 kr/år = 73 øre/ km
Jeg er fra i dag overgået til fastpris til 4,3 kr/KWh aftalen er låst i 3 år, og vil koste 11.836 kr/år = 59 øre/km
Altså billigere end dieselbilen.
Men da jeg købte bilen, og man opladede den om natten. Så lå man jo på en KWH pris på under 50 øre når elafgiften var fratrukket. Man kunne altså køre 12,3 km for 1 kr. (Ved et forbrug på 163 watt/km)
Da jeg skulle købe elbilen (For 1 år siden) Var det i mit tilfælde var det udsigten til en besparelse på "brændstof" der fik bil budgettet til at gå op. Selvom jeg måtte give 340.000 for en elbil, i stedet for 180.000 for en lettere brugt diesel. Så var elbilen billigst at eje.
Sådan er det ikke mere,