Rådgivende ingeniør

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Rådgivende ingeniør

Indlæg af Hjemme teori »

Nogen der kender en bygnings ingeniør på Midtsjælland de kan anbefale?

Har købt et hus, hvor undertaget i gavlen og gavlen var lavet helt til hest (hus fra 1903 - ny tagetage lavet i 1999). Så da en tømmer skulle give pris på at reparere kiggede han lige på det yderste spær. Det var sat fast i den gamle rem med et sømbeslag i hver side med henholdsvis 4 og 6 søm i det lodrette træk.

Det mente han nok var i underkanten af tilstrækkeligt vindforankring. Samtidigt var taget hævet men gavlen ikke bygget med op, så gavltrekant, en halv stens tegl væg, står grundlæggende uden vindaflastning ind og ud ad gående, andet en den høje inddækning der ar lavet for at skjule at væggen ikke er bygget op og så vinduet i midten.

Så skal bruge en med erfaring i gamle huse og evt. utraditonelle løsning, så ikke vi skal rive huset ned :shock:
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af BWJ »

Hjemme teori skrev: 17 feb 2021 11:02 Nogen der kender en bygnings ingeniør på Midtsjælland de kan anbefale?

Har købt et hus, hvor undertaget i gavlen og gavlen var lavet helt til hest (hus fra 1903 - ny tagetage lavet i 1999). Så da en tømmer skulle give pris på at reparere kiggede han lige på det yderste spær. Det var sat fast i den gamle rem med et sømbeslag i hver side med henholdsvis 4 og 6 søm i det lodrette træk.

Det mente han nok var i underkanten af tilstrækkeligt vindforankring. Samtidigt var taget hævet men gavlen ikke bygget med op, så gavltrekant, en halv stens tegl væg, står grundlæggende uden vindaflastning ind og ud ad gående, andet en den høje inddækning der ar lavet for at skjule at væggen ikke er bygget op og så vinduet i midten.

Så skal bruge en med erfaring i gamle huse og evt. utraditonelle løsning, så ikke vi skal rive huset ned :shock:
Flere tømrerfirmaer laver selv beregninger på deres konstruktioner/ arbejder, og har garantiordning, - det ville nok være billigere end en Ingeniør til 1400,-/timen som er glat som en ål.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af Flyball »

BWJ skrev: 17 feb 2021 17:03 ... en Ingeniør til 1400,-/timen som er glat som en ål.
Der kom da lige de farvede briller frem til en lidt firkantet kommentar


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af Hjemme teori »

BWJ skrev: 17 feb 2021 17:03 Flere tømrerfirmaer laver selv beregninger på deres konstruktioner/ arbejder, og har garantiordning, - det ville nok være billigere end en Ingeniør til 1400,-/timen som er glat som en ål.
Nu er det ikke deres konstruktioner eller deres arbejde, men noget der er udført for 22 år siden. Så tror ikke en tømmer vil byde på at rådgive om det udførte overholder krav i 99.

Jeg ved godt det koster det har jeg så rigeligt prøvet før, så skal heller ikke have fat i en ingeniør som synes huset skal tegnes forfra og så have at vide bagefter at vi skal rive det ned for at få de sidste informationer om det kan holde.

Det skal være en der har set en masse gammel lort og ved hvordan det nok er lavet og om det her er graverende galt. Hvis det er smider vi at par ekstra stivende plader i skunken og et ekstra spær i gavlene som vi forankrer udvendigt i fundamentet med noget rustfrit stål. og ligeså et par steder på langsiden af huset.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af BWJ »

Hjemme teori skrev: 17 feb 2021 19:43 Nu er det ikke deres konstruktioner eller deres arbejde, men noget der er udført for 22 år siden. Så tror ikke en tømmer vil byde på at rådgive om det udførte overholder krav i 99.

Jeg ved godt det koster det har jeg så rigeligt prøvet før, så skal heller ikke have fat i en ingeniør som synes huset skal tegnes forfra og så have at vide bagefter at vi skal rive det ned for at få de sidste informationer om det kan holde.

Det skal være en der har set en masse gammel lort og ved hvordan det nok er lavet og om det her er graverende galt. Hvis det er smider vi at par ekstra stivende plader i skunken og et ekstra spær i gavlene som vi forankrer udvendigt i fundamentet med noget rustfrit stål. og ligeså et par steder på langsiden af huset.
Forstået, men en alsidig god tømrer med godt renommé, kan og ved hvordan de fleste opgaver løses, og stå ved det.
Det er jo ikke raketvidenskab, vi har med at gøre, de pågældende udførte arbejder har jo hold de sidste 20 år. :wink:
Held og lykke med projektet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af Hjemme teori »

BWJ skrev: 17 feb 2021 20:46 Forstået, men en alsidig god tømrer med godt renommé, kan og ved hvordan de fleste opgaver løses, og stå ved det.
Det er jo ikke raketvidenskab, vi har med at gøre, de pågældende udførte arbejder har jo hold de sidste 20 år. :wink:
Held og lykke med projektet.
Ja og det skal nok holde indtil det ikke holder længere. sådan er det med meget klamp.

Men hvis ikke det havde været lavet så dårligt at undertaget hang i laser, havde jeg nok ikke skænket det en tanke, men når man opdager at der er sprunget over hvor gærdet er lavest, kan man jo vælge at lave det rigtigt eller lappe med tyggegummi. Jeg vil så gøre det første, men inden jeg bygger gavlen om for en masse penge, vil jeg da gerne lige sikre mig at konstruktionen er lavet rigtigt, når tømmeren allerede nu undrer sig.
Mvh. Sophus
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af triumph »

Er der ikke en ejerskifte forsikring mere ?
Hvis ja. så havde jeg jeg også gået efter en Ingeniør. det vægter mere ved en erstatningssag.
Jeg skal ikke kloge mig for meget, men år tilbage var der mange der talte pænt om John Veje i Skælskør.
Han er godt nok lidt syd for midtsjælland.
https://johnveje.dk/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af Hjemme teori »

triumph skrev: 18 feb 2021 19:13 Er der ikke en ejerskifte forsikring mere ?
Hvis ja. så havde jeg jeg også gået efter en Ingeniør. det vægter mere ved en erstatningssag.
Jeg skal ikke kloge mig for meget, men år tilbage var der mange der talte pænt om John Veje i Skælskør.
Han er godt nok lidt syd for midtsjælland.
https://johnveje.dk/
Ikke på landbrugsejendomme.

Sælger har så ansvar for skjulte fejl og mangler i 10år. Spørgsmålet er så om man orker at jagte det. Det kan jo komme til at koste mere tid end det tager at udbedre det.
Mvh. Sophus
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Rådgivende ingeniør

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg kan så anbefale dem her. Jeg har læst på ingeniørstudiet/teknikum med ham og han er temmelig skrap, og ja jeg har selv anvendt ham til at lave beregninger på vores hus der snart skal bygges. (Jeg er ikke selv byggeingeniør)
Men jeg kan jo ikke sige hvad han har lavet af beregninger på gamle huse, men han er skrap til at beregne om tingene kan holde, jeg synes du skal ringe til ham, for at høre om han vil påtage sig beregningerne, han laver fine skitser som en håndværker kan forstå og bygge konstruktionen efter

Han er fra Greve/Ishøj

http://www.kiszo.dk/

Og så ville jeg selv hvis det var mig som har opdaget disse alvorlige og farlige fejl, straks få det udbedret. Det kan jo være at man ligger og sover i huset,når gavlen bliver slået ind og man derved "sover ind" for evigt... eller endnu værre, at man selv overlevet men sine børn ikke gjorde det...

Besvar