Hej med jer!
Jeg har et spørgsmål vrd mit nye KSM multistoker 375-35 automatic med iltstyring, vandrebund, askesnegl samt flex snegl (som transporterer kornet fra en større silo over til fyrrummet og fyret).
I løbet af de første 6 mdr. gik askesneglen i stykker 2 gange således at der begge gange skulle ny gearkasse til. Forklaringen fra smeden der solgte mig fyret var den ene gang at det var en bolt i kornet og den anden gang at det vat et stykke slagger.
Mit spørgsmål er derfor, kan det virkeligt være rigtigt at slagger og mindre metal stykker (som altid vil forefindes i korn) skulle kunne ødelægge en snegl på er så nyt fyr? Man skulle da tro at et almindeligt motor værn ville forhindre dette.
Pt. Kører jeg ren havre som er helt problemfri, blot er der en stor askemængde og derved hyppigere tømning.
Jeg har ikke blandet kalk eller kridt i havren, da det ikke giver slagger dannelse. Er der nogle der ved om det vil udsætte fyret for en større risiko for tæring pga en større syredannelse ved forbrændingen af det kridt fri havre.
Hilsner Hans