Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Jamen From nogen af disse ting kan du jo ikke styre. Der er ingen strøm på din bil men købmanden har jo ikke åben og natten så må du jo lade den op. Det lyder så ligetil papir men er jo ikke så nemt alligevel.
Nu er jeg ikke lige med på hvad du mener med "tung gulvarme " men det er da også en fin plan at lade VP være slukket hvor det er dyrt men nu er det jo desværre det samme tidspunkt hvor de fleste mennesker har brug for varme om vinteren og huset taber jo en del varme om vinteren ved at være uden varme i 3 timer så spørgsmålet er om du overhovedet spare noget når du efter de tre timer skal til at varme alt op igen.
Nu er jeg ikke lige med på hvad du mener med "tung gulvarme " men det er da også en fin plan at lade VP være slukket hvor det er dyrt men nu er det jo desværre det samme tidspunkt hvor de fleste mennesker har brug for varme om vinteren og huset taber jo en del varme om vinteren ved at være uden varme i 3 timer så spørgsmålet er om du overhovedet spare noget når du efter de tre timer skal til at varme alt op igen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Er der ikke et eller andet galt her, eller mangler komma eller hvad? Ingen strøm, købmand ikke åben, så kan man oplade? hvis det er det eneste i livet, så er det vel forstået rigtigt? Mere vigtigt for mig med hybrid er den lader biligt op mens jeg sover, og jeg er ligeglad med købmanden , er ikke ryger eller drikker, så mangler ham ikke om natten
Omkring slukning, så har flere jo buffer tank på, nogle meget store af dem , for præcis at håbe at spare på det, så de kan slukke mens det er ekstra koldt og trækker på buffer, så det må jo være noget nogen har tænkt på.
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
:-) Er det kun op natten man ryger og drikker :-)
Ok lad mig bukke det i neon . Du har ingen mad i køleren og der er ikke strøm på bilen så er du da nødt til at lade op nu og kan ikke vente til om natten for der har købmanden ikke åben. Er det bedre :-). Og selvfølgelig vil man lade om natten . Det jeg siger er at det bare ikke altid er så nemt at gøre som at sige/skrive.
jamen jeg siger heller at du ikke kan spare noget men jeg tror bare det er lidt i det uvisse . Hvis du trækker varme ud af en buffertank i 3 timer vil det koste en del at varme den op til drifttemp så der er klar til næste dag. Det er noget dyrere at varme op fra lunken til varm end at holde temp oppe i anlæg. Og hvor mange øre er strøm billigere om natten . Det er jo kun på selve strømmen . Alt andet som er på regningen er vel det samme.
Ok lad mig bukke det i neon . Du har ingen mad i køleren og der er ikke strøm på bilen så er du da nødt til at lade op nu og kan ikke vente til om natten for der har købmanden ikke åben. Er det bedre :-). Og selvfølgelig vil man lade om natten . Det jeg siger er at det bare ikke altid er så nemt at gøre som at sige/skrive.
jamen jeg siger heller at du ikke kan spare noget men jeg tror bare det er lidt i det uvisse . Hvis du trækker varme ud af en buffertank i 3 timer vil det koste en del at varme den op til drifttemp så der er klar til næste dag. Det er noget dyrere at varme op fra lunken til varm end at holde temp oppe i anlæg. Og hvor mange øre er strøm billigere om natten . Det er jo kun på selve strømmen . Alt andet som er på regningen er vel det samme.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Jeg tænkte nu mere på din "købmanden er lukket om natten", og folk har det med at mangle cigarette og alkohol på dumme tidspunkter. Så, man ryger og drikker jo på tidspunkter hvor den lokale er lukket og bilen lader op, så man ikke kan køre, som jeg læste første gang.
Jeg aner ikke om buffer tank vs priser vs kulde udenfor med VP gør en forskel, det må andre forklare men der må jo være en mening med at gøre det, ellers ....
Jeg aner ikke om buffer tank vs priser vs kulde udenfor med VP gør en forskel, det må andre forklare men der må jo være en mening med at gøre det, ellers ....
-
- Stoker XIV
- 14
- Indlæg: 814
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 332 gange
- Blevet takket: 43 gange
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Det kan ikke være korrekt at det er dyrere at varme op fra lunken end at holde temp oppe i anlægget, dels er der glemt at der er det kontinuerlige forbrug. samt at der vil være varmetab, jo varmere beholder des større varmetab.lamborg skrev: ↑04 okt 2020 14:46 jamen jeg siger heller at du ikke kan spare noget men jeg tror bare det er lidt i det uvisse . Hvis du trækker varme ud af en buffertank i 3 timer vil det koste en del at varme den op til drifttemp så der er klar til næste dag. Det er noget dyrere at varme op fra lunken til varm end at holde temp oppe i anlæg. Og hvor mange øre er strøm billigere om natten . Det er jo kun på selve strømmen . Alt andet som er på regningen er vel det samme.
Der burde være det samme forbrug (hvis vi ser bort fra varmetabet) uanfægtet om der varmes hurtigt op eller langsomt, de forbrugte kalorier er det samme, men prisen for kalorierne er IKKE den samme, hvis der kan lades op om natten til en billigere pris
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1224
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 289 gange
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Pointen er vel at "når man skal - så skal man".
De fleste af os kunne vel godt, for det meste, udskyde start af opvask, tøjvask og opladning af el-bil. Men vi gider ikke fryse og aftensmaden skal helst være varm.
De fleste parcelhuse har nok 32A stikledning. Dvs. at de teoretisk kan trække ca. 20kW ind fra vejen. Det kommer man hurtigt op på hvis bilen skal lades, gulvet skal varmes og julemiddagen skal forberedes. Det kan give problemer med sikringerne og kan blive udfordrene for den enkelte. Husejeren må så lære at fordele sigt forbrug så sikringerne holder.
Men værre er det, at villavejens samlede effektforbrug let komme op på det 3-dobbelte: https://energinet.dk/-/media/A2DD8EACBA ... E6C661.pdf. Det er nettet ikke dimensioneret til. Hvis alt tændes samtidigt er der ikke 230V i kontakterne ret længe.
Man kan så lave forskellige tiltag
Uanset (næsten da) hvad elprisen bliver, er jeg ret sikker på at der findes tidspunkter (bl.a. højtider) hvor vi bare SKAL bruge strømmen samtidigt. El-bilen kan i mange tilfælde køre hjemmefra uden at være fuldt opladet, men før eller siden kan opladning ikke udskydes længere. Det kan give problemer med net-stabilitet som nettet er dimensioneret i dag.
Jeg har set problemet i noget mindre skala på campingpladser. Der er rimeligvis styr på strømmen de fleste steder i dag, men tidligere var det ikke usædvanligt at strømmen røg efter en kold regnbyge. Så startede gulvarmen i alle vognene nemlig nogenlunde samtidigt. Gad i øvrigt vide hvor hurtigt en varmepumpe reagerer på temperaturudsving i udetemperaturføler?
De fleste af os kunne vel godt, for det meste, udskyde start af opvask, tøjvask og opladning af el-bil. Men vi gider ikke fryse og aftensmaden skal helst være varm.
De fleste parcelhuse har nok 32A stikledning. Dvs. at de teoretisk kan trække ca. 20kW ind fra vejen. Det kommer man hurtigt op på hvis bilen skal lades, gulvet skal varmes og julemiddagen skal forberedes. Det kan give problemer med sikringerne og kan blive udfordrene for den enkelte. Husejeren må så lære at fordele sigt forbrug så sikringerne holder.
Men værre er det, at villavejens samlede effektforbrug let komme op på det 3-dobbelte: https://energinet.dk/-/media/A2DD8EACBA ... E6C661.pdf. Det er nettet ikke dimensioneret til. Hvis alt tændes samtidigt er der ikke 230V i kontakterne ret længe.
Man kan så lave forskellige tiltag
- Styre teknisk hvem der bruger strøm hvornår
- Styre økonomisk hvem der bruger strøm hvornår
Uanset (næsten da) hvad elprisen bliver, er jeg ret sikker på at der findes tidspunkter (bl.a. højtider) hvor vi bare SKAL bruge strømmen samtidigt. El-bilen kan i mange tilfælde køre hjemmefra uden at være fuldt opladet, men før eller siden kan opladning ikke udskydes længere. Det kan give problemer med net-stabilitet som nettet er dimensioneret i dag.
Jeg har set problemet i noget mindre skala på campingpladser. Der er rimeligvis styr på strømmen de fleste steder i dag, men tidligere var det ikke usædvanligt at strømmen røg efter en kold regnbyge. Så startede gulvarmen i alle vognene nemlig nogenlunde samtidigt. Gad i øvrigt vide hvor hurtigt en varmepumpe reagerer på temperaturudsving i udetemperaturføler?
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Bri_jac.
Jeg skriver jo også at jeg ved det ikke ved men jeg tænker bare at når mit fyr ligger på anlægtemp så kører den feks 3-6 kw for at holde det kørende lige nu men hvis anlægstemp falder med eks 20 gr inden den starter op igen så bruger den 100 % et stykke tid inden den er oppe og køre 3-6 kw igen og så er spørgsmålet om det stykke tid den bruger af buffertanken og som den skal varme op igen bruger mere energi end end at forsætte med at kører 3-6 kw . Og jo længere temp er faldt jo mere energi skal jeg tilføre for at nå min anlægstemp . Det er derfor jeg mener det er dyrere at varme lunket vand op end holde temp . Kan godt se at jeg udtrykte mig lidt klumpet :-)
Jeg skriver jo også at jeg ved det ikke ved men jeg tænker bare at når mit fyr ligger på anlægtemp så kører den feks 3-6 kw for at holde det kørende lige nu men hvis anlægstemp falder med eks 20 gr inden den starter op igen så bruger den 100 % et stykke tid inden den er oppe og køre 3-6 kw igen og så er spørgsmålet om det stykke tid den bruger af buffertanken og som den skal varme op igen bruger mere energi end end at forsætte med at kører 3-6 kw . Og jo længere temp er faldt jo mere energi skal jeg tilføre for at nå min anlægstemp . Det er derfor jeg mener det er dyrere at varme lunket vand op end holde temp . Kan godt se at jeg udtrykte mig lidt klumpet :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Var udgangspunktet ikke man slukkede fordi det var dyrt imellem 17-20? Som må være at gå fra f.eks 3kW i de 3 dyre timer og resten af døgnet og i 3 timer bruger man 6kW for at genvinde tabt varme, dog til lavere pris end mellem 17-20 .
Så derfor er det logisk nok at lade bilen op om natten, og slukke VP når prisen er for høj, eller man kan udnytte buffer tank om natten, hvor det ikke kun er prisen man skal se på når der også er en VP som trækker på kulden udenfor og vil blive dyrere i drift om natten.
Man skal blive god til tal, hvis man skal finde balance mellem el bil, VP som kører i kulde og billige elpriser i fremtiden, det bliver sgu teknisk nok.
Mange bruger allerede timer funktioner på vask/tør (det gør jeg) , og så kan man vel lære at bruge det på andre produkter, hvis det er ønsket.
Og vi har jo allerede flexafregning, så nogle må jo sidde og tænke sådan i dag.
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Jamen på de logiske ting giver det mening pendec (hvis man kan ) overhovedet ikke uenig i det. Det er mere den med buffertanken jeg er lidt luren på.
Nu de 3 og 6 kw jo bare mine tal men når den kører 100% er det ikke 6 Kw men 30kw så det er jo en forskel . En stor buffertank er jo en masse vand der skal varmes op/holdes varmt . Men vi finder jo nok heller aldrig ud af det . For det er jo meget vanskeligt at måle på. Også selvom der er en der bygger sit anlæg om for det vil jo kræve to på hinanden følgende år med samme graddage , Men det kan godt være jeg ved det ikke
Nu de 3 og 6 kw jo bare mine tal men når den kører 100% er det ikke 6 Kw men 30kw så det er jo en forskel . En stor buffertank er jo en masse vand der skal varmes op/holdes varmt . Men vi finder jo nok heller aldrig ud af det . For det er jo meget vanskeligt at måle på. Også selvom der er en der bygger sit anlæg om for det vil jo kræve to på hinanden følgende år med samme graddage , Men det kan godt være jeg ved det ikke
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand
Hvor kommer dine 30kW fra udover fri fantasi? Vi kunne også tage et hotel ind i billedet, og dem med 6 VP igang, som slukker 3 timer mellem 17-20, igen måske et andet regnskab , måske ikke hvis deres buffer er skaleret ud fra hotellet.
Prøv du at lave din tankegang om til træpiller, og så skal du bare vurdere at når du fylder et kilo på, så koster de 3x kilo prisen mellem 17-20 og 1/3 efter 17-20, og ja, dit pillefyr kører på 100% for at opnå max igen men hvor længe tager det at opvarme tanken med max effekt? 3 timer?
Vi kan blive enige om at du nok bruger præcis lige mange piller hvis du kører på 50% effekt til at opnå buffertemp, eller om du bruger 100% effekt ligemeget størrelsen på buffer. Vi forholder os til at forbrug og varmetab er det samme i begge tilfælde, og ikke højere end at effekt kan opvarme mere end forbruget er, ellers bliver det usandsynligt du får noget positivt ud af det, og så er kørsel på laveste blus heller ikke sand.
på flexafregning kan natkørsel koste 17 øre/kWh og udenfor den tid 55 øre, hvis alt ser sort ud. så brug bare de priser som kilopris på træpillerne.